stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
  • کد خبر : 450339
  • 22 آبان 1401 - 2:15
1

بی‌حسی بازار ارز در برابر یک وعده تکراری

بی‌حسی بازار ارز در برابر یک وعده تکراری
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: حالا خبر آزادسازی منابع بلوکه شده به خبری تکراری برای بازار ارز ایران بتدیل شده است .
اگر تا چندی پیش، اعلام این خبر می‌توانست تا حدی بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، امروز دیگر بازار واکنشی به این موضوع نشان نمی‌دهد. حالا یک سال و دو ماه از دستور رییسی در خصوص ضرورت آزادسازی پول‌های بلوکه شده سپری شده است.

خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این اعلام کرده بود که ایران در حدود ۳۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده در جهان دارد.«بازگشت پول‌هایی که به ناحق در سایر کشورها بلوکه شده باید به صورت فوری در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته و با جدیت دنبال شود.» این دستور آیت‌الله رئیسی در ابتدای دولت سیزدهم و در اوایل شهریور ماه امسال بود.

آنچه در این میان مبهم است اینکه سال گذشته وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد به همتای کره‌ای خود اعلام کرد است که ایران قصد شکایت از کره جنوبی بابت بلوکه شدن پول‌ها را داراست. وی در تاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد: هفته گذشته با وزیر خارجه کره جنوبی در مورد مطالبات ایران از این کشور صحبت می‌کردم و این که بانک مرکزی ایران تصمیم گرفته از طریق داوری و حکمیت از بانک‌های کره‌ای به خاطر عدم پرداخت مطالبات ملت ایران شکایت کند. وی تاکید کرده بود: درخواست وزیر خارجه کره این بود که این موضوع متوقف شود تا راهی در این زمینه پیدا شود که البته ما تاکید کردیم که متاسفانه کره در این چند سال علی‌رغم وعده‌های خود برای حل این موضوع تاکنون به آنها در این زمینه عمل نکرده است.

حالا بیش از یک سال از این ماجرا سپری شده است و مجددا رییس کل بانک مرکزی برای چندین بار متوالی اعلم کره است که پول‌های بلوکه شده ایران در شرف آزادسازی است.آنچه اهمیت دارد اینکه اطلاع‌رسانی دقیقی درباره ماجرای مذاکرات و آزادسازی پول‌ها صورت نمی‌گیرد به طوری که پیش از این مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از آزدسازی پول‌های بلوکه شده خبر داد اما اعلام نشد این اعتبار از کدام کشور آزاد شده است.

از سوی دیگر مخبر نیز در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ بدون اشاره به جزییاتی در این زمینه تاکید کرد که بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است.فعالان بازار معتقدند اعلام خبر آزادسازی با واکنشی از سوی بازار همراه نیست. پیش‌تر این گزاره از سوی فعالان بازار مطرح می‌شد که آزادسازی پول‌های بلوکه شده می‌تواند تا حدی به تعدیل قیمت‌ها در بازار کمک کند .جدول زیر در بردارنده حرف‌های مقامات در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده در ایران است.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.