stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 459538
  • 16 اردیبهشت 1402 - 12:20
1

 آغاز تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کُرد

قلم | qalamna.ir :

 سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه از آغاز تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد در کرمانشاه خبر داد.

داریوش فرمانی، بااشاره به پیگیری های انجام شده برای ثبت این نژاد اسب، اظهار کرد: از سال گذشته پیگیری برای ثبت جهانی اسب کرد آغاز شد و به عنوان مقدمه این کار اسب کرد را در زمستان سال گذشته به ثبت ملی رساندیم.

وی افزود: براساس منابع تاریخی، کرمانشاه خاستگاه اسب کرد است، لذا می توانیم پرونده ثبت جهانی اسب کرد را به تنهایی تدوین کرده و برای ثبت جهانی آن اقدام کنیم، اما مشکلاتی پیش روی این کار وجود دارد.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: هر کشور در طول سال تنها می تواند یک اثر را به ثبت جهانی برساند و این درحالیست که در حال حاضر تعداد زیادی پرونده برای ثبت جهانی در کشور وجود دارد و با این شرایط ثبت جهانی اسب کرد ممکن است چندسالی به طول بیانجامد.

وی با بیان اینکه تدوین پرونده اسب کرد به صورت بین المللی می تواند باعث تسریع در روند ثبت جهانی آن شود، گفت: از آنجایی که یونسکو پرونده های بین المللی را خارج از نوبت مورد رسیدگی و ثبت جهانی قرار می دهد، بنابراین ثبت جهانی اسب کرد را با مشارکت یکی دیگر از کشورها دنبال کردیم.

فرمانی تاکید کرد: گستره پرورش اسب کرد، علاوه بر کرمانشاه، چند استان در داخل کشور و مناطق کردنشین کشورهایی همچون عراق، ترکیه و سوریه را نیز در بر می گیرد، لذا تلاش شد تا کشور عراق را برای ثبت جهانی پرونده اسب کرد با خود همراه کنیم.

وی اضافه کرد: در این راستا اواخر سال گذشته سفری به استانهای گرمیان، سلیمانیه و حلبچه عراق داشتیم که آنها نیز از این برنامه استقبال کردند و مقرر شد که ثبت جهانی اسب کرد با مشارکت عراقی‌ها به صورت بین المللی انجام گیرد.

سرپرست میراث فرهنگی ادامه داد: طی روزهای گذشته یک تیم در میراث فرهنگی استان کار تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد را آغاز کرده‌اند و در این زمینه منتظر مشارکت عراقی‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه عراقی‌ها هم باید در داخل کشور خود اسب کرد را به ثبت ملی برسانند تا پرونده به شکل بین المللی تدوین شود، عنوان کرد: در حال پیگیری هستیم تا عراقی ها هم بتوانند اسب کرد را در داخل کشورشان ثبت ملی کنند.

فرمانی اضافه کرد: همچنین به منظور تهیه یک پرونده محکم و قوی برای ثبت جهانی اسب کرد، برگزاری جشنواره بین المللی اسب کرد را در دستور کار قرار داده ایم که قرار است در نیمه اول خرداد ماه در بیستون برگزار شود.

وی در پایان عنوان کرد: در صورتی که عراقی‌ها مشارکت خوبی داشته باشند، می توانیم تا پیش از پایان سال پرونده ثبت جهانی اسب کرد را به صورت بین المللی تدوین کنیم.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.