stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 449962
  • 14 آبان 1401 - 18:25
0

امیرعبداللهیان: تعدادی پهپاد به روسیه دادیم

امیرعبداللهیان: تعدادی پهپاد  به روسیه دادیم
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از انتقال پیام ایران به آمریکا توسط رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.
حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفت پیام شما در خصوص مذاکرات برای لغو تحریم‌ها را به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی اعلام کرده که پیام ایران را با دقت بررسی می‌کند و پاسخ ایران را طی چند روز آینده می‌دهد. ما منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات بایدن مبنی بر این که ایران را به زودی آزاد می‌کنیم، گفت: آقای رییسی دیروز پاسخ اظهارات آقای بایدن را دادند. مقامات آمریکایی نیز بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده ایشان، این موضع را اصلاح کردند و آن‌ها از طریق مجاری دیپلماتیک به ما اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی را ندارد. البته برای ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام در ایران تلاش کند.
وی ادامه داد: بار‌ها در مذاکرات هسته‌ای این موضع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست و شما همواره اهداف پنهانی را برای منافع خود در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌های منطقه نیستید.
وزیر خارجه  در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با اشاره به اقدامات آمریکا در طی دو دهه گذشته در کشورهایی، چون عراق و افغانستان اظهار کرد: آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش گفته بودند که پلن B در مورد ایران دارند و این موضوع را در مورد ایران دنبال می‌کنند. همه آن چیزی که ملت ایران در این ۴۰ روز مشاهده کرد همه پلن B بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و خدا را شکر با حمایت مقام معظم رهبری و بصیرت مردم ایران شکست خوردند.
وزیر خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و برخی از اظهاراتی که در این زمینه طی روز‌های اخیر برگزار شده است، اظهار کرد: امروز نشست دوستان منشور سازمان ملل با حضور نمایندگان ۱۸ کشور در تهران برگزار شده است و هدف اصلی آن مقابله با یکجانبه گرایی و تحریم‌های غیر عادلانه و ارسال پیام در این زمینه به جامعه جهانی است. مناسبات ایران و روسیه بر اساس اصول همسایگی و منافع دو جانبه است.
وی با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده از سوی مقامات و رسانه‌های غربی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه ایران این ابزار‌ها را در اختیار روسیه قرار داده است، تصریح کرد: اظهارات آن‌ها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد محدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.
وی با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم، افزود: به مقامات اوکراین تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت، ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ها در جلسه حضور پیدا نکردند و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی به خصوص آلمان بود. آن‌ها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپاد‌ها تحریم کنیم و حالا شما می‌خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آن‌ها قهوه بخورید.
وی با بیان اینکه چند روز پیش نیز با وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفتگو کردیم افزود: بار دیگر در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آن‌ها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند طی روز‌های آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آن‌ها مورد توجه ماست.
این دیپلمات ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.
امیر عبداللهیان بار دیگر با اشاره به موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین تصریح کرد: موضع ما توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است و در این مسیر جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و همچنان به تلاش‌ها برای توقف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.