stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 462569
  • 17 تیر 1402 - 15:16
1

گروسی: همکاری با ایران ادامه دارد

گروسی: همکاری با ایران ادامه دارد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت: همکاری با ایران ادامه دارد.
فارس،رافائل گروسی با وجود این گفت که همکاری با ایران در سطحی که او دوست دارد باشد نیست.
او گفت: «همکاری آژانس با ایران ادامه دارد، اما نه در سطحی که دوست دارم باشد.»وی اضافه کرد: «من این موضوع را به همکاران ایرانی‌ام گفته‌ام.»
گروسی اوضاع پیرامون توافق هسته‌ای را «دشوار» توصیف کرد. او گفت: «اوضاع دشوار است… تلاش‌های پیرامون برجام فعلاً متوقف شده است… در آن حوزه اتفاقات زیادی در جریان نیست.»آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال گذشته در وین برگزار شد، اما بعد از آن دچار وقفه شد. به گفته کارشناسان، برخی عوامل مانند فشار‌های اسرائیل، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام، از زمان در دست گرفتن قدرت در کاخ سفید بوده است.
کشور‌های غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.
جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعا‌های پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.
رافائل گروسی درباره سفر خود در ماه مارس به ایران که به حصول یک توافق میان دو طرف انجامید گفت که «چندین مسئله میان دو طرف معلق مانده است.»گروسی گفت با همتایان ایرانی خود بر سر «بیانیه مشترک و برخی فعالیت‌هایی که لازم است انجام دهیم» به توافق رسیده است.ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفندماه گذشته اعلام کردند به توافقی برای ادامه همکاری‌های مشترک دست پیدا کرده‌اند.در آن بیانیه آمده بود ایران و آژانس به توافق رسیده‌اند «تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.»
گروسی در پاسخ به یک سوال گفت: «و اجرای این توافق به شدت کند بوده است. من تلاش می‌کنم کار‌ها را سرعت ببخشم تا از تشدید تنش‌ها در آن منطقه از دنیا جلگوگیری کنم.»
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی چهارشنبه (۱۴ تیر) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: روابط ما با آژانس بر مبنای پادمان و NPT است نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر است.پیشتر، علی خضریان، سخنگوی اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره ۱۰ خرداد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام مبنی بر توافق این آژانس با سازمان انرژی اتمی ایران در مورد افزایش نظارت‌ها و ایجاد نظارت‌های فراپادمانی اظهار کرده بود: توافق صورت گرفته، خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تأکید رهبر معظم انقلاب بر عدم تخطی از این قانون است که ایشان این موضوع را در دیدار با دانشمندان و مقامات صنعت هسته‌ای تصریح فرمودند.
دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.
جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش عمل کرد، اما بعد از آن اعلام کرد به موجب مفاد مندرج در برجام تعهداتش ذیل این توافق را کاهش خواهد داد.
ایران بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.