stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 464866
  • 11 شهریور 1402 - 17:47
0

احداث خط ریلی شلمچه – بصره، رونق اقتصادی ایران و عراق را در پی دارد

احداث خط ریلی شلمچه – بصره، رونق اقتصادی ایران و عراق را در پی دارد
خوزستان - معاون اول رئیس جمهور گفت: احداث خط راه آهن شلمچه به بصره یکی از مهمترین طرح های مشترک و تحول ساز حوزه اقتصادی ایران و عراق خواهد بود و باعث رونق اقتصادی ۲ کشور می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور در بازدید از مرز شلمچه اظهار داشت: این خط طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران اهل بیت (ع) از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و برعکس را فراهم می‌سازد. امیدواریم با پیگیری و تلاش مسئولان ۲ کشور، تفاهمات بین ایران و عراق، هر چه سریعتر عملیاتی شود و این مسیر ارتباطی نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

این مقام مسئول روابط ایران و عراق را مناسب توصیف کرد و گفت: این روابط تاریخی، تمدنی و دینی است، اما حجم تجارت کنونی ۲ کشور در سطح مورد انتظار ۲ طرف نیست.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر، حجم تجارت بین ۲ کشور حدود ۱۱۱ میلیون یورو در سال است گفت: در صورت رفع موانع، رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد یورو در سال، کاملا قابل دستیابی است که در صورت فعال شدن این روند، دسترسی یکسره عراق را به کشورهای همسایه ایران، اعم از قفقاز و آسیای میانه، تضمین می‌کند.

وی زیرساخت‌ها در مرز شلمچه را مناسب توصیف و اظهار کرد: سال گذشته در این مرز مشکلاتی به لحاظ زیرساختی وجود داشت که باعث کند شدن تردد زائران شده بود ولی امسال با تلاش سایر دستگاه‌ها و همکاری دولت عراق زیرساخت‌های خوبی در این مرز ایجاد شد که روان شدن تردد زائران را به همراه داشت.

مخبر دزفولی افزود: با دستور رئیس جمهور اربعین سال گذشته آسیب شناسی و گره‌ها نیز رفع شد و اقدامات خوبی توسط سایر دستگاه‌ها از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و راهداری صورت گرفت.

وی اولویت دادن مردم را اولویت نخست ستاد اربعین کشور عنوان و بیان کرد: پبش از این عبور زائران از گذرگاه‌ها چند ساعت زمان می‌برد ولی امسال با ایجاد زیرساخت‌ها در عرض چند ثانیه زائران با سهولت از گذرگاه‌ها عبور می‌کنند. طرف عراقی مهری که بر گذرنامه‌های زائران از سوی ایران زده می‌شود ،پذیرفت و این مهم در تردد روان زائران کمک زیادی کرد.

مخبر دزفولی به زائران توصیه کرد که زمان را مدیریت کنند . همچنین توصیه می‌شود زائران در راه بازگشت نکات ایمنی را بیشتر مورد نظر قرار دهند و پس از استراحت مشغول رانندگی شوند. احداث خط راه آهن شلمچه به بصره امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق در شلمچه آغاز شد. این خط راه آهن به طول ۳۲ کیلومتر است که قرار است در مدت زمان کمتر از ۲ سال به بهره برداری برسد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.