stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 459990
  • 25 اردیبهشت 1402 - 14:20
1

آمار بالای “سقط‌های غیرقانونی” در کرمانشاه

قلم | qalamna.ir :

 مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مراجعه ۱۴۶۷ مادر با علائم ناشی از سقط در سال گذشته خبر داد.

شیوا کاظمی، با بیان اینکه آمار رسمی و دقیقی از میزان سقط غیرقانونی وجود ندارد، گفت: همه چیز در این زمینه در حد برآورد بر اساس تعداد مراجعات زنان بر اثر عوارض ناشی سقط به مراکز درمانی و یا پلمب مراکز غیرقانونی سقط جنین و … است.

وی افزود: بطور مثال سال گذشته ۱۴۶۸ نفر با علائم سقط جنین مراجعه کرده اند که هیچ کدام به عمدی بودن و غیرقانونی بودن سقط اشاره نکرده و دلایل مختلف مانند افتادن از بلندی، ضربه و … را به عنوان علت سقط مطرح کرده اند.

کاظمی گفت: اگر حداقل ۱۰ درصد این افراد سقط عمدی و غیرقانونی داشته باشند، یعنی حدود ۱۴۶ سقط در یک سال اتفاق افتاده که آمار بسیار بالایی است. البته قطعا موارد سقط غیرقانونی بیش از اینها است.

وی افزود: علاوه بر این درسال گذشته ۴۳ مورد سقط غیرقانونی داشته‌ایم که خود افراد به مراکز درمانی مراجعه کرده و اعلام کرده اند که سقط غیرقانونی و تعمدی داشته‌اند.

کاظمی گفت: این آمارها نشان می‌دهد که میزان سقط تعمدی و غیرقانونی در جامعه بالاست و باید در این زمینه اقدامات جدی، به ویژه در زمینه فرهنگ سازی برای داشتن فرزند بیشتر صورت گیرد.

وی افزود: این وضعیت در کل کشور هم حاکم است و برخی آمارهای غیررسمی از انجام سالانه ۶۰۰ هزار سقط غیرقانونی در کشور خبر می‌دهد.

۸۰ درصد سقط‌های غیرمجاز توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود

کاظمی در ادامه با بیان اینکه ۸۰ درصد سقط های غیرقانونی توسط افرادی که تخصص و سوادی در این زمینه ندارند انجام می شود، گفت: همین امر موجب شده بسیاری از زنانی که دست به سقط تعمدی و غیرقانونی می زنند، دچار عوارض خطرناکی شوند.

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: از جمله این عوارض عفونت رحم و از دست دادن رحم است و اکثر این زنان نمی توانند در آینده صاحب فرزند شوند.

کاظمی گفت: همچنین احتمال خونریزی شدید وجود دارد و با توجه به عدم خونرسانی مناسب به مغز، برخی از این مادران دچار آسیب‌های مغزی و آسیب به سایر نواحی بدن شده و دچار بیماریهای مزمنی می شوند که تا پایان عمر با آنها همراه است.

وی افزود: در برخی موارد هم احتمال فوت مادر بر اثر عوارض ناشی از سقط تعمدی وجود دارد، چرا که این کار توسط افراد غیرمتخصص صورت می گیرد.

کاظمی گفت: برخی افراد بدون آگاهی برخی داروهای سقط جنین را تزریق می کنند که این دارو تمام عضلات بدن را با هم منقبض می کند و با توجه به این مسئله احتمال ایست قلبی هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که واقعا جنین مشکل داشته باشد و نیاز به انجام سقط باشد، مادران می توانند از مسیر قانونی اقدام کرده و پس از کسب مجوز با مراجعه به متخصصین این کار را انجام دهند.

کاظمی گفت: در شرایطی که سقط جنین تحت نظر پزشک متخصص باشد، دوز مناسب دارو و نحوه مصرف دارو به طور دقیق رعایت شده و مادران دچار عوارض بعد از سقط نمی‌شوند.

مسئول دفترمامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر تمامی مطب های مامایی و متخصصین زنان و زایمان تحت نظارت بوده و شناسایی و برخورد با مراکز غیرقانونی سقط بطور جد در دستور کار است، اما در این میان بیش از همه فرهنگ سازی می تواند موثر باشد.

کاظمی با بیان اینکه بسیاری سقط های غیرقانونی به خاطر ترس از داشتن فرزندان بیشتر است، گفت: متاسفانه فرهنگ تک فرزندی یا داشتن دو فرزند موجب شده بسیاری خانواده ها تمایلی به داشتن فرزند بیشتر نداشته باشند و حال آنکه یک زندگی با نشاط در گرو داشتن خانواده پرجمعیت است.

وی افزود: همچنین باید این آگاهی به مادران باردار داده شود که سقط جنین می‌تواند چه عوارض خطرناکی برای سلامت آنها داشته باشد و حتی می تواند زندگی آنها را به خطر بیندازد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.