با کندی رشد تقاضای جهانی برای فناوری در سراسر جهان، اپل طبقه متوسط رو به رشد هند را به عنوان یک فرصت جذاب شناسایی کرده و با نرخ سریعی به تولید محصولاتش در این کشور اضافه میکند. اپل که تا کنون به شرکای خردهفروشی و فروش آنلاین در هند متکی بوده، در این باره هنوز اظهار نظری نکرده است.
این شرکت فروشگاه آنلاین خود در هند را در سال ۲۰۲۰ راه اندازی کرد و اگر نخستین فروشگاه فیزیکی خود را روز سه شنبه در یک منطقه تجاری بمبئی افتتاح کند، به رشد فروش این شرکت کمک خواهد کرد. دو روز بعد، اپل قصد دارد شعبه دیگری را در دهلینو، پایتخت هند، افتتاح کند.فروش اپل در هند در دوران پاندمی که مشتریان آیفونها و آیپدها را برای دورکاری و تحصیل از راه دور خریداری کردند، افزایش پیدا کرد و این این روند با آپشنهای مالی و طرح تعویض گوشی از سوی این شرکت، ادامه پیدا کرده است.
با این حال، اپل پایگاه کوچکی در هند دارد و در میان حدود ۷۰۰ میلیون کاربر تلفن هوشمند در این کشور، تنها چهار درصد آیفون دارند و دومین بازار بزرگ موبایل جهان تحت نفوذ برندهای ارزانتر و همچنین شرکتهای چینی و کره جنوبی است. اما طبق آمار شرکت کانترپوینت، اپل سال گذشته در فروش دستگاههایی که قیمت بالاتر از ۳۶۵ دلار دارند، در رتبه اول ایستاد.
فروشگاههای اپل، محل نمایش و فروش مهمی برای ارزشمندترین شرکت جهان هستند و اغلب به مکانهای گردشگری هم تبدیل میشوند. فروشگاههای جدید این شرکت در هند به عنوان مراکز پشتیبانی هم عمل میکنند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل در بیانیههای درآمد خود، درآمد هند را اعلام نکرده است اما ملزم است فروش سالانه در این کشور را به مقامات محلی گزارش کند. این شرکت برای سال منتهی به مارس سال ۲۰۲۲، فروش ۳۳۳.۸ میلیارد روپیه (معادل ۴.۱ میلیارد دلار) را اعلام کرد. هرچند این رقم کمتر از دو درصد از درآمد جهانی اپل است اما اهمیت این بازار افزایش پیدا کرده است و این شرکت تولید خود در هند را توسعه میدهد. اپل در راستای تلاش برای کاهش وابستگی به پکن در بحبوحه تنشها میان پکن و واشنگتن، تولید آیفون در هند را طی سال مالی گذشته، سه برابر کرد و آیفون به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار تولید کرد.