stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 459456
  • 14 اردیبهشت 1402 - 14:20
2

ضرورت فرهنگ سازی و آشنایی مردم با زحمات غسال ها بسیار احساس می شود

قلم | qalamna.ir :

غسال ها کسانی هستند که جسمی را مهیای سفر به دیار باقی می کنند. گوشه ای از این شهر پر هیاهو عده ای به شغلی مشغولند که فردا و پس فردا، میزبان تک تک ما و شریک حُزن و اشک بازماندگانمان می شوند تا جسمی را مهیای سفر به دیار باقی کنند.

اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه؛ مرگ به عنوان دروازه ورود انسان به عالم آخرت، با مسائل و احکامی همراه است که از سویی، تکلیف بازماندگان و از سویی تکریم و آرامش رفتگان است و امروزه عمده وظایف یک مرده در زمینه های مختلف به خادمان آرامستانها سپرده می شود و همچنین بخشی از مسایل تطهیر به افرادی سپرده می شود که نام آنها غسال است.

برپایه این گزارش؛ اداره کل آموزش و توانمندسازی شهرداری کرمانشاه با برگزاری کارگاه آموزشی برای غسال و غساله های سازمان آرامستان ها، به تشریح نکات شرعی و بهداشتی غسل و کفن میت پرداخته و همچنین به سوالات آن ها نیز پاسخ داده شد.

حجت الاسلام محمدرسول کرمی مدیر حراست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه که در این دوره بعنوان مدرس حاضر بود در جمع پرسنل سازمان آرامستان ها، توجه به بُعد و اهمیت معنوی شغل مقدس غسالی را بسیار مهم برشمرد و با اشاره به اینکه این افراد در راه رضای خدا و خدمت صادقانه به مردم کار می کنند و سختی های موجود را با تفکر به روز قیامت به جان می خرند، اظهار داشت: افرادی که در این شغل، مشغول هستند مقامی بسیار ارزشمند و مقرب در نزد خداوند دارند.

وی با بیان اینکه تطهیر و تدفین از جمله غسل، کفن و نماز میت در اسلام آداب و رسوم ویژه ای دارد، گفت: انجام این امور از واجبات دین اسلام است و غسال ها مسئولیت سنگینی را در این زمینه به دوش می کشند که ضرورت فرهنگ سازی و آشنایی مردم با زحمات این قشر خدوم جامعه بسیار احساس می شود.

کرمی در ادامه به ذکر مباحثی حول محور غسل پرداخت و گفت: حفظ اسرار میت، خیلی مطلب مهمی است و شخص غسال باید این مطالب را بر خودش هم حرام بداند و جایی نقل نکند. مخصوصاٌ اگر نقص وجودی در آن شخص میت باشد.

وی خاطرنشان ساخت: حنوط واجب است و باید مکان های سجده حنوط شود و فقط نوک بینی مستحب می باشد.

حجت الاسلام کرمی اظهار داشت: بدن هایی که قطع شده باید اعضای رئیسه، اول غسل داده بشود. مهم این است که غسل دادن اعضای استخوان دار انجام گردد.

وی گفت: در مبحث سه تا غسل اصلی، باید قصد قربت در این مطالب حتماً رعایت بشود. سر و گردن سمت راست، سمت چپ و نکته خیلی مهمی است که باید انجام بشود.

کرمی افزود: موسسه موضوع شناسی آقای فلاح زاده مطلب مهمی را بیان کرد: چون قاعده در این غسل ها این است که آب نباید مضاف باشد و نباید مطلق باشد و آدم را دچار تردید می نماید. ایشان تعیین کردند که در ۲۰ لیتر آب، ۳۵ گرم سدر و یا کافور ریخته بشود. حتماً باید ظرف، ۲۰ لیتری و سدر و کافور ۳۵ گرمی را به آب اضافه کنید که قاعده اصلی انجام بشود و این خیلی مهم است که غسال (همان نفر اصلی) باید قصد قربت بکند.

یعنی آن کسی که آب می ریزد خودش قصد قربت بنماید. احتیاط این است که خود شخص اصلی هر دو طرف را انجام دهد. البته معین و کمک رسان مانعی ندارد.

وی در ادامه نکات مهم دیگری هم بیان کرد و گفت: دیدن و نگاه کردن عورتین میت حرام است. باید حتماً لنگ روی این قسمت بدن قرار بگیرد و معین، لنگ را نگه دارد و آب بریزند.

کرمی ابراز داشت: در آب ریختن، باید به اندازه کافی ریخته بشود. معین کمک بدهد و جاهایی که آب نمیرسد مخصوصاً پاها و میان پاها، کشاله ران ها، آب باید برسد.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.