stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 463090
  • 28 تیر 1402 - 17:39
0

بیش از ۱۴ هزار مورد حیوان گزیدگی در خوزستان

بیش از ۱۴ هزار مورد حیوان گزیدگی در خوزستان
خوزستان - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیش از ۱۴ هزار مورد حیوان گزیدگی در سال ۱۴۰۱ در خوزستان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گزارش شده است.
قلم | qalamna.ir :

 پژمان بختیاری نیا رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: از جمله عوارض حیوان گزیدگی بروز بیماری هاری است که یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی با درصد کشندگی بالا به صورت ۱۰۰ درصد است.

وی افزود: این بیماری کشنده بین حیوانات و انسان مشترک بوده و بیشتر به وسیله گزش حیوان آلوده مانند سگ(گله، خانگی ، نگهبان ، ولگرد و…)، گربه،خفاش، راسو، گاو، گوسفند، بز،الاغ و……. به انسان منتقل می‌شود.

بختیاری نیا ادامه داد: در صورت بروز علائم بیماری هاری، درمان ناپذیر بوده و سرانجام به مرگ منجر می‌شود، البته افرادی که توسط حیوانات اهلی و وحشی گاز گرفته می‌شوند در صورت مراجعه سریع به مراکز پیشگیری هاری، به این بیماری مبتلا نخواهند شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری گاز گرفتن به وسیله حیوان هار است گفت: پنجه کشیدن، پوست، نسوج مخاطی از جمله دیگر راههای سرایت بیماری محسوب می‌شود، پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس به ویژه در گربه و گربه سانان امکان انتقال وجود دارد، از طریق پوست سالم، سرایت پذیر نیست ولی از راه کوچکترین خراش یا زخم در پوست، قابلیت سرایت دارد.

وی توضیح داد: انسان و حیوان‌های به ظاهر سالم که در اواخر دوره نهفتگی بیماری هستند و هنوز علایم بالینی هاری در آنها ظاهر نشده از طریق لیسیدن لب، چشم و بینی افراد و کودکانی که با آن ها بازی می‌کنند بیماری هاری را انتقال می‌دهند.

بختیاری نیا اضافه کرد: ویروس هاری حتی از زخم های بسیار کوچک و در حد خراش هم می‌تواند باعث ابتلای فرد شود پس زخم هر چند کوچک حتی خراش پوستی باید به سرعت تحت درمان پیشگیری از هاری(شستشوی زخم و واکسیناسیون) قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص علائم حیوان هار گفت: اولین علامت بیماری تغییر در رفتار و عادت های حیوان است ؛ به نحوی که گوشه گیر و منزوی یا عصبانی و بدخو شده و به گاز گرفتن سنگ، چوب و اشیای مختلف پرداخته و به هرکس و حیوان سر راه خود حمله می‌برد، همچنین به علت عدم قدرت بلع کف از دهانش سرازیر شده و صدای حیوان ناموزون می شود،حیوان به زودی در اثر فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست خواهد داد.

وی اظهار کرد: در بیشتر موارد حیوان مهاجم مبتلا به هاری علامت خاصی نداشته و در دوره کمون بیماری قرار دارد، در این حالت نیز فردی که مورد گزش قرار گرفته باید فورا جهت شستشو و دریافت سرم و واکسن به مراکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کند.

بختیاری نیا به اقدامات لازم در زمان حیوان گزیدگی اشاره کرد و ادامه داد: فرد حیوان گزیده باید به صورت فوری جهت دریافت اقدامات پیشگیرانه و واکسن و سرم به نزدیکترین مرکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: بین گاز گرفتگی از روی لباس یا بدون لباس تفاوتی وجود ندارد و لازم است فرد حیوان گزیده تحت درمان پیشگیری قرار گیرد، همچنین هر نوع حیوان گزیدگی باید مشکوک به هاری تلقی شده و فورا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.