stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 463605
  • 11 مرداد 1402 - 3:15
2

کانون صرافان: غیرقانونی است و پیگیری قضایی خواهیم کرد

قلم | qalamna.ir :
در واکنش به این بیانیه!، کانون صرافان اعلام کرد: «انحلال کانون صرافان در ماده ۲۱ اساسنامه جز اختیارات مجمع عمومی فوق العاده بوده و طبیعتاً هر گونه فرآیندی خارج از مسیر قانونی تخلف است و از طریق مراجع قضائی پیگیری خواهد شد.»
بانک مرکزی مهمترین تخلفات کانون صرافان را “استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، انحراف از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت کانون، به حدنصاب نرسیدن جلسات شورای عالی طی چندین ماه اخیر، سرمایه‌گذاری و تحصیل سهام بر خلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات کانون” عنوان کرده است. کانون صرافان اما همه این اتهامات را رد کرده و در اطلاعیه‌ای لغو مجوز این کانون از سوی بانک مرکزی را خلاف قانون دانسته است. در اطلاعیه کانون صرافان آمده است: «انحلال کانون صرافان در ماده ۲۱ اساسنامه جزو اختیارات مجمع عمومی فوق العاده بوده و طبیعتاً هر گونه فرآیندی خارج از مسیر قانونی تخلف است و از طریق مراجع قضائی پیگیری خواهد شد.» این اطلاعیه لغو مجوز کانون صرافان را نشانه‌ای از آن دانسته که بانک مرکزی “هم‌اندیشی سالیانه یک صنف را برنمی‌تابد”. 
کانون صرافان همچنین بانک مرکزی را متهم کرده که “با انتشار اختلافات در فضای رسانه‌ای سعی بر فشار بر صرافان و کانون صرافان دارد”.
از حقوق اعضا عقب‌نشینی نمی‌کنیم
دبیر کانون صرافان ایرانیان در گفت و گویی با سایت خبرآنلاین، لغو مجوز این کانون از سوی بانک مرکزی را “فرار به جلو” دانسته و آن را اقدامی به منظور جلوگیری از پیگیری حقوق اعضای این کانون عنوان کرده است. کامران سلطانی‌زاده گفت: «تصمیم بانک مرکزی برای انحلال کانون صرافان پس از آن اتفاق افتاد که کانون صرافان آگهی مجمع بازار متشکل ارزی را که بر خلاف نظر بانک مرکزی بود پیگیری کرد.» سهامداران بازار متشکل ارزی، کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و دولتی و فرابورس هستند. دبیر کانون صرافان، سهامداران این بازار را “عملا مردم” دانسته و گفته بانک مرکزی با انحلال این نهاد “بازار مبادله‌ای” را جایگزین کرده است.
کانون صرافان ایرانیان در سال ۱۳۹۰ رسما کار خود را آغاز کرد. در اساسنامه این کنون آمده است: «کانون صرافان یک تشکل حرفه‌ای است که مأموریت آن کمک به اجرای قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی در حوزه‌ صرافی‌‌‌ها می‌باشد.» به گفته دبیر این کانون، این نهاد در نوسانات ارزی بسیار کمک بوده اما “در هفته‌های اخیر پس از صحبت اعضای کانون درباره‌ سیاست‌های ارزی و انتقاد به برخی سیاست‌ها، این اتفاقات افتاد در حالی که ما طبق وظیفه‌ ذاتی باید ایرادات را گوشزد کنیم و با پیش آگاهی جلوی خسارت را بگیریم”. در حقیقت به گفته دبیر کانون صرافان، انتقادات این نهاد به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی دلیل بسته شدن آن بوده است. کامران سلطانی‌زاده تاکید کرده که تمامی اقدامات کانون صرافان بر اساس قانون بوده و گفته موضوع لغو مجوز این نهاد را از طریق قوه قضاییه پیگیری خواهند کرد. او تصریح کرده: «از حقوق اعضای کانون صرافان در بازار متشکل ارزی عقب نخواهیم نشست.»
تاثیر بر قیمت ارز
پس از اعلام خبر انحلال کانون صرافان، قیمت دلار که در روزهای اخیر کاهش پیدا کرده و به ۴۸ هزار تومان رسیده بود، دوباره بالا رفت و به ۵۰ هزار تومان رسید. سایت تسنیم این موضوع را “بازی خطرناک کانون صرافان با قیمت ارز” دانسته و نوشته است: «افزایش قیمت ارز درحالی است که امروز اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است و می‌توان رشد قیمت دلار را ناشی از تحرکات برخی فعالان حوزه صرافی‌ دانست.» این در حالی است که وقتی تنها تشکل صنفی صرافان منحل می‌شود، بالا رفتن قیمت ارز طبیعی به نظر می‌آید.
این خبرگزاری همچنین گفته کانون صرافان را مبنی بر اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند مجوز این نهاد را لغو کند، رد کرده و نوشته است: «مجوز فعالیت این کانون از سوی بانک مرکزی صادر شده است و طبعاً بانک مرکزی می‌تواند در خصوص انحلال کانون صرافان تصمیم‌گیری کند.»
در سایت کانون صرافان نوشته شده که این نهاد با “موافقت” بانک مرکزی و نه مجوز آن تاسیس شده است.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.