stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 459129
  • 07 اردیبهشت 1402 - 22:47
1

راه اندازی و افتتاح فاز نخست کارخانه گاز مایع NGL 3200

راه اندازی و افتتاح فاز نخست کارخانه گاز مایع NGL 3200
خوزستان - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در حاشیه بازدید خود از کارخانه NGL 3200، طی گفتگویی با خبرنگاران طرح ها و پروژه های صنعت نفت در خوزستان که در آستانه افتتاح ریاست محترم جمهور قرار دارند را تشریح کرد.
قلم | qalamna.ir :

دکتر محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص اظهار داشت: دومین سفر ریاست محترم جمهور در سال جاری به استان خوزستان با افتتاح و بهره برداری از طرح های بزرگ ملی، منشاء یک تحول صنعتی برای مردم استان خوزستان و هم دستاوردی اقتصادی برای ملت بزرگ ایران خواهد بود.

این مقام مسئول در آستانه این سفر استانی ریاست محترم جمهور بیان داشت: در حوزه صنعت نفت مقارن با سفر جناب آقای رییسی رئیس جمهور محترم، بالغ بر ۳ میلیارد دلار پروژه در قالب ۱۵ طرح افتتاح و بهره برداری و یا آغاز عملیات اجرایی می شوند.

وی با اشاره به تولید بیش از ۸۰ درصد از نفت و ۱۶ درصد از گاز کشور در استان خوزستان توسط شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان، این سفر را بسیار مهم تلقی دانست و افزود: این ۳ میلیارد دلار پروژه ظرفیت بزرگی برای ساخت داخل و تولید کنندگان و پیمانکاران ایرانی ایجاد خواهد کرد، و برای مردم شریف استان خوزستان نیز فرصتی مغتنی در افزایش ظرفیت اشتغال فراهم می کند.

خجسته مهر در تشریح اهم این پروژه ها گفت: سه طرح بزرگ جمع آوری گاز های همراه و مشعل بدست ریاست محترم جمهور افتتاح خواهد گردید، که از جمله آنها طرح های پیش تراکم NGL 900 و پیش تراکم NGL 1000 در شرکت ملی مناطق نفتخیر جنوب می باشند که هر دو این پروژه ها در مجموع میتوانند ۶۰۰ میلیون فوت مکعب به تولید گاز کشور و تامین خوراک شرکت بید بلند خلیج فارس اضافه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین راه اندازی و افتتاح فاز نخست کارخانه گاز مایع NGL 3200 با ارزش سرمایه گذاری ۱٫۴ میلیارد دلاری یکی دیگر از این طرح های بزرگ ملی است. این طرح با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی در دو فاز تعریف شده که توان جمع آوری و فراورش گاز های همراه تولیدی و مشعل ۱۱ میدان نفتی که عمده آنها میادین مشترک هستند را دارا می باشد. در فاز نخست خود ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه و مشعل را جمع آوری و فرآورش می کند.

دکتر محسن خجسته مهر با اشاره به اینکه این پروژه ثروت آفرین در کمتر از یکسال بازگشت سرمایه خود را می تواند محقق کند، اضافه داشت: ارزش این طرح های NGL در کنار دستاوردهای اقتصادی خود، در جبران و کمک آنها در ناترازی گاز کشور و همچنین تامین خوراک قابل توجه برای واحدهای پایین دست پتروشیمی می باشد و در مجموع با اتمام کامل پروژه های جمع آوری گاز در استان خوزستان چیزی معادل سه فاز پارس جنوبی گاز همراه تولید شرکت های مناطق نفتخیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان جمع آوری و فرارش خواهد شد و این یک اقدام تحولی در این صنعت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک نفتی سهراب نیز از پروژه های بسیار با اهمیت است که ارزشی بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار این سرمایه گذاری دارد و مربوط به شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی و توسعه نفت می باشد.

وی ادامه داد: بهره برداری کامل از ۴۰ حلقه چاه آزادگان جنوبی که منجر به افزایش تولید ۵۰ هزار بشکه ای شده با ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورویی، بهره برداری از پست برق ایثار ۴۰۰ کیلووات که با اتصال شبکه برق دو استان خوزستان و بوشهر و برق مورد نیاز ایستگاه های فراورشی این منطقه را می تواند تامین کند و افزایش ظرفیت فراورشی نفت نمکی به میزان ۲۰ هزار بشکه در منطقه رامشیر جز این پروژه های ارزشمند هستند.

در پایان وی افزود: جزییات کامل تعدادی دیگر از این طرح ها و پروژه ها نیز در روز افتتاح تشریح خواهند گردید.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.