stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 459772
  • 20 اردیبهشت 1402 - 16:19
2

حلقه پوسیده نظارتی مانع از برخورد قاطع با کشتار غیرمجاز دام می شود/تب کریمه کنگو در کمین ذبح غیرمجاز دام

قلم | qalamna.ir :

معاون سلامت اداره کل دامپرشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه برخورد با کشتار غیرمجاز دام برعهده چندین ارگان است، گفت: اگر حلقه ای از این تیم پوسیده باشد نمی توانیم با کشتار غیرمجاز دام برخوردی قاطع داشته باشیم.
 
سالهاست که در زمینه مقابله با کشتار غیرمجاز دام نوشته ایم و هشدار داده ایم، اما هنوز وضعیت نگران کننده است و نه تنها در حواشی شهر بلکه در سطح  شهر با مناظر نامناسب در زمینه کشتار خارج از کشتارگاه مواجه هستیم که این روزها باتوجه به احتمال شیوع تب کریمه کنگو به جدی ترین چالش ها در حوزه سلامت در کرمانشاه تبدیل شده است.

افزایش قیمت گوشت در رغبت بیشتر کرمانشاهیان به خرید از مراکز غیرقانونی سهیم است و در مناطقی همچون مسکن، دولت آباد، پردیس و حواشی شهر شاهد فعالیت روزافزون این حرفه غیرموجه در شهر هستیم.

اگر بر روی این فرهنگ کار شود که عرضه گوشت ارزان قیمت در این مراکز موردتایید دامپزشکی نیست و فکری به حال کنترل قیمت بازار گوشت شود و از سوی دیگر برخورد قضایی محکم و قاطعی صورت گیرد شاهد فعالیت این متخلفان و حمایت برخی از شهرواندان از این امر نخواهیم بود، تخلفی که ممکن است به یک فاجعه در حوزه سلامت انسان و محیط زیست تبدیل شود.
 
از همین رو شاهرخ یارویسی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با طلوع، اظهار داشت: تاکنون مصوبات و توصیه های بسیاری از سوی دامپزشکی درخصوص کشتار غیرمجاز و خطرات تب کریمه کنگو به همشهریان گوشزد شده است.

وی ادامه داد: شهروندان باید از فروشگاه ها و اماکنی که مورد تایید دامپزشکی است گوشت موردنیاز خود را تهیه کنند که در غیر اینصورت خطر این بیماری در کمین آنان است.
وی ادامه داد: برخورد با کشتار غیرمجاز دام و خارج از کشتارگاه برعهده تعدادی از ارگان ها است که می توان به دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، محیط زیست، دامپزشکی و رای بازدارنده قضات اشاره کرد که همه در زیرچتر نیروی انتظامی قرار دارد که باید یک تیم منسجم باشد و این تیم همانند زنجیره است و اگر حلقه ای پوسیده باشد مابقی ارگان ها فاقد کارایی می شوند.
 
یارویسی اضافه کرد، به عنوان مسوول در دامپزشکی وظیفه اخطار و هشدار را برعهده داریم که در بسیاری از جلسات و استانداری آن را عنوان کرده ایم و از سوی دیگر شهرداری نیز نباید اجازه ورود دام به شهر را بدهد.
 
این مسوول یادآور شد، شهروندان و هم استانی هایی که به خرید این نوع گوشت غیرمجاز تمایل دارند، خطر بزرگی را به جان می خرند و بیماری هایی همچون تب کریمه کنگو، هاری، سل، تب مالت، مسمومیت، انواع بیماری انگلی و کزاز در کمین آنان است.

وی یادآور شد: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری تب کنکور در کرمانشاه گزارش نشده و باز هم با این وجود باید بیش از گذشته حساس باشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.