stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 458366
  • 26 فروردین 1402 - 14:19
1

تورم قیمت، مردم را از خرید خانه ناامید کرده است/واحدهای کوچک راهی برای خانه دارشدن کرمانشاهیان

قلم | qalamna.ir :

تورم قیمت مسکن، بسیاری از طبقه متوسط و ضعیف جامعه را از خرید خانه کاملا ناامید شوند و این احتمال وجود دارد که امسال با گران شدن قیمت خانه، هزینه رهن و اجاره نیز به شدت بالا برود و حتی توان اجاره خانه هم کاهش یابد.

این روزها بازار مسکن نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر رشد قیمت قابل توجهی را پشت سر گذاشته است و این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان، هنوز تورم سنگینی که در سایر کالاها با آن مواجه بودیم به بخش مسکن نرسیده و احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها در این بازار وجود دارد.

کلانشهر کرمانشاه نیز اگرچه از لحاظ امکانات و زیرساخت های شهری از برخی کلانشهرهای دیگر کشور عقب است اما از نظر قیمت مسکن با بسیاری از شهرهای بزرگ کشور رقابت می‌کند.

نگاهی اجمالی به سایت‌های خرید و فروش مسکن نشان می‌دهد این روزها کمتر واحدی در مناطق مختلف شهر کرمانشاه پیدا می‌شود که قیمت آن زیر ۲۰ میلیون تومان باشد، البته اگر واحدهای مسکن مهر و خانه‌های قدیمی در مناطق بافت فرسوده و متوسط و پایین شهر را در نظر نگیریم.

قیمت هر مترمربع خانه در مناطق متوسط شهر از بیش از ۲۰ میلیون تومان آغاز می‎شود و در مناطق مرفه و بالای شهر تا متری حدود ۴۰ میلیون تومان و بیشتر نیز برای خانه‌های لوکس و پنت هاوس‌ها می رسد.

این روزها ساده‌ترین واحد کوچک ۸۰، ۹۰ متری در پروژه‌های مسکن مهر پردیس، دولت آباد و … نیز بیش از یک میلیارد و  ۲۰۰
تا ۳۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد و با این اوصاف خرید خانه برای کسانیکه خانه ندارند به یک آرزو تبدیل خواهد شد.
طبقه متوسط هم از خرید خانه ناامید هستند.

«مجتبی بابایی» یکی از شهروندان کرمانشاه و از قشر کارگر است و با اشاره به اینکه بخش زیادی از مردم دیگر توان خرید خانه ندارند، گفت: اگر در سال جاری حقوق و مزایای کارگران حتی به هشت میلیون تومان در ماه هم برسد و ریالی هم از آن خرج نشود باز هم برای خرید یک خانه کوچک مسکن مهر باید ۱۰ تا ۱۵ سال کار و پول ذخیره کنیم.

وی معتقد است، این شرایط باعث شده بسیاری از طبقه متوسط و ضعیف جامعه از خرید خانه کاملا ناامید شوند.

این شهروند از اجاره نشینی جمعیت بزرگی از مردم کرمانشاه یاد کرد و افزود: این نگرانی را داریم که امسال با گران شدن قیمت خانه، هزینه رهن و اجاره نیز به شدت بالا برود و حتی توان اجاره خانه را هم نداشته باشیم.

بابایی از بالا بودن قیمت مسکن در کرمانشاه نسبت به میزان درآمد مردم هم یاد کرد و ادامه داد: در شهرهای دیگر تفاوت درآمد مردم با قیمت مسکن تا این اندازه سرسام آور نیست.

«امیرعلی نجفی» یکی از فعالان بخش مسکن در بنگاه‌های مشاوران املاک کرمانشاه است و با اشاره به روند افزایشی قیمت مسکن در یکسال اخیر، گفت: در این مدت قیمت مسکن بسته به نوع واحد ( ویلایی یا آپارتمانی)، میزان امکانات و لوکس بودن، منطقه مسکونی و … بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بیشترین افزایش قیمت را در مناطقی مانند گلستان، کسری، الهیه، بلوار وحدت، برق و محلات ۲۲ بهمن داشتیم.

نجفی عنوان کرد: اکنون در محلاتی مانند کسری، بلوار سجاد، گلستان، خیابان‌های ویلا و نسترن، الهیه و … واحدهای فول امکاناتی داریم که قیمت آنها بیش از ۴۰ میلیون تومان است و در سایر نقاط نیز قیمت متوسط هر مترمربع مسکن بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان است.

وی پایین‌ترین قیمت را نیز مربوط به محلات حاشیه شهر دانست که عمدتا مربوط به خانه‌های قولنامه‌ای و بدون سند می‌باشد.

این فعال بازار مسکن از افت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی خرید و فروش اپارتمان و مسکن در یکسال اخیر خبر داد و تاکید کرد: مالکین چون نگران آن هستند که ملک خود را با قیمت پایین‌تر از دست بدهند و نتوانند آن را با ملک دیگری جایگزین کنند فعلا به دلیل روند صعودی قیمت دست نگه داشته‌اند و کسی در بازار فروشنده نیست. اما در بخش خرید نیز مردم منتظر یک اتفاق اقتصادی خوب هستند تا قیمت‌ها بشکند و از همین رو فعلا برای خرید دست نگه داشتند.

نجفی این وضعیت را باعث آسیب جدی به بنگاه‌های معاملات املاک دانست که دیگر درآمد چندانی نخواهند داشت و مجبور به بستن واحد خود خواهند بود.

قیمت خانه در بافت فرسوده کرمانشاه ارزان‌تر است

یک کارشناس بازار مسکن هم درباره وضعیت کنونی بازار مسکن در کرمانشاه و آینده آن گفت: اگرچه اکنون قیمت مسکن در کرمانشاه بالا به نظر می‌رسد اما نگاهی به قیمت مسکن در سایر شهرهای همجوار نشان می‌دهد مسکن کرمانشاه نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر ارزانتر است.

پوریا فتاحی در گفت و گو با طلوع کرمانشاه ادامه داد: به جهت آنکه بخش زیادی از شهر کرمانشاه بافت فرسوده بوده و قدیمی محسوب می‌شود، قیمت زمین و به تبع آن قیمت مسکن در این مناطق نسبت به سایر شهرها ارزانتر است.

وی افزود: اما چنانچه بخواهیم قیمت مسکن کرمانشاه را نسبت به درآمد و قدرت خرید مردم مقایسه کنیم بسیار زیاد خواهد بود.

فتاحی از احتمال افزایش بیشتر قیمت مسکن در کرمانشاه در سال جاری هم خبر داد و عنوان کرد: با افزایش دستمزد کارگران، بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی و … در سال جاری احتمال اینکه قیمت مسکن تا ۳۰ درصد بیشتر شود وجود دارد.

وی درباره راهکارهایی که در چنین شرایطی می‌تواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند نیز خاطرنشان کرد: باید به سمت احداث واحدهای کوچک متراژ و چیزی مشابه پروژه‌های مسکن مهر و مسکن ملی برویم.

این کارشناس بازار مسکن همچنین در نظر گرفتن مالیات بر خانه‌های خالی را نیز ضروری دانست و تصریح کرد: وقتی که مالیات بر خانه خالی لحاظ شود مالکینی که به قصد سرمایه‌گذاری خانه خریدند و آن را خالی نگه داشتند مجبور به عرضه ان شده و به دنبال افزایش عرضه، قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.