stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۷ مرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 28 July , 2024
  • کد خبر : 45863
  • 20 فروردین 1399 - 12:03
4

خواص مصرف دنبه گوسفندی

مصرف روغن حیوانی درغذا برای درمان برخی از بیماری ها در طب سنتی تاکید شده است و مصرف دنبه باعث کاهش برخی از بیماری‌ها و همچنین لاغری می‌شود.

قلم | qalamna.ir :
روغن حیوانی

روغن دنبه در قدیم طرفداران زیادی داشته است. دنبه در دستورات دارویی به عنوان ضد افسردگی، کاهش وزن و لاغری، آرامش اعصاب و زیبایی به کار برده می شود. دنبه گوسفندی یکی از اجزای گوشت گوسفندی است که کاملاً از پیه تشکیل شده است.

برخی افراد فکر می کنند به علت این که چربی این قسمت زیاد است، استفاده از آن ممکن است مضر باشد؛ ولی بهتر است بدانید اگر در گوشت خورشتی گوسفندی مقداری از این دنبه ها قرار دهید هم طعم آن بهتر می شود هم به عنوان یک ماده ی مغذی و انرژی زا می توانید از آن نهایت بهره را ببرید.

روش های استفاده از دنبه گوسفندی

زیاده روی و مصرف نابجای روغن دنبه، در افرادی که ضعف معده و سوء هاضمه دارند سبب صدمه و آسیب جسمی و روحی می‌شود.

اگر قصد دارید در مورد خواص دنبه گوسفندی اطلاعاتی بیشتری کسب کنید و همچنین از چگونگی گنجاندن این ماده در غذای خود آگاهی یابید، بهتر است ابتدا روش هایی را برای مصرف بهتر آن بدانید.

ساده ترین روش که می توانید از این ماده مغذی استفاده کنید، همراه کردن مقداری از دنبه با گوشت خورشتی گوسفندی است.

برخی افراد به صورت جداگانه مقدار زیادی دنبه گوسفندی خریداری می کنند و آن را آب کرده و نگهداری می کنند. با تهیه این روغن نیازی به استفاده از روغن های صنعتی ندارند. از این رو می توانند از روغن دنبه برای تهیه غذا بهره ببرند و در عین حال که مواد مغذی این روغن را دریافت می کنند، نگرانی از بابت مصرف روغن های صنعتی نداشته باشند.

خواص روغن دنبه در طب سنتی

برخی افراد فکر می کنند مصرف روغن های مایع ضرر کمتری نسبت به مصرف دنبه گوسفندی دارد؛ اما بهتر است بدانید مصرف این ماده ی غذایی خطر انسداد شریان ها و مشکلات قلبی و عروقی را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

از این رو افراد زیادی هنگامی که اقدام به خرید شقه گوسفندی می کنند، در کنار آن از دنبه نیز استفاده می کنند تا بتوانند به جای مصرف روغن های صنعتی از این روغن طبیعی و سالم بهره ببرند.

دنبه گوسفندی سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های قوی است. از این رو برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات در بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف دنبه گوسفندی باعث می شود تا پوست و مو تقویت شود و شفافیت را به پوست هدیه می دهد؛ زیرا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب گروه امگا است که برای بدن به خصوص پوست و مو بسیار مفید است. روغن دنبه کلسترول بد را در بدن کاهش داده و باعث افزایش کلسترول خوب بدن می شود.

همچنین یک ماده مغذی نشاط آور و انرژی زاست که برای درمان افسردگی می توان از آن استفاده کرد. روغن دنبه یکی از روغن های حیوانی است که از قسمت دم گوسفند تهیه می شود.

– کنترل چربی خون: هضم و جذب روغن دنبه، خیلی راحت تر از روغن های نباتی جامد و مایع می باشد و اگر به اندازه و صحیح مصرف شود، چربی خون را کنترل می کند و برای سرخ کردن غذاها نیز می توان از آن استفاده کرد.

– افزایش کلسترول خوب خون: مصرف روغن دنبه کلسترول بد خون را کاهش داده و موجب افزایش کلسترول خوب خون می شود، اما زیاده روی در مصرف آن به خصوص برای افراد کم تحرک به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع، برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا خطرناک است.

– کاهش وزن و لاغری: از خواص روغن دنبه ایجاد تناسب اندام و کاهش وزن و لاغریاستبه مصرف روغن دنبه برای لاغری تاکید شده است.

– تقویت قوای بدن: مواد مغذی و ویتامین ها فراوان و اسیدهای چرب گیاهی زیادی در روغن دنبه وجود دارد به همین دلیل مصرف روغن دنبه سبب تقویت قوای بدن شده و توانبدن را بالا می برد تا بهتر بتواند در برابر بیماری ها مقاومت کند . روغن دنبه سرشار از اسیدهای چربی می باشد که توسط کبد جذب شده و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.

– ضد افسردگی: در طب سنتی به خاصیت ضد افسردگی روغن دنبه تاکید شده است.

– پاکسازی روده ها: روغن دنبه دارای خواص سم زدا می باشد و با مصرف آن همراه با روغن حیوانی می توان برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده کرد.

– درمان شکستگی استخوان: روغن دنبه به استخوان سازی کمک فراوان می کند و استفاده از آن، برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند مفید می باشد و سبب جوش خوردن سریع استخوان ها خواهد شد. می توان از روغن دنبه در محل شکستگی به صورت استعمال موضعی بهره برد و یا به صورت خوراکی از آن استفاده نمود . از دیگر خواص روغن دنبه پیشگیری و درمان پوکی استخوان و رماتیسم است.

– شفاف شدن پوست: مالیدن روغن دنبه به صورت سبب شفاف شدن پوست و رفع تیرگی های حاشیه صورت خواهد شد.

سایر خواص روغن دنبه

روغن دنبه، بسیار آسانتر از روغن های نباتی جامد و مایع، هضم و جذب بدن می شود و مصرف به اندازه و صحیح آن باعث کنترل چربی خون شده، علاوه بر اینکه این روغن، یکی از روغن های ایده آل برای سرخ کردن غذاها است.

ایجاد تناسب اندام از خواص روغن دنبه است. متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف روغن دنبه به کاهش وزن و لاغری افراد چاق و چاق شدن افراد لاغر کمک می کند.

روغن دنبه سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است، از این رو استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری های مختلف می شود.

روغن دنبه خاصیت سم زدایی دارد و می توان از آن به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده نمود.
 
روغن دنبه غنی از اسیدهای چربی است که مستقیما توسط کبد جذب می شوند و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.

استفاده از روغن دنبه یا سایر روغن های حیوانی، برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند مفید است و به جوش خوردن سریع استخوان کمک می کند. در طب سنتی مصرف خوراکی و استعمال موضعی آن در محل شکستگی توصیه می شود. همچنین کمک به پیشگیری و درمان پوکی استخوان و روماتیسم از دیگر خواص روغن دنبه است.

روغن حیوانی

استفاده موضعی از دنبه گوسفندی

مصرف روغن حیوانی درغذا برای درمان برخی از بیماری ها در طب سنتی تاکید شده است و مصرف دنبه باعث کاهش برخی از بیماری‌ها و همچنین لاغری می‌شود.

همانطور که گفته شد این ماده غذایی در طب سنتی به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو می توان از بهترین انواع آن بهره برد و کیفیت زندگی را به کمک آن افزایش داد. در بیماری های مزمن مانند رماتیسم و دیسک کمر از این روغن برای ماساژ بدن استفاده می شود و به مقدار زیادی باعث التیام درد در استخوان ها و کوفتگی عضلات می شود.

دنبه گوسفندی را می توان به صورت جداگانه یا همراه شقه گوسفندی خریداری کرد و برای درمان شکستگی استخوان به صورت موضعی و حتی خوراکی استفاده کرد. این بخش از گوشت گوسفند خواص زیادی برای ترمیم سریع تر استخوان هایی که آسیب دیده اند دارد.

این ماده باعث می شود تا خونرسانی به مناطق آسیب دیده بیشتر شود و از این طریق سریع تر ترمیم شده و شکستگی و درد آن ها کمتر شود. از این رو یک درمان مناسب و کم هزینه است.

طرز تهیه روغن دنبه بدون بو در خانه

طبیعت روغن دنبه گرم است و طبیعت انسان با مواد غذایی گرم سازگار است. در روش سنتی برای تهیه این نوع روغن، دنبه را حرارت داده و آب می‌کنند که این باعث افزایش کلسترول در روغن می‌شود که در صورت عدم تحرک کافی در روز توسط مصرف کننده این کلسترول در رگ‌های خونی تجمع و باعث انسداد آن‌ها می‌شود.

در روش صحیح از تکنیکی به نام استخراج که در شیمی آلی کاربرد دارد استفاده می‌شود. در این روش کپسول‌های روغنی از داخل دنبه توسط آب بدون حرارت زیاد خارج می‌شود. اگر روغن دنبه به روش های صحیح تهیه گردد دارای کمترین مضرات برای بدن می شود مثلا اگر برای گرفتن بوی دنبه، پیاز و ترکیباتی به آن اضافه کنند و غلظت آن را از بین می برد و مانع رسوب آن می شود.

روش اول: به منظور تهیه روغن دنبه بدون بو، ابتدا مقداری دنبه تازه گوسفندی را به قطعات ریز خرد کنید و به مدت یک شب آن را در آب نمک رقیق قرار دهید.

سپس دنبه ها را آبکش نموده و در قابلمه بریزید و به آن بسته به حجمش، یک تا دو لیوان آب اضافه کنید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به صورت سوزنی و آهسته داغ شود.

برای گرفتن بوی دنبه، می توانید از ادویه و مواد خوشبو مانند هل، دارچین، گلاب یا پوست پرتقال و امثال آن استفاده نمایید، سپس بعد از آماده شدن آن را از صافی رد کنید تا شفاف گردد. پس از آماده شدن آن را صاف کنید تا شفاف شود. اگر تفاله مانده از روغن دنبه نسوخته و سیاه نشده باشد،می توانید آن را مصرف نمایید. بهتر است روغن صاف شده را در یخچال نگهداری نمایید.

روش دوم: سه کیلو دنبه گوسفندی، سه عدد پیاز درشت، یک لیوان سرکه یا آبلیمو یا آبغوره خانگی یا رب انار خانگی، یک لیوان گلاب، ۱۵۰گرم پوست سیب درختی را همراه یک قاشق چای خوری میخک یا ۲ قاشق کاکوتی اصل را با هم چرخ کنید.

مواد ترکیب شده را برای از بین رفتن رطوبت آن روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از ماندن روغن خالص آن را صاف کنید و بگذارید منجمد شود. پیاز و ترکیباتی که به دنبه گوسفند می افزاییم سبب از بین رفتن بوی بد دنبه می شود و لزوجت و غلظت آن را از بین می برد و مانع رسوب آن می گردد.

دیدگاه طب جدید درباره روغن دنبه 

بر اساس عقیده متخصصان  طب جدید یکی از انواع چربی‌های منعقد شده که به شحم معروفند، دنبه است. چربی‌های منجمد که به‌دلیل کثرت اجزای عرضی به حالت جامد در آمده‌اند، برای تغذیه مناسب نیست. مصرف نابجا و بیش از حد روغن دنبه در افرادی که قوه هاضمه آنان قوی نیست، می‌تواند منجر به آسیب‌های جسمی و روحی شود.

باید دید که چه ماده غذایی کجا و چگونه استفاده می شود اسکیموها هم از روغن دنبه استفاده می‌کنند و عمر طولانی هم دارند اما برای زندگی مدرن این نوع روند غذایی جز افزایش آمار بیماری های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون بالا چیز دیگری به همراه ندارد.

عوارض مصرف روغن دنبه

دنبه یکی از بدترین انواع روغنهایی است که وجود دارد زیرا دارای چربی های جامد حاوی اسید های چرب اشباع هستند.

اولین علت مرگ و میر در کشور ما، بیماری های قلبی- عروقی می باشد و این بیماری رابطه ی مستقیم با نحوه ی تغذیه و مصرف چربی دارد، سعی کنید روغن مصرفی تان روغن مایع باشد.

روغن حیوانی روغن جامد است و ما در طول روز مقداری از این چربی را همراه با گوشت، کره و خامه وغیره دریافت می کنیم پس نیازی به مصرف روغن حیوانی نداریم. این نوع روغنها دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و برای بدن بسیار مضر و بیماری های قلبی به دنبال دارد. در بین انواع روغن ها، آنهایی که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای ۲۵ درصد و ترانس کمتر از ۵ درصد باشد مورد تایید نیست که روغن دنبه با توجه به این ویژگی ها از مضرترین روغن ها محسوب می شود.

چربی های جامد دارای اسید های چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند. در بین انواع روغنها، روغن های دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای ۲۵ درصد و ترانس کمتر از ۵ درصد مورد تایید نیست بنابراین روغن دنبه با توجه به این ویژگیها از مضرترین روغنها محسوب می شود.

افرادی که قوه هاضمه آنان قوی نیست از مصرف بیش از حد روغن دنبه خود داری کنند زیرا منجر به آسیب های جسمی و روحی می شود. مصرف روغن دنبه در زندگی مدرن امروزه که افراد تحرک کافی ندارند سبب ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون بالا می شود.

زیاده روی در مصرف روغن دنبه، برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی مناسب نیست ، زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع می باشد که برای سلامت قلب مضر است و باعث سفت و سخت شدن دیواره رگها می گردد.

مصرف دنبه سوخته باعث تولید خلط بد در بدن می گردد. افراد دارای اضافه وزن، کلسترول بالا و افرا دارای تحرک کم نباید از روغن دنبه استفاده کنند.

زیاده روی و مصرف نابجای روغن دنبه، در افرادی که ضعف معده و سوء هاضمه دارند سبب صدمه و آسیب جسمی و روحی می شود.


هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.