stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 455670
  • 21 بهمن 1401 - 17:53
1

ترکیه گذرگاه‌های مرزی با سوریه را باز می‌کند/ کاروان امدادرسان ترکیه در راه ادلب و حلب

ترکیه گذرگاه‌های مرزی با سوریه را باز می‌کند/ کاروان امدادرسان ترکیه در راه ادلب و حلب

یک مقام ترکیه‌ای امروز (جمعه) گفت که ترکیه در حال مذاکره برای بازگشایی یک گذرگاه مرزی در خاک سوریه است تا کمک‌ به زلزله‌زدگان، پس از یک دهه دشمنی مستقیماً به مناطق تحت کنترل بشار اسد ارسال شود.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام گفت که ترکیه همچنین به دنبال باز کردن گذرگاه دیگری به سمت منطقه ادلب تحت کنترل مخالفان سوریه است.

ترکیه و سوریه روابط دیپلماتیک خودشان را بعد از تحولات سال ۲۰۱۱ که به جنگ داخلی و آواره شدن میلیون‌ها سوری و حرکت به سمت ترکیه منجر شد، قطع کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از شورشیان حمایت کرد و نیروهای ترکیه را به شمال سوریه فرستاد. اما با گذشت حدود ۱۲ سال از این درگیری، او پیشنهاد ملاقات خود با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را داده و وزرای دفاع آنها ماه دسامبر گفت‌وگو کردند.

یک مقام ترکیه‌ای مطلع گفت که گذرگاه مرزی از استان هاتای ترکیه به بخش تحت کنترل دولت سوریه در استان لاذقیه در دریای مدیترانه ممکن است بازگشایی شود. این دو استان در دو طرف مرز، هر دو به شدت تحت تاثیر زلزله بزرگ روز دوشنبه قرار گرفتند که جان ۲۱ هزار تن را در دو کشور گرفته است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: اول برنامه‌هایی برای بازگشایی گذرگاه مرزی یایلاداغی-کساب وجود دارد. کمک‌های ارسالی از آنجا مستقیما به مناطق تحت کنترل دولت سوریه می‌رود. ممکن است گذرگاه دیگری هم برای کمک به انتقال کمک‌ها به منطقه ادلب تحت کنترل اپوزیسیون سوریه باز شود.  

این مقام گفت: بحث‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای گشودن گذرگاه دیگری ادامه دارد که ارسال کمک‌ها به ادلب و کمک‌های سازمان ملل را برای رسیدن به مناطق کاملاً ویران شده توسط زلزله امکان‌پذیر می‌سازد.

در حال حاضر تنها یک گذرگاه مرزی در باب الهوی بین ترکیه و مخالفان در شمال غرب سوریه باز است. پس از زلزله روز دوشنبه برای مدت کوتاهی این گذرگاه بسته شد، اما روز پنج‌شنبه دوباره بازگشایی شد. سازمان ملل متحد دسترسی از طریق باب الهوی را به عنوان یک “راه نجات” برای حدود ۴ میلیون تن توصیف کرده است که می‌گوید قبل از زلزله به کمک‌های بشردوستانه متکی بودند و نیازهای آنها از زمان وقوع زلزله در روز دوشنبه افزایش یافته است.

همچنین الجزیره گزارش داد، کاروان کمک‌های انسانی ترکیه امروز، جمعه راهی مناطق ادلب سوریه از طریق گذرگاه باب الهوی شد.

این کاروان شامل کامیون‌های مواد غذایی، البسه، پتو با هدف کمک به زلزله‌زدگان بود. خبرنگار الجزیره افزود: کاروان امدادرسانی ترکیه با هدف کمک به زلزله‌زدگان مناطق ادلب و حلب در شمال غرب سوریه از آنکارا راهی این مناطق شده است.

این خبرنگار افزود، این کامیون‌ها ظرف ساعات و روزهای آینده از ترکیه به شمال سوریه وارد می‌شوند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.