stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 459874
  • 23 اردیبهشت 1402 - 12:19
1

خیابان های کرمانشاه از ترافیک درد می کشد/مناطق خالی از حضور پلیس

قلم | qalamna.ir :

در ساعت پیک تردد که معمولا هنگام غروب رخ می دهد کمتر خیابانی در شهر کرمانشاه ترافیک ندارد، حتی خیابان های فرعی که بسیاری از مردم سعی دارند از آنها به عنوان میانبر استفاده کنند، شلوغ و پرهیاهوست.

« شهریار محمدی» یکی از شهروندان کرمانشاه است که در محدوده خیابان ۲۲ بهمن زندگی می کند و به خبرنگار طلوع کرمانشاه می گوید: این خیابان در ساعات پیک ترافیک غروب به یکی از شلوغ ترین خیابان های شهر تبدیل می شود و افرادی که در این منطقه سکونت دارند دچار مشکلات زیادی می شوند و گاهی هی به دلیل حجم بالای ترافیک و شلوغی، این امکان را ندارند که خودروی خود را از منزل خارج کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل حجم زیاد ترافیک در این محدوده، حتی خودروهای عمومی مانند تاکسی و یا تاکسی های اینترنتی نیز در ساعات پیک شلوغی حاضر به تردد در این منطقه نیستند و مردم برای جابجایی با مشکلات جدی مواجه می شوند.

این شهروند معتقد است، یکی از عوامل شلوغی خیابان ها، چرخیدن بدون دلیل خودروها است که تنها برای گذران وقت در خیابان می چرخند و به بار ترافیک اضافه می کنند.

« لیلا نجفی» از دیگر شهروندان کرمانشاه است که در محدوده پارکینگ شهرداری مشغول به کار است و با اشاره به ترافیک سنگین این محدوده، گفت: بیشتر مواقع در ساعت پیک ترافیک به جز اتوبوس، سایر خودروهای حمل و نقل عمومی حاضر نیستند به این محدوده بیایند و نزدیک غروب با خیل عظیم مردمی مواجه می شویم که برای تاکسی منتظر ایستاده اند.

وی به نبود پارکینگ در این منطقه هم اشاره کرد و ادامه داد: مردم ناگزیرند گاهی جریمه هم بشوند اما در جاییکه ترافیک ایجاد می‌شود پارک کنند چون این منطقه فاقد پارکینگ است.

عدم همخوانی خیابان ها و معابر شهر با رشد جمعیت کرمانشاه

در ادامه«محسن سلیمانی» کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک شهری در گفت و گو با طلوع کرمانشاه با اشاره به دلایل متعددی که باعث ترافیک سنگین در خیابان های کرمانشاه می شود، گفت: یکی از مهمترین این موارد عدم همخوانی خیابان ها و معابر شهر با رشد جمعیت کرمانشاه است و اکثر خیابان های این شهر قدمتی چند دهه‌ای دارند و در زمانی ایجاد شده اند که تا این اندازه جمعیت و به تبع آن خودرو نداشتیم و اکنون که جمعیت شهر کرمانشاه به نزدیک یک میلیون نفر رسیده، این معابر دیگر جوابگوی ترددها نیست.

وی ادامه داد: طرح تعریض برخی خیابان های اصلی شهر از جمله خیابان مدرس که سال ها موضوع تعریض آن مطرح بود و بار ترافیکی قابل توجهی هم دارد باید با جدیت اجرا شود اما متاسفانه چون در زمینه ساخت و سازهای شهری و واحدهای صنفی توجهی به طرح جامع صورت نگرفته، شاهد نابسامانی هایی در این خیابان هستیم که تعریض را با چالش جدی مواجه و یا حتی غیر ممکن می کند.

کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک شهری عدم توزیع مناسب مراکز تجاری، درمانی و … را نیز عامل دیگر ترافیک سنگین در برخی خیابان های کرمانشاه دانست و تاکید کرد: یکی از مهمترین مراکز پر ترافیک شهر پارکینگ شهرداری است که تجمع پزشکان را در این خیابان داریم و این حجم بالا از تمرکز خدمات درمانی درمحدوده ای در دل شهر باعث بروز ترافیک های سنگین می شود.

معابراصلی پارکینگ طبقاتی ندارند

وی با اشاره به وجود سه معبر اصلی در شهر کرمانشاه که به موازات کمربندی های شرقی و غربی هستند، افزود: این معابر شامل خیابان مدرس، میدان لشکر تا میدان نواب صفوی و اشک تلخ و در نهایت معبر مصوری تا جوانشیر و کوهساری است اما در هیچ کدام از این سه معبر اصلی و پرتردد شاهد وجود پارکینگ های طبقاتی متعدد و متناسب با نیاز شهر نیستیم.

به گفته سلیمانی، پارک های دوبل یکی از عوامل اصلی دامن زدن به ترافیک در این مناطق است.

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک نبود مراکز تفریحی مناسب برای جوانان در سطح شهر را نیز عامل دیگری دانست که باعث می شود جوانانی که خودرو دارند دور زدن های بی مورد را در خیابان در پیش بگیرند که خود به ترافیک دامن می زند.

سلیمانی اضافه کرد: از سوی دیگر هنوز در کرمانشاه فرهنگ استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی به خوبی جا نیفتاده و اگر در ساعات پیک تردد به خودروها نگاه کنیم بسیاری از آنها تک سرنشین هستند.

ساعات اوج ترافیک شهری

در پایان سرهنگ محمد حیدری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه نیز درباره وضعیت ترافیک شهر کرمانشاه گفت: معمولا پیک ترافیک شهر کرمانشاه از ساعت ۱۷شروع و تا ساعت ۲۰ادامه‌دارد و عمده تراکم ترافیک در محدوده خیابان مدرس به سمت میدان انقلاب است.

وی از پارکینگ شهرداری به عنوان یکی از اصلی‌ترین گره‌های ترافیکی شهر کرمانشاه یاد کرد که ناشی از تجمع پزشکان است و افزود: روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر شامل بیمار و همراه بیمار در این منطقه تردد دارند که به ترافیک دامن می‌زنند و از سوی دیگر در این محدوده تداخل عابرین پیاده و و وسایل نقلیه را داریم که خود زمینه‌‌ساز گره ترافیکی است.

رئیس پلیس راهور کرمانشاه با اشاره به راهکارهای کوتاه مدتی که می‌تواند تا حدودی به کنترل ترافیک کمک کند، یادآور شد: اجرای طرح زوج و فرد ضروری به نظر می‌رسد و برای این منظور نیازمند همکاری شهرداری و همچنین استفاده از دوربین‌های هوشمند هستیم.

حیدری یکی از نیازهای مناطق پرترافیک خصوصا منطقه‌ای مانند پارکینگ شهرداری که با ازدحام مراکز درمانی و پزشکی مواجه است را ایجاد زیرساخت‌هایی مانند پارکینگ‌های طبقاتی دانست که به کاهش ترافیک کمک می‌کند زیرا بخش قابل توجهی از ترافیک ناشی از پارک خودروها در محل نامناسب و خصوصا پارک دوبل است.

وی بر لزوم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و فرهنگسازی در این زمینه نیز تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه بخش زیادی از ترافیک ناشی از تردد خودروهای تک سرنشین است.

رئیس پلیس راهور‌ کرمانشاه همراهی خود مردم را نیز برای کنترل ترافیک ضروری خواند که شامل مدیریت زمان تردد در شهر، عدم توقف در نقاط نامناسب، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و … است.

حیدری از وجود ۶۷۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه با پلاک استان کرمانشاه یاد کرد که نشان می‌دهد تقریبا در سطح استان به ازا هر سه نفر یک دستگاه خودرو داریم.

وی معتقد است، وجود این تعداد خودرو نیازمند زیرساخت‌های لازم از جمله پارکینگ‌، سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک و … است.

حیدری از وجود ۱۷ دستگاه دوربین هوشمند پلاک خوان در شهر کرمانشاه خبر داد که عمدتا در شبکه‌های بزرگراهی شهر کرمانشاه نصب شده اند.

رئیس پلیس راهور کرمانشاه همراهی سایر بخش‌ها خصوصا شهرداری را نیز برای کمک به مدیریت ترافیک ضروری دانست و عنوان کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی شهرداری آغاز شده که از جمله آنها می‌توان به معابر دسترسی به شهرک‌های صدرا و پردیس، بزرگراه شهید سرابیان و … اشاره کرد و همچنین تقاطع میدان سپاه که اکنون در دست احداث است.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت محدود معابر و خیابان‌ها، همراهی خود مردم را هم نیاز داریم.

وی اشاره‌ای هم به استفاده از ظرفیت نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل ترافیک داشت و افزود: حدود ۸۰ درصد تمرکز پلیس و نیروهای ما بر گره‌های ترافیکی و مراکز پرتردد است و بخش عمده توان و ظرفیت این نیروها برای کنترل ترافیک استفاده می‌شود و موارد متعددی از جریمه و اعمال قانون را هم داریم.

حضور ماموران کنترل ترافیک چندان‌گره گشا نیست

به گفته فرمانده پلیس راهور کرمانشاه، کمبودی در این‌زمینه وجود ندارد و در هر نقطه‌ای که نیاز باشد از ظرفیت نیروهای پلیس راهور استفاده خواهد شد. البته در بسیاری از نقاط نیز تلاش شده از تجهیزاتی مانند چراغ قرمز و … استفاده شود.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات زیرساختی زمینه ساز ترافیک که به آن اشاره کردیم، گاهی وجود نیروها و حتی اعمال قانون چندان اثرگذار نیست و تا زمانیکه مشکلات موجود حل نشود، حضور نیروهای پلیس کمک چندانی نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: برای نمونه گاهی فردی که بیمار دارد و به پارکینگ شهرداری مراجعه می‌کند گاهی ناچار می شود در جای نامناسب پارک کند و حتی می پذیرد که جریمه شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.