stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 459453
  • 14 اردیبهشت 1402 - 12:20
1

احتمال شروع زودهنگام آتش سوزی‌ در مراتع/گردشگران، آتش‌های افروخته را رها نکنند

قلم | qalamna.ir :

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه درباره احتمال شروع زودهنگام آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت مدیریت محیط زیست هشدار داد و گفت: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست با همه امکانات و ظرفیت‌ برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها آماده هستند.

اصغر آغاز ، از وضعیت مناسب بارش‌های سال جاری یاد کرد که باعث شده پوشش گیاهی و  مرتعی در نقاط مختلف استان خصوصا مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست تقویت شود و ادامه داد: در چنین شرایطی احتمال افزایش موارد آتش‌سوزی و حتی شروع زودهنگام آن وجود دارد.

وی اظهار کرد: می‌توان گفت آتش‌سوزی‌ها در مناطق گرمسیر استان از جمله قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب آغاز شده و اخیرا موردی در نفت شهر داشتیم که اگرچه در محدوده مناطق تحت مدیریت محیط زیست نبود، اما با همکاری نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست اطفا شد و امکان بروز موارد بیشتر از جمله در مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیز وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: در مناطق سردسیر استان از جمله کرمانشاه، اورامانات، کنگاور، هرسین و … نیز احتمال آغاز آتش‌سوزی‌ها از اواخر خرداد وجود دارد.

آغاز سپس به مهمترین مناطقی که بیشتر در معرض بروز آتش سوزی قرار دارند اشاره کرد و افزود: از مناطق تحت مدیریت محیط زیست دو منطقه چالابه در نزدیکی بیستون و منطقه بوزین و مره خیل در پاوه معمولا موارد بیشتری از آتش سوزی را دارند.

وی افزود: از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد، در مناطقی که تردد مردم، گردشگران و کوهنوردان زیاد است، موارد آتش سوزی هم بیشتر خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه اکثر موارد آتش سوزی سهوا و به دلیل ناآگاهی رخ می‌دهد، خاموش نکردن آتشی که گردشگران افروخته‌اند و رها کردن آن را یکی از مهمترین دلایل بروز آتش سوزی اعلام کرد.

آغاز به راهکارهای کاهش آتش سوزی هم اشاره کرد که مهمترین آن آگاهی و همراهی خود مردم بود و یادآور شد: محیط زیست نیز همه امکانات و تجهیزات خود را به کار می‌گیرد، اما اعتبارات و نیروهای ما محدود است و از همین رو به همکاری مردم نیاز داریم.

وی از آماده‌باش شبانه‌روزی ۶۵ نیروی یگان حفاظت محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: از نظر تجهیزاتی مانند دمنده که در هر شهرستان حداقل یک دستگاه داریم و سایر تجهیزات مانند آتش کوب نیز وضعیت تقریبا مناسبی داریم، اما کافی نیست.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه همچنین از ایجاد آتش‌بُر در مناطقی که پوشش مرتعی و امکان دسترسی دارد نیز خبر داد که با هدف جلوگیری از گسترش آتش صورت می‌گیرد.

آغاز در پایان اشاره‌ای هم به وضعیت آتش‌سوزی‌های مناطق تحت مدیریت محیط زیست در سال گذشته داشت که تنها دو مورد در منطقه بیستون و همچنین بوزین و مره‌خیل بوده و گفت: سال گذشته پوشش مرتعی ضعیف بود و از همین رو موارد محدودی از آتش سوزی را شاهد بودیم.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.