stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 458672
  • 31 فروردین 1402 - 19:26
0

عبور شهپاد تجسسی آمریکا از تنگه هرمز

عبور شهپاد تجسسی آمریکا از تنگه هرمز
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: نخستین شهپاد تجسسی آمریکا  در تنگه هرمز به گشت‌زنی پرداخت.
 تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت که گشت‌زنی این قایق حامل حس‌گر و دوربین‌، اگرچه توجه نیروهای سپاه پاسداران را برانگیخت اما بر اساس قوانین بین‌المللی بود و هیچ برخوردی نیز رخ نداد.
دو کشتی گشتی گارد ساحلی ایالات متحده  این شهپاد تندروی ۱۳ متری را همراهی می‌کردند.تنگه هرمز، آبراهه استراتژیک و مهمی برای انتقال انرژی است که باریک‌ترین قسمت آن تنها ۳۳ کیلومتر پهنا دارد.  یک پنجم تجارت نفت جهان از طریق این تنگه که خلیج فارس را به  دریای عمان متصل می‌کند انجام می‌شود.
تیموتی هاوکینز  گفت یک پهپاد ایرانی و دست‌کم یک شناور تندرو تهاجمی تندر، در حال رصد قایق هدایت‌پذیر از راه دور این شهپاد  بودند.
ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین، بخشی از نیروی دریایی آمریکاست که در آب‌های خاورمیانه گشت‌زنی می‌کند و ماموریت آن به ویژه در در خلیج فارس و تنگه هرمز، باز نگاه داشتن مسیرهای دریایی برای تضمین امنیت تجارت بین‌المللی و همچنین محافظت از منافع آمریکا و متحدان آن اعلام شده است.
 ایران، حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را تهدیدآمیز ارزیابی می‌کند و آن را شبیه به این تلقی می‌کند که نیروهای ایرانی در خلیج مکزیک به گشت‌زنی بپردازند.
ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده، سال گذشته یک گروه ویژه شهپادی را با هدف راه‌اندازی ناوگانی متشکل از یکصد شهپاد بدون سرنشین؛ هم  سطحی و هم زیردریایی در این منطقه عملیاتی همراه با متحدان این کشور ایجاد  کرد.
ایران در اواخر ماه اوت و اوایل سپتامبر، چند شهپاد آمریکایی در حال آزمایش را در این منطقه برای مدتی کوتاه به تصرف خود درآورد، با این حال از آن زمان تا کنون، رویارویی مشابهی رخ نداده است.
شهپاد ” MAST-13″ اینک در خلیج عمان به سر می‌برد. پیش از این و در پی تصرف کشتی‌های نفتی بین‌المللی از سوی نیروهای ایرانی و همچنین وقوع انفجارهای مشکوک در شناورهای مرتبط با اسرائیل و غرب، سایه جنگی دریایی بر فراز این منطقه وجود داشت.
با وجود شواهدی که غرب از دخالت ایران در این حوادث در دست داشت،ایران اتهامات مبنی بر دخالت خود در این حوادث را رد می‌کند.
” MAST-13″ قادر است تصاویر ویدئویی را به ساحل و یا به کشتی‌های مستقر در دریا مخابره کند. به گفته هاوکینز این مساله می‌تواند به دریانوردان کمک کند که کشتی‌ها را پیش از نزدیک‌شدن به آن‌ها ببینند. این فناوری می‌تواند از این رو نیز کارآمد و مفید باشد که کشتی‌های متحدان غرب، به طور فزاینده‌ای سلاح‌هایی را در این مسیر توقیف می‌کنند که گمان می‌رود از سوی ایران و به منظور ارسال به یمن آماده شده است. هاوکینز می‌گوید این باعث می‌شود که بتوانیم کنترل بیشتری روی دریا داشته باشیم و همه چیز را بهتر زیر نظر بگیریم.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.