stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 459753
  • 20 اردیبهشت 1402 - 12:20
2

آغاز واکسیناسیون ۳ میلیون دام سبک کرمانشاه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک

قلم | qalamna.ir :

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) خبر داد.

دکتر مجید همتی، با بیان اینکه کار مایه‌کوبی جمعیت دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) از امروز(۲۰ اردیبهشت) شروع شده و تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: پیش بینی می شود سه میلیون راس دام سبک استان علیه طاعون نشخوارکنندگان  کوچک واکسینه شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: واکسیناسیون دام های سبک علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی به صورت کاملاً رایگان انجام می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از دامداران و عشایر خواست در زمان انجام فاز مایه کوبی همکاری لازم را با اکیپ‌های مایه کوبی داشته باشند و در این مدت حتی المقدور از جابجایی دام خودداری کنند. 

همتی در ادامه با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری عفونی با واگیری بالا در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی است، گفت: از مهمترین علائم این بیماری می توان به تب، ترشحات چشم و بینی، تورم و زخم دهان، ذات ریه و اسهال اشاره کرد .

وی افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلفات بالای دام، تحمیل هزینه های درمان و افت تولید در گله را در پی داشته و باعث خسارات اقتصادی زیادی در صنعت دامپروری می شود. 

همتی یادآور شد: در صورتی که دام‌ها علیه این بیماری واکسینه نشوند، میزان واگیری تا ۱۰۰ درصد و مرگ و میر به ۹۰ درصد هم می­ رسد.

همتی افزود: مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون، جلوگیری از تماس دام با حیات وحش، خرید دام از مناطق عاری از بیماری و پایش بیماری در حیات وحش  است.

وی از دامداران خواست در صورت مشاهده علائم بیماری، در اسرع وقت به نزدیکترین اداره دامپزشکی مراجعه و یا از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.