stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 464802
  • 10 شهریور 1402 - 3:17
3

قیمت خودروهای قدیمی ۴ برابر شد! کدام خودرو‌ها فرسوده محسوب می‌شوند؟ 

قیمت خودروهای قدیمی ۴ برابر شد! کدام خودرو‌ها فرسوده محسوب می‌شوند؟ 
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: یک خبر با بازار خودرو چه می‌کند؟‌‏ با قانون واردات ‎خودرو به شرط اسقاط خودروهای فرسوده، قبمت این خودروها طی روزهای اخیرا چهار برابر افزایش قیمت پیدا کرد!! برای مثال در حالیکه قیمت یک پراید صفر بالغ بر ۳۰۰ میلیون است قیمت یک پراید مدل ۷۷ که تا چند روز پیش ۱۰۰ میلیون بود ۵۰۰ میلیون به فروش می‌رسد!! فروش پیکان هم ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شده است!

واکنش عضو کمیسیون صنایع مجلس 
مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به افزایش قیمت خودروهای فرسوده در بازار به دلیل اجرای طرح جایگزینی خودرو نوشت: قابل توجه سوداگران خودروهای فرسوده: اگر قیمت خودروهای فرسوده، به خاطر اسقاط در مقابل خودروهای وارداتی افزایش غیرمعقول داشته باشد، بایستی: اولا با اجرای قانون هوای پاک مبنی بر عدم تردد خودروهای با عمر بالا، ثانیا تجدید نظر در قانون ساماندهی خودرو موجب منطقی تر شدن قیمت‌ها گردد.

نماینده مجلس: قیمت خودرو‌های فرسوده نباید بیش از ۱۰ درصد ماشین‌های نو باشد
یک عضو دیگر کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به افزایش قیمت خودروهای فرسوده در بازار به دلیل اجرای طرح جایگزینی این خودروها گفت: از انجاکه آیین نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در دولت تصویب نشده بنابراین واردات این خودروها کلید نخورده است اما این وضعیت نشان دهنده فعالیت سوداگران است. لطف اله سیاهکلی اضافه کرد: وزارت صمت باید وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهد و با استفاده از سامانه های خود از سوداگری در این بازار جلوگیری کند. قیمت خودروهای اسقاطی نباید بیش از ۱۰ درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد این موضوع باید معیار باشد. این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر قیمت خودروهای اسقاطی بیش از ۱۰ درصد نو باشد نشان می‌دهد که دست دلالان در کار است، افزود: گرانی خودروهای فرسوده و اسقاطی ربطی به واردات خودروهای کارکرده ندارد زیرا این موضوع هنوز کلید نخورده از سوی دیگر به‌ واردات خودروهای نو نیز مرتبط نیست زیرا تعداد چندانی وارد نشده و این تاثیری ندارد در هرصورت وزارت صمت باید ورود کند و با دلالان برخورد کند.

کدام خودرو‌ها فرسوده محسوب می‌شوند؟ 
 طرح واردات خودرو کارکرده در ازای گواهی اسقاط خودرو‌های فرسوده سوالات زیادی را برای نحوه محاسبه سن خودرو‌های فرسوده ایجاد کرده است. سال گذشته انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو شرایط مختلفی را برای بررسی سن مرز فرسودگی خودرو‌ها و تشخیص فرسوده بودن آنها اعلام کرد. بر اساس اعلام انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو سن خودرو‌های فرسوده ۱۵ سال است و بر این اساس متقاضیانی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که خودروی فرسوده آنها مدل ۱۳۸۶ یا قبل از آن باشد و بایستی پلاک و سند خودرو فرسوده به نام خود متقاضی باشد.
در حال حاضر نیز دو طرح نقدی و جایگزین برای اسقاط ماشین وجود دارد که پس از ثبت درخواست (اینجا)می‌توانید طرح مورد نظر و مدل خودروی خود را انتخاب کنید.

زیر پوست خودرو چه خبر است؟
جلال رشیدی کوچی (نماینده مجلس) در تازه‌ترین اظهاراتش درباره‌ی واردات خودرو گفته است: اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی در آیین‌نامه واردات خودرو پیش‌بینی شده است. مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند. انتشار همین خبر که برای واردات خودرو، از رده خارج کردن خودروی اسقاط لازم است. این چنین بود که در مدت زمانی کوتاه انفجار قیمتی بر روی خودروهایی که سن و سالشان از پانزده سال فراتر می‌رفت ایجاد شد. پراید و پیکان سوژه‌های خوبی برای افزایش قیمت بودند چرا که هم در فضای مجازی مشتری آنها بیشتر است و هم خبر افزایش قیمت آنها بیش از پیش می‌پیچد. این چنین بود که آگهی پشت آگهی در فضای مجازی فایل شد. پراید پانصد میلیون تومانی، پیکان سه میلیارد تومانی، پراید اسقاطی چهارصد میلیون تومانی و در مدت زمانی بسیار کوتاه‌تر بهای خودروهای فایل شده‌ی دیگر نیز همگام با خودروهای اسقاطی بالا رفت.

بازی گنج؛ این بار با خودرو
به نظر می‌رسد جویندگان طلا و گنج حالا در جستجوی گنج راه‌های بدیع‌تری از گذشته را پیش گرفته‌اند. روزی بازار چرخ‌خیاطی‌های قدیمی داغ می‌شود. با این شایعه که در این چرخ‌ها جیوه‌ی قرمز است. قیمت چرخ‌های خیاطی قدیمی تا مرز یک میلیارد و دو میلیارد تومان پیشروی می‌کند و سپس تب ماجرا فروکش می‌کند اما این بازی برخی را راضی نگه می‌دارد. مترصد می‌مانند تا ابزار تازه‌ای را برای دور جدید بیابند.
پیش از این‌ها نیز بازی گنج با سکه‌های زرد پنج تومانی قدیمی طراحی شد. قیمت یک سکه پنج تومانی در شرایطی تا پنج هزار تومان پیروی کرد که حقوق یک کارگر ساده کمتر از پانصد هزار تومان در ماه بود. می‌گفتند فلز این سکه‌ها ارزشمند و قدیمی است. پس از آن این بازی با بیست و پنج تومانی‌های دوتکه دهه هشتاد ادامه یافت و حالا این خودروهای اسقاطی قدیمی هستند که فرصت عرض اندام را در این فضا یافته‌اند. کار بدان جا رسیده که قیمت یک پیکان اسقاطی از یک خودروی صفر کیلومتر داخلی بیشتر شده است. نکته مهم اینجاست که بعد از قرارگیری چرخ خیاطی و سکه پنج تومانی وبیست‌وپنج تومانی در بازی گنج، قیمت این اقلام هیچ‌گاه به قبل بازی برنگشت و بیم آن می‌رود خوروهای قدیمی فرسوده بیش از پیش از دسترس طبقه‌ی متوسط و ضعیف خارج شده و حتی اردات خودرو به زیان این طبقات تمام شود.

همه چیز تقصیر فضای مجازی است؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خواستار تعطیلی دو سایت بزرگ آگهی شده است. در حالی این درخواست زیر پای فعالان فضای مجازی را سست می‌کند که اگر آگهی‌ها اینجا و در این سایت‌ها ثبت نشود، ده‌ها صفحه و سایت مجازی هستند که بتوانند خیل مشتاقان درج اگهی را به خود جلب کنند. در اولین ساعات رخ‌نمودن خبر جدید بود که سایت‌های درج کننده‌ی آگهی نسبت به توقف اعلام قیمت اقدام کردند. حالا دیگر متقاضی لازم بود با تماس به آگهی دهنده از قیمت مطلع شود.

واکنش‌ها به یک خبر
در عین حال بسیاری از فعالان بازار خودرو کارشناسان و فعالان حوزه‌ی خبر تلاش کردند با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در این باره اطلاع رسانی کنند. علی خسروانی، فعال بازار خودرو در صفحه‌ی شخصی خود نوشت: گول بازی‌های جدید قیمت خودروهای مدل پایین برای اسقاط را نخورید. وزارت صمت مقرر کرده قیمت گواهی اسقاط توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شود.فعلا این قیمت حدود سی میلیون تومان است. ماشین ۱۵۰ میلیونی را به هوای اسقاط نخرید که فردا گواهی اسقاط را نتوانید سی میلیون بیشتر بفروشید و متضرر شوید. خناسان با شایعه‌پراکنی پراید مدل پایین ۱۵۰ میلیون تومانی را هم از دسترس قشر ضعیف جامعه دور می‌کنند. برخی نیز نوک تیز پیکان انتقاد را متوجه دولت سیزدهم می‌دانند که با تصمیم‌گیری اشتباه زمینه را برای افزایش قیمت خودروهای قدیمی مهیا کرده‌اند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.