stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 447106
  • 21 شهریور 1401 - 14:53
1

سخنگوی فراجا: حدود ۸۵۰ هزار نفر زائر اربعین از مرزهای ۶ گانه به کشور بازگشته‌اند

سخنگوی فراجا: حدود ۸۵۰ هزار نفر زائر اربعین از مرزهای ۶ گانه به کشور بازگشته‌اند
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار سردار «مهدی حاجیان» ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی و چگونگی تردد زائران از این گذرگاه رسمی، افزود: با مدیریت مردم تردد اکنون روان است اما موج برگشت زوار سنگین‌تر می شود و پلیس از طریق رسانه ها توصیه های لازم را به زائران اعلام کرده است.

وی اظهار داشت: توصیه می کنیم  زائران در مسیر برگشت قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و در مواکب هایی بین راهی حتما استراحتی داشته باشند چون خسته هستند.

سخنگوی فراجا اعلام کرد: همچنین برای زواری که در حال خروج هستند مسیر جاده را طی کردیم هم زیرساختها آماده و هم مواکب در حال خدمت رسانی هستند و مردم همکاری کردند و مرزبانان نیز در خدمت زوار هستند و پلیس گذرنامه در تمامی گیت ها فعالیت دارند.

سردار حاجیان ادامه داد: در مرزهای ۶ گانه بیش از ۲۵۰ گیت داریم و  از زوار که سوال کردیم از خدمات همه نهادها و دستگاه ها از جمله پلیس خدمتگزار رضایت دارند و وضعیت امنیت در مرزهای ما مثال زدنی بوده و پایدار است.

سخنگوی فراجا گفت: تاکنون ۵۵۰ هزار گذر ویژه اربعین صادر و ۴۱۰ هزار گذرنامه نیز تمدید شده و  از اول مرداد تا کنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار گذرنامه تمدید شده و با تمهیدات لازم برای کمک به زوار هزینه های گذرموقت برای زائران بسیار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با تمهیدات ستاد اربعین و  در نشست مرزبانان کشورمان با مرزبانان کشور عراق این مشکلی که در مرز بود همه نهادها کمک کردند و اکنون خروج روان است ولی با برگشت زوار ترافیک در حال سنگین شدن است.

سردار حاجیان ادامه داد: تمام کسانی که متقاضی گذرنامه بودند گذرنامه های خود را دریافت کردند و هیچ انباشتی در این زمینه نداریم و گذرنامه ها بروز هستند.

سخنگوی فراجا: حدود ۸۵۰ هزار نفر زائر اربعین از مرزهای ۶ گانه به کشور بازگشته‌اند

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

امسال مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین برای تردد زائران اربعین بازگشایی شده است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.