stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 460454
  • 02 خرداد 1402 - 14:19
2

بحران به هنگام باران/ بارش شدید شود خاموشی های مکرر بیشتر می شود

قلم | qalamna.ir :

در هنگام بحران، حادثه رخ می دهد، نظم و پایداری به هم‌می خورد و خسارت می دهد که در چنین شرایطی باید به دنبال رفع و مدیریت آن در کوتاه ترین زمان ممکن به شکلی اضطراری و فوق العاده بود.
یک سازمان توانمند باید بتواند به هنگام‌بحران، برای رفع حادثه کنترل ابزار را در دست بگیرد و برای چنین شرایطی برنامه ریزی داشته باشد و اجازه تشدید بحران ندهد.

فعالیت های مدیریت بحران در چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی تعریف شده است و باید پرسید آیا این مراحل به خوبی در مدیریت سازمانی استان لحاظ می شود؟

با اینحال شهروندان کرمانشاهی بارها به هنگام حوادث طبیعی همچون زلزله، سیل و یا بارش نزولات جوی شاهد آبگرفتگی بالای معابر، قطعی آب، برق، گاز و یا اختلال در سیستم ارتباطی می شوند.

در پی بارندگی های شدید روزهای اخیر در برخی از مناطق کرمانشاه به ویژه ۲۲بهمن و‌میدان مرکزی، شهروندان شاهد قطعی های مکرر برق بودند و‌ به دنبال تماس های برقرار شده با دفتر پایگاه خبری طلوع، برخی از آنان براثر این خاموشی های ناگهانی خساراتی همچون سوختن پکیج و آسیب دیدن وسایل برقی را گزارش داده اند.
این در حالی است که برخی از همشهریان عنوان کرده اند هرزمان که با سامانه شرکت توزیع برای اعلام این وضعیت تماس گرفته اند پاسخی دریافت نکرده اند.

« مجتبی عظیمی» یکی از شهروندان این منطقه با انتقاد از قطعی ناگهانی برق که باعث آسیب به وسایل برقی آن هم در این شرایط گرانی می‌شود، گفت: اگرچه شرکت برق اعلام می کند که این خسارات پرداخت می‌شود اما آنقدر شرایط و سخت گیری دارد که بسیاری از مردم دنبال آن نمی‌روند، از سوی‌ دیگر بهایی که پرداخت می شود بسیار کمتر از خسارت واقعی وارد شده است.

وی به معضل دیگری که هنگام قطعی برق وجود دارد هم اشاره کرد و افزود: اگرچه همیشه عنوان می‌شود مردم حوادث برق را با تلفن ۱۲۱ در میان بگذارند اما زمانی که قطعی طولانی داریم هرچقدر با این سامانه تماس میگیریم پاسخگو نیستند و این‌ موضوع بیش از پیش مردم را آزار می‌دهد.

این شهروند از سایر پیامدهای خاموشی هم یاد کرد و ادامه داد: امروزه همه امکانات رفاهی از زیرساخت اینترنت تا آب گرمی که توسط پکیج تامین می شود به برق بستگی دارد و این شرایط خاموشی چند ساعته به شدت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طی سال‌های اخیر خشکسالی عامل اصلی ناترازی برق کشور عنوان شده، زیرا سهم آمده‌ای از برق کشور توسط نیروگاه‌های آبی سدها تامین‌ می شود و کاهش ذخیره سدها منجر به مشکلات تامین برق شده و از آنجاییکه شبکه برق کشور سراسری است، کاهش تولید در یک استان گریبانگیر تمام کشور میشود.

با توجه به اینکه شرایط خشکسالی چند سال است که آغاز شده و بنا به عقیده کارشناسان در سال‌های آتی نیز ادامه دارد، انتظار می‌رفت مسئولین تا کنون تدابیر جدی تری برای تامین برق بیاندیشند.

از سوی دیگر مواجهه با بحران های ناشی از بارش، باد و رعد و برق موضوع تازه ای نیست اما هنوز بعد از چندین سال مدیران برق را غافلگیر می کند.

تامین برق از نیروگاه خورشیدی ضرورت دارد

یک دانشجو دکترای رشته برق و قدرت با اشاره به چالش های تامین برق، گفت: اکنون که کم‌آبی جدی است باید به سمت تامین برق از سایر روش ها خصوصا نیروگاه های خورشیدی برویم که کرمانشاه در این زمینه ظرفیت های فراوانی دارد و به پایداری شبکه برق کمک می کند.

سجاد خدادادی با بیان اینکه کرمانشاه بواسطه تابش مناسب نور خورشید در اکثر فصول می تواند به سمت نیروگاه های خورشیدی برود، تاکید کرد: از سوی‌دیگر تامین برق از نیروگاه خورشیدی علاوه بر پایداری، بسیار سالم است و‌ پیامدهایی مانند آلودگی هوا ناشی از نیروگاه ها، مصرف سوخت فسیلی در نیروگاه ها و خصوصا مصرف آب بسیار زیاد را شاهد نخواهیم بود.

وی درباره مدیریت حوادث برق نیز یادآور شد: متاسفانه سیستم ها و تجهیزات برق قدیمی و بعضا فرسوده بوده و با کوچکترین‌وزش باد و یا رعد ‌‌برق دچار آسیب می شود.

این دانشجو‌ دکترای برق و قدرت معتقد است، زمینی کردن کابل ها و قرار دادن محافظ می تواند سهم بسزایی در کاهش‌حوادث و حتی سرقت ها داشته باشد اما بواسطه اعتبار زیادی که نیاز دارد تاکنون اجرایی نشده است.

از همین رو مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه هیچ قطعی برنامه ریزی شده ای در سال جاری در کرمانشاه نداشتیم، قطعی های اخیر را ناشی از حوادث و عمدتا بارش سنگین اخیر دانست.

محمد مرادی در گفت و گو با طلوع کرمانشاه با بیان‌اینکه طی چند روز اخیر سامانه بارشی خساراتی به زیرساخت های برق استان وارد کرد، گفت: به دلیل رعد ‌‌و برق، تعدادی از ترانس های برق دچار آسیب شد و از‌ سوی دیگر وزش باد نیز باعث شکستن شاخه درختان و آسیب به خطوط شد و قطعی هایی که رخ داد ناشی از این موارد بود.

وی ادامه داد: نیروهای شرکت توزیع برق، تمام مدت پای کار بودند تا خاموشی ها در کوتاه ترین زمین برطرف شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که چرا در چنین شرایطی سامانه ۱۲۱ پاسخگوی تماس های مردم نبود، عنوان کرد: این سامانه به لحظه آماده جوابگویی است اما ظرفیت پاسخگویی آن برای ۶۰ نفر به صورت همزمان است و‌اگر افراد بیشتری تماس بگیرند ممکن است منتظر بمانند اما حتما جواب آنها داده خواهد شد.
قطعی برنامه ریزی شده نداریم
مرادی با بیان اینکه در حال حاضر قطعی برنامه ریزی شده برق در کرمانشاه نداریم، ابراز امیدواری کرد با همکاری بخش های مختلف از جمله مشترکین خانگی، بخش صنعت، کشاورزی و حتی دستگاه‌ها و ادارات در زمینه صرفه جویی، تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

وی همچنین از افزایش  هشت درصدی مصرف سرانه برق در سال گذشته نسب به سال ۱۴۰۰ هم خبر داد و گفت: در سال گذشته با همکاری بخش های خانگی، صنعتی، کشاورزی، و بعضی از ادارات ۵۸ مگاوات کاهش بار در حوزه مدیریت مصرف برق داشتیم که این رقم برای سال ۱۴۰۲ ،۱۲۲مگاوات پیش بینی شده است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.