سوئد بر پایه ابتکاری تازه ساخت یک جاده الکتریکی دارای امکان شارژ پویا را آغاز کرده که به خودروهای سواری و کامیونها این امکان را میدهد که در طول حرکت باتریهای خود را شارژ کنند؛ ابتکاری که استفاده از باتریهای کوچکتر و سبکتر را ممکن و از اتلاف وقت رانندگان در ایستگاههای شارژ باتری جلوگیری میکند.
در این بزرگراه که در حدفاصل اوربرو به هالسبری، شهرهای بزرگ سوئد از جمله استکهلم، گوتنبرگ و مالمو را به یکدیگر متصل میکند، سه روش شارژ پویای خودروهای عبوری در حال آزمایش است. نخست، احداث شبکه بالاسری کاتناری (OCS) که برای تامین برق مورد نیاز اتوبوسها و قطارهای برقی استفاده میشود. دوم، سیستم رساناست که شبیه شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند عمل میکند. در این روش، صفحات ریلی زیر آسفالت جاده تعبیه میشود که خودروهای الکتریکی به هنگام عبور میتوانند به صورت بیسیم شارژ مورد نیاز خود را تامین کنند.
در سیستم شارژ القایی هم تجهیزات ویژهای در زیر جاده دفن میشود که الکتریسیته مورد نیاز را به سیمپیچ مورد نظر در خودروی الکتریکی ارسال میکند و سپس این سیمپیچ از آن برای شارژ باتری خودرو استفاده میکند.