stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 461566
  • 25 خرداد 1402 - 3:16
4

گوشی محبوب ایرانی‌ها دست‌نیافتنی‌تر می‌شود

گوشی محبوب ایرانی‌ها دست‌نیافتنی‌تر می‌شود
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: مجلس چند ماه قبل حداقل تعرفه ۱۵ درصدی برای واردات گوشی‌های بیشتر از ۶۰۰ دلار را تصویب کرده بود. حالا به نظر می‌رسد این قانون برای این دسته از گوشی‌ها به مرحله اجرا رسیده است.

زومیت،البته انجمن واردکنندگان موبایل پیشنهاد کرده که این تعرفه برای واردات بازرگانی آیفون به ۲۵ درصد و برای واردات به شیوه مسافری  به ۵۰ درصد برسد. دبیر انجمن در توضیح علت این اقدام نیز گفته است: «برای این که دولت از واردات آیفون منتفع شود.»

اگر قیمت امروز گوشی‌های آیفون را مبنا قرار دهیم، در صورت افزایش ۲۵ درصدی هزینه رجیستری گوشی آیفون ۱۳ پرومکس (که امروز ۷۰ میلیون تومان است) باید معادل قیمت یک گوشی میان‌رده مثل پوکو F5 شیائومی یا ناتینگ فون۱ فقط برای رجیستر کردن این گوشی هزینه شود.

اگر این مدل از گوشی‌های آیفون به شیوه مسافری وارد شده باشد هم نیمی از پول گوشی باید صرف هزینه رجیستر کردن شود. یعنی با توجه به تعرفه ۵۰ درصدی واردات مسافری خریدار برای رجیستر کردن آیفون ۱۳ پرومکس باید ۳۵ میلیون تومان هزینه کند.یعنی مبلغی حدودا به اندازه قیمت یک گوشی پیکسل ۷a. اگر هم فقط چهار میلیون تومان به این هزینه اضافه شود، خریدار می‌تواند یک گوشی گلکسی اس ۲۳ سامسونگ بخرد.

این افزایش هزینه تعرفه همچنین باعث افزایش شدید قیمت گوشی‌های آیفون در بازار هم می‌شود و می‌تواند قیمت آیفون ۱۳ پرومکس را به بالاتر از صد میلیون تومان برساند.با توجه به این که هزینه رجیستری همه گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار دو برابر خواهد شد، در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت گوشی در سایر برندها هم خواهیم بود.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه  گفت: مجلس برای سال جاری مصوب کرد کلیه رویه‌های واردات، خارج از رویه تجاری، مشمول دو برابر هزینه واردات شود. این قانون مربوط به سود بازرگانی کلیه کالاهای مسافری است و فقط مربوط به آیفون نیست.افزایش قیمت آیفون مطرح نیست و در قانون چیزی به عنوان هزینه رجیستری وجود ندارد.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.