stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 459454
  • 14 اردیبهشت 1402 - 14:19
1

چرا شکم‌ «قاروقور» می‌کند؟

قلم | qalamna.ir :

صدای قاروقوری که ما از شکم‌مان می‌شنویم معمولا از معده نشأت می‌گیرد اما می‌تواند از روده کوچک نیز باشد، بنابراین بهتر است نگاهی به نحوه عملکرد دستگاه گوارش داشته باشیم. سیستم گوارش ما در اصل لوله‌ای طولانی است که از دهان شروع و به مقعد ختم می‌شود. این لوله اندام‌ها و مجاری مختلفی را که نقش مهمی در هضم دارند به هم متصل می‌کند. از مهم‌ترین مواردی که باید در مورد سیستم گوارش بدانید این است که این سیستم چگونه غذا را به جلو می‌راند و همین توضیح می‌دهد که چرا ممکن است پس از صرف غذا صداهایی قاروقورمانندی بشنویم. امواج انقباضات عضلانی در فرآیندی به نام پریستالسیس، محتویات غذایی را در داخل روده‌ها به جلو می‌راند. این انقباضات کمک می‌کند غذا، مایعات و شیره‌های گوارشی مختلف در هم مخلوط و به ترکیبی که کیم نامیده می‌شود تبدیل گردد. صداهایی که می‌شنویم -قاروقور شکم ما-از حرکت این مواد جامد و مایع به اضافه گازها و هوا ناشی می‌شود.

قاروقور شکم گرسنه

معده شما ممکن است در هر زمانی،نه فقط بعد از غذا خوردن،قاروقور کند اما وقتی غذا در معده یا روده کوچک وجود دارد، این صدا کمتر قابل شنیدن است. وقتی گرسنه هستید و معده‌تان خالی است، بیشتر متوجه قاروقور شکم‌تان می‌شوید. آیا همان انقباضات ماهیچه‌ای که غذا را هضم می‌کنند در اینجا هم عامل ایجاد این صدا هستند؟ به نوعی. وقتی معده شما خالی است، مغز یک هورمون محرک اشتها به نام گرلین ترشح می‌کند. این هورمون به ماهیچه‌های گوارشی می‌گوید روند پریستالسیس را دوباره شروع کنند یا منقبض شوند. این همان قاروقوری است که شما می‌شنوید. اما چرا؟ به دو دلیل: نخست این‌که این انقباضات، تکه‌های غذایی را که ممکن است دفعه اول جا مانده باشند، «جارو می‌کنند».

دوم، این حرکات و صدای قاروقور شکم خالی شما برای گرسنه کردن‌تان طراحی شده‌اند. انقباضات عضلانی تقریبا هر ساعت یک‌بار می‌آیند و می‌روند تا زمانی که دوباره غذا بخورید.البته در برخی موارد، قاروقور بیش از حد می‌تواند نشانه ناراحتی معده باشد اما نباید زیاد نگران شوید، مگر این‌که صداها با گرفتگی، حالت تهوع، استفراغ یا یبوست همراه باشد.

راهی برای کنترل صداهای شکم وجود دارد؟

یک راه برای ساکت کردن شکم پر‌سر‌و‌صدا این است که به جای چند وعده غذایی پرحجم، تعداد زیادی وعده‌های غذایی کوچک مصرف کنید. اگر بدن شما چیز خوشمزه‌ای درون خودش داشته باشد، سیستم گوارش فرصت کمتری برای ایجاد آن صداهای پریستالتیک خواهد داشت.همچنین، مصرف کمتر غذاهایی که باعث ایجاد گاز می‌شود می‌تواند به کاهش صداهای شکم کمک کند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.