stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 465450
  • 28 شهریور 1402 - 15:15
2

بیانیه ای درباره آزادسازی منابع مالی ایران

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه منابع مالی آزاد شده در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، سیاست‌ دولت‌های آمریکا را در ممانعت از دسترسی آزاد و مشروع ایران به منابع مالی خود در سایر کشورها، اقدامی غیرقانونی و متخلفانه و غیرانسانی دانست.
در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دوشنبه شب درباره آزادسازی منابع مالی مسدود شده در کره جنوبی و تبادل زندانی ها انتشار یافته، آمده است: در راستای استیفای حقوق اتباع ایرانی در سرتاسر جهان و نیز ایرانیان مقیم امریکا و در چارچوب فرآیندی مستقل، پنج نفر از شهروندان ایرانی که بدلیل فعالیتهای تجاری عادی بشکل غیرقانونی تحت پیگرد دستگاه قضایی آن کشور قرار گرفته بودند، آزاد شدند و به آغوش خانواده های خود بازگشتند.
در این بیانیه تصریح شده است: قبل از آن، منابع مالی کشورمان در کره جنوبی که به دلیل فشارهای غیرقانونی ایالات متحده مسدود و برای سالها امکان بهره برداری از آنها وجود نداشت با پیگیری مجدانه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آزاد و طی فرآیندی مالی و بانکی که چند هفته به طول انجامید، به حسابهای متعلق به بانکهای کشورمان در قطر منتقل شد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه افزود: این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بنا به صلاحدید مراجع ذیربط و بر اساس نیازها و اولویتهای کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بدون تردید سیاستها و تحرکات دولتهای مختلف ایالات متحده آمریکا در ممانعت از دسترسی آزاد و مشروع ایران به منابع مالی خود در سایر کشورها اقدامی غیر قانونی و متخلفانه و غیرانسانی است.
در این بیانیه آمده است: با وجود این، اقدام غیر قانونی و متخلفانه امریکا در سوء استفاده از نظام بانکی بین المللی و اعمال فشار بر کشورهای دیگر برای محدود کردن دسترسی ایران به داراییهای خود، به هیچ عنوان نافی مسئولیت دولتهای محل نگهداری این دارایی ها نیست و باید پاسخگوی اقدامات غیر موجه خود در عمل به خواسته غیرقانونی دولت امریکا، ضرر و زیانهای مالی مترتب بر مسدودسازی طولانی مدت اموال ایران و نیز تبعات و عواقب بشر دوستانه آن به ویژه در دوره همه گیری کرونا باشند.
«مردم ما هیچ گاه فراموش نمی کنند که حتی در زمان اوج همه گیری بیماری کووید – ۱۹، رژیم وقت ایالات متحده، بی اعتنا به شرایط اضطراری بهداشتی و مسائل بشر دوستانه و بی توجه به درخواستهای مکرر دبیر کل و مقامات حقوق بشری سازمان ملل، مانع از دسترسی کشورمان به منابع مالی خود در کره جنوبی شد.»
وزارت خارجه در این بیانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران مراتب قدردانی خود را از «دولت قطر» برای نقش آفرینی موثر در فرآیند انتقال منابع مالی و تبادل زندانیها ابراز می نماید. همچنین از تلاشهای ارزشمند «سلطنت عمان» در پیشبرد این روند و نیز از همکاری «دولت سوئیس» به دلیل مشارکت در تسهیل این فرایندها قدردانی به عمل می آورد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.