stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 465931
  • 09 مهر 1402 - 18:24
2

استعفای دسته‌جمعی در دانشگاه شریف

قلم | qalamna.ir :
این حرکت جمعی که در عمل منجر به انحلال این شورا شد، در آستانه سالگرد حمله به دانشگاه شریف در تاریخ دهم مهرماه ۱۴۰۱، صورت گرفت. وحید کریمی، استاد دانشکده فیزیک و دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه شریف، با انتشار نامه‌ای دلیل تصمیم خود را «احضار توسط یک نهاد خارج از دانشگاه» اعلام کرد. وی در نامه خود با بیان اینکه «این کانون با هدف استفاده بهینه از نظرات هیئت علمی و کمک به مدیریت دانشگاه‌ها برای اداره هرچه بهتر امور دانشگاه تشکیل شد»، افزود: «از آغاز کار این کانون تصور همه اعضا این بود که می‌توانند این وظیفه را با مذاکره سازنده با مدیریت دانشگاه و در داخل دانشگاه به انجام رسانند.» کریمی در ادامه با تاکید بر اینکه «گمان نمی‌کرده که انجام این وظیفه دانشگاهی منجر به دعوت از او توسط یک نهاد[امنیتی] بیرونی برای مذاکره درباره مسائل دانشگاه شود»، افزود: «طبیعتا ضمن استقبال از چنین مذاکره‌ای در دفتر کار خود، تحکم برای حضور در نهادی خارج از دانشگاه را مخالف احترام به مقام همه استادان دانشگاه به طور کلی می‌دانم.»
 دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف فشار این نهاد امنیتی را دلیل اصلی استعفای خود ذکر کرد و افزود: «به همین دلیل و به خاطر نیاز به صرف وقت برای انجام پژوهش‌های علمی خود از یک سو و ایجاد آرامش خاطر نزد دعوت‌کنندگان به این مذاکره، از عضویت در شورای کانون صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف استعفا می‌کنم.» ساعتی بعد از استعفای وحید کریمی از دبیری و عضویت در کانون صنفی استادان دانشگاه شریف، سعید شاهرخیان استاد دانشکده شیمی و فردین جعفرزاده استاد دانشکده عمران دانشگاه شریف هم از عضویت در این شورا استعفا کردند. این دو نیز دلیل استعفای خود را «نبود جو و شرایط مناسب برای انجام وظایف کانون صنفی استادان» و نیز «نیاز به آرامش و تمرکز کافی برای انجام امور آموزشی و پژوهشی» اعلام کرده‌اند.
موج استعفای اعضای شورای صنفی استادان دانشگاه شریف به این سه استاد محدود نماند و شامگاه شنبه ۸ مهر ماهسهراب راهوار استاد دانشکده فیزیک و علی عابدیان استاد دانشکده مهندسی هوافضای این دانشگاه نیز از «شورای صنفی استادان دانشگاه شریف» استعفا کردند.
عابدیان در نامه اعلام استعفای خود نوشت که «چه می‌شود کرد که آستانه تحمل یک مجموعه بسیار کوچک در دانشگاه در حد دو یا چند بیانیه صنفی هم نیست.» «شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف» در دوره اخیر متشکل از ۷ عضو شامل علی شریفی‌زارچی استاد دانشکده استاد مهندسی کامپیوتر، وحید کریمی‌پور استاد دانشکده فیزیک، سعید شاهرخیان استاد دانشکده شیمی، سهراب راهوار استاد دانشکده فیزیک، علی عابدیان استاد دانشکده مهندسی هوافضا، آرش امینی استاد دانشکده مهندسی برق و ابراهیم آزادگان استاد گروه فلسفه علم بوده است. این هفت استاد در ۲۱‌ آبان پارسال در انتخابات «شورای صنفی استادان» و با رای ۱۶۰ تن از اساتید این دانشگاه به عنوان «اعضای شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف» انتخاب شده بودند.
با این حال مدتی پس از آغاز فعالیت این شورا، آرش امینی از عضویت در شورای صنفی استادان دانشگاه شریف استعفا داد و فردین جعفرزاده جایگزین او شد. با استعفای پنج عضو شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف در روز شنبه و اقدام قبلی مدیریت این دانشگاه در اخراج علی شریفی زارچی، دیگر عضو این شورا، اکنون فقط یک عضو، ابراهیم آزادگان، در این شورا باقی مانده که به نوشته «روزنامه شریف» «فارغ از تصمیم وی» در مورد استعفا یا عدم استعفا، در عمل شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف، منحل شده است.
از زمان آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی، علاوه بر بازداشت‌های گسترده و اخراج و تعلیق دانشجویان معترض، شماری از استادان دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه کرمان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه هنر، دانشگاه بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه گیلان و دیگر دانشگاه‌های ایران به خاطر حمایت از دانشجویان معترض از کار «تعلیق» یا «اخراج» شده‌‌اند. شامگاه یکشنبه ۱۰ مهر ماه پارسال، نیروهای امنیتی همراه با شمار بسیاری از نیروهای موسوم به «لباس‌شخصی‌ها» اقدام به محاصره و ورود به محوطه این دانشگاه کردند و با حمله به دانشجویان، ضمن ضرب و شتم، شماری از دانشجویان را زخمی و ده‌ها دانشجو را بازداشت کردند. تشکل‌های دانشجویی و همچنین استادان دانشگاه‌های مختلف روز حمله به این دانشگاه را «یک‌شنبه سیاه دانشگاه شریف» توصیف کرده و در بیانیه‌ها و تجمع‌هایی به این حمله اعتراض کردند.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.