stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
  • کد خبر : 462928
  • 25 تیر 1402 - 15:16
0

 هشدار  جمعی از دیپلمات‌های سابق درباره روسیه

 هشدار  جمعی از دیپلمات‌های سابق درباره روسیه
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: جمعی از سفرا و دیپلمات‌های ارشد سابق ایران درباره موضع روسیه در همراهی با امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه ایرانی بیانیه‌ای صادر کردند.
انتخاب متن بیانیه به شرح زیر است:
انقلاب اسلامی ایران حاصل مجاهدت‌های آزاد زنان و آزاد مردان ایرانی در راه استقلال، آزادی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور است. در این میان جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی برآمده از آراء مردم موظف است با تمام قوا و به هر طریق مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و استقلال و امنیت کشور صیانت نماید.
متاسفانه یکبار دیگر در عرصه روابط دیپلماتیک با کشور‌ها شاهد هستیم که فدراسیون روسیه همانند جمهوری خلق چین برای پیگیری اهداف منطقه‌ای و منافع خود تمامیت ارضی ایران را وجه المصالحه قرار داده و از این طریق به منافع ملی ایران در عرصه بینالمللی بی اعتنایی آشکار نموده است. دیپلماسی عزتمندانه اقتضا می‌نماید که بهر طریق ممکن و موثر از ادامه چنین جهت گیری‌های غیر قابل قبول در مراودات کشور‌های دوست جلوگیری شود. اگر چه بر مبنای قانون اساسی و قوانین موضوعه، تعامل سازنده با همه کشور‌های جهان در سرلوحه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در این میان فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین از اهمیت بالایی برخوردارند لکن عرصه منافع ملی و بویژه تمامیت ارضی ایران جای هیچگونه مماشات با هیچ کشور و نظام سیاسی نیست.
ما در عرصه تحولات جاری سیاسی بین المللی بر این باوریم که علت العلل کاستی‌ها و تحمیل رفتار‌های غیر قابل قبول در رقابت‌های ژئوپلیتیک از جمله اقدامات بی محابا از سوی برخی کشور‌ها در نادیده گرفتن جایگاه ایران و تعرض به منافع ملی ایرانیان و تمامیت ارضی کشور ناشی از عدم رعایت اصولی سیاست کنه شرقی نه غربی به معنی عدم تعهد به شرق و غرب و عدم توازن در روابط خارجی و نگاه یکسویه به اصل بازدارندگی در روابط بین الملل است به بیان دیگر بدون شک تکیه مطلق بر مراودات دوستانه با بخشی از کشور‌ها در عرصه معادلات و داد و ستد بین المللی و در دستور کار نبودن یک سیاست خارجی متوازن و توسعه گرا در تعامل با طیف بزرگی از مراکز و بازیگران اثر گذار در تحولات منطقه‌ای و جهانی، بطور طبیعی میل شدید کشور‌های فرصت طلب برای سود جویی یکطرفه در روابط دوجانبه و چند جانبه با ایران را بر خواهد انگیخت؛ بنابراین طبیعی است که برخی کشور‌ها در مقاطع مختلف و بطور مستمر با فهم چنین معادله‌ای خود را مجاز به هرگونه رفتار با جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین المللی بدانند.
علاوه بر این باید توجه داشت که مفاهیم، قدرت امنیت و بازدارندگی در مقطع فعلی متحول و چند وجهی شده است بطریق اولی کشوری در دنیای امروز مقتدر است که ضمن برخورداری از اقتدار چند وجهی در سیاست، اقتصاد فناوری، تجارت قدرت نرم و توانمندی نظامی بتواند در حوزه شاخص‌های جهانی امنیت و توسعه اثر گذار بوده و از قدرت افزایش یا کاهش منافع دیگران به نفع خود برخوردار باشد.
عسل وحشی خلوص 99.5% فقط کیلویی 395,000 تومان (به همراه برگه آزمایش)
عسل وحشی خلوص ۹۹٫۵% فقط کیلویی ۳۹۵,۰۰۰ تومان (به همراه برگه آزمایش)
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign
سیاست شرق گرایی یک سویه و غرب ستیزی افراطی و انکار روابطی متوازن با کشور‌ها و قدرت‌های جهانی بدون توجه به الزامات ژئوپولیتیکی ایران خسارات غیر قابل جبرانی را به منافع کشور وارد ساخته و هزینه‌های گزافی را تحمیل می‌نماید.
سیاست خارجی متوازن در مناسبات منطقه‌ای و جهانی نگاه واقع گرایانه در تعامل با کشور‌ها و خودداری از اتخاد مواضع جانبدارانه در موضوعاتی که منافع ملی و مصالح مردم ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند پیشران یک سیاست خارجی هوشمند در شرایط کنونی باشد.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.