stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 451004
  • 02 آذر 1401 - 17:54
0

پولیتیکو: حمله استانبول بهانه‌ای به دست اردوغان برای ورود به عمق سوریه داد

روزنامه آمریکایی “پولیتیکو” نوشت، ایالات متحده و روسیه نمی‌توانند از نفوذ جدید ترکیه به سوریه جلوگیری کنند، چرا که آنکارا در تلاش است عملیات نظامی را آغاز کند که تهدیدی برای کشتن هرچه بیشتر نظامیان کرد متحد با واشنگتن محسوب می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

این روزنامه نوشت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه متعهد شد به زودی یک حمله زمینی علیه نیروهای کرد در شمال سوریه انجام دهد و مدعی شد، این نیروها مسئول حمله مرگبار تروریستی هستند که چند روز پیش در استانبول روی داد و در اثر آن شش تن کشته شدند.

اردوغان با اشاره به حملات هوایی مرگبار اخیر ترکیه به سوریه گفت: ما چند روزی است که با جنگنده‌ها، توپخانه ها و تفنگ های خود با تروریست ها می جنگیم. همه آنها را در اسرع وقت با تانک ها و سربازانمان ریشه کن خواهیم کرد.

پولیتیکو به نقل از تحلیلگران نوشت: حمله استانبول به اردوغان بهانه‌ای برای رفتن به عمق شمال سوریه داد، کاری که او همیشه می‌خواست انجام دهد.

اخیرا انفجاری در خیابان استقلال استانبول رخ داد که طبق اعلام مقامات آنکارا شش کشته و ۸۱ مجروح بر جای گذاشت.

در این خصوص هاوارد آیزنستات، تحلیلگر مؤسسه خاورمیانه گفت، ترکیه در مورد حمله کنونی به سوریه بسیار جدی است‌. چنین پیش بینی هایی با “فرضیات قدیمی ترکیه” در مورد منافع امنیتی این کشور و نیاز اردوغان برای قوی جلوه دادن خود پیش از انتخابات برنامه ریزی شده در ژوئن آینده مطابقت دارد.

وی افزود، در شرایط فعلی، روسیه یا آمریکا ممکن است بتوانند محدودیت هایی را بر عملیات ترکیه اعمال کنند، اما نمی توانند آن را به طور کامل متوقف کنند.

این روزنامه نوشت، هر یک از این دو کشور دلایل خاص خود را برای نگرانی از حمله زمینی ترکیه به سوریه دارند؛ در مورد روسیه باید گفت این کشور از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت می کند، در حالی که ترکیه از گروه های مسلح و تندروهایی که به دنبال سرنگونی نظام سوریه هستند، حمایت می کند. همینطور حدود ۹۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه برای کمک و آموزش به «نیروهای سوریه دموکراتیک» حضور دارند که یک جناح کرد متحد با واشنگتن در درگیری ها با داعش است. 

از سوی دیگر، این روزنامه به نقل از تحلیلگر موسسه سیاست خاورمیانه نزدیک واشنگتن نوشت، مخالفت مسکو و واشنگتن به طور کامل آنچه را که در میدان اتفاق می‌افتد منعکس نمی‌کند، زیرا آنکارا تمام عناصر را در اختیار دارد که آن را قادر می سازد تا عملیات نظامی زمینی را انجام دهد.

وی افزود، واشنگتن به نوبه خود، ممکن است در برابر عملیات ترکیه مقاومت چندانی نداشته باشد زیرا از آنکارا، متحد ناتو می خواهد الحاق سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی غربی را بپذیرد. مسکو هم میلیون ها دلار را به اقتصاد ترکیه و بخش انرژی این کشور تزریق می کند چیزی که حامی اردوغان قبل از انتخابات سال آینده است. رئیس جمهور ترکیه ممکن است با پذیرش نهایی اسد به عنوان حاکم مشروع سوریه، این “بدهی” را بازپرداخت کند و عملا به جنگ داخلی در آنجا پایان دهد.

در همین راستا، مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک تنها چند ساعت پس از آن که مقر او در شمال شرق سوریه مورد حمله پهپاد ترکیه قرار گرفت، به وبسایت آمریکایی مانیتور گفت که شهر کوبانی ممکن است هدف حمله زمینی قرار گیرد که آنکارا قصد دارد به زودی انجام دهد.

شهر کوبانی واقع در مرزهای ترکیه از اهمیت نمادین زیادی برای کردهای سوریه برخوردار است زیرا ائتلاف آمریکایی-کردی علیه گروه تروریستی «داعش» در آنجا تشکیل شده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.