stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 466274
  • 17 مهر 1402 - 18:24
2

پای ایران به تنش اسرائیل باز می‌شود؟

پای ایران به تنش اسرائیل باز می‌شود؟
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: تجارت نیوز نوشت: درگیری میان نیرو‌های حماس و اسرائیل ادامه دارد. همزمان با عملیات توفان‌الاقصی و ادامه درگیری‌ها مسأله حمایت ایران از حماس هم به میان آمده است. برخی از نقش ایران در شبیخون حماس به مواضع اسرائیل می‌گویند و برخی هم این ادعا را رد می‌کنند.
تنش حماس و اسرائیل وارد روز سوم شد. درگیری‌هایی که با عملیاتی با عنوان «طوفان‌الاقصی» شروع شد و تاکنون صد‌ها تلفات از هر دو طرف داشته است.
یوآف گالانت، وزیر جنگ اسرائیل درباره عملیات صورت گرفته از سمت حماس گفت که در وضعیت جنگی هستیم. حماس اشتباه راهبردی و بسیار بدی کرد. انتقام سختی خواهیم گرفت. مراکز حماس را بمباران می‌کنیم و غزه تاوان سختی خواهد داد.
با شروع درگیری‌ها و ادامه آن، برخی از مقامات امریکایی نیز ادعا کرده‌اند که ایران نیز در این درگیری‌ها نقش داشته است. اما آیا پای کشور ما هم به این جنگ باز می‌شود؟
بی بی سی جهانی به نقل از قاضی حمد، یک سخنگوی حماس نوشته که ایران از این گروه برای حمله به اسرائیل حمایت کرده است. قاضی حمد به برنامه «نیوزآور» گفت که این گروه از حمایت ایران برای حملات غافلگیرانه به اسرائیل برخوردار بود و این مایه مباهات است. سایر کشور‌ها هم به حماس کمک کردند. البته او از این کشور‌ها نامی نبرد.
در ادامه این گزارش از وضعیت تنش حماس و اسرائیل آمده که سخنگوی حماس ادعا کرده این خشونت در واکنش به حملات شهرک‌نشینان یهودی صورت می‌گیرد.
او گفت هر روز مشغول ساخت شهرک هستند، زمین‌مان را می‌گیرند، مردم ما را می‌کشند و وارد شهر‌های ما می‌شوند. ما از طریق میانجی‌گران (مصری‌ها، قطری‌ها و سازمان ملل) به آن‌ها می‌گوییم که دست بردارند، اما به هیچکس گوش نمی‌دهند.
در حالی این سخنگوی حماس گفته که ایران هم در این تنش نقش داشته که تاکنون مقامات رسمی ایران چنین موضوعی را تائید نکرده‌اند. آفتاب‌نیوز نوشت خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید گزارش داد خیلی زود است که بگوییم ایران مستقیم در حمله حماس به اسرائیل دست داشته است.
او همچنین، گفت: با این حال بدون شک حماس توسط ایران و دیگران تامین مالی، تجهیز و مسلح شده است.
مسئله حماس فقط به حماس محدود نیست.
مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل در همین مورد گفت که به نظر می‌رسد مسأله حماس دیگر به حماس محدود نخواهد بود. با توجه به آنچه اکنون بین تل‌آویو و واشینگتن در جریان است و با تلاش بسیاری بایدن برای جلب توجه یهودی‌های امریکا برای انتخابات امریکا و عنایت رهبری درباره فلسطین و خاورمیانه در هفته جاری، ما به یک نقطه عزیمت دیگر درباره اسرائیل و فلسطین رسیده‌ایم.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: «با توجه به آنچه که نتانیاهو بیان می‌کند بیش از آنچه نشان از غافلگیری و نگرانی از هجمه موجود و پاسخگویی به افکار عمومی باشد؛ تلاشی است که او از این حمله برای حل و فصل مسائل داخلی خود و همچنین جهت‌گیری‌های سیاسی درگیر احزاب راست‌گرای افراطی در اسرائیل دنبال می‌کند.»
حملات حماس به تهران نسبت داده می‌شود؟
مطهرنیا گفت: «به نظر می‌رسد حمله نخست حماس به اسرائیل و هشدار وضعیت جنگی که دولت نتانیاهو بیان می‌کند، نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها به این حملات حماس به چشم فرصتی برای دنبال کردن اهداف خود در منطقه استفاده می‌کنند. به‌ویژه اینکه تلاش می‌کنند این حملات را به تهران نسبت داده و به این ترتیب با تغییر راستای حرکت بر ضد حماس در جهت ایجاد فضای ضد ایرانی در منطقه از آن بهره ببرند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: «اقداماتی که تهران انجام داد موجب شد که جنگ هیبت و حیثیت در برابر اسرائیل بیش از گذشته مطرح شود. به هر جهت حماس و نزدیکی رهبران حماس به ایران امری نیست که بر کسی پوشیده باشد. اینکه ایران در محل اتهام قرار بگیرد امری دور از انتظار نیست. اینکه اسرائیلی‌ها هنوز این تهدید را با پاسخ دندان‌شکنی همراه نکرده‌اند؛ نشان‌دهنده سختی ماجراست.»
ایران از عملیات طوفان‌الاقصی حمایت می‌کند
جنگ حماس و اسرائیل واکنش‌های زیادی از سوی مقامات بلندپایه کشور‌های مختلف داشت. اما درباره ارتباط ایران با حمله طوفان‌الاقصی چه بود؟
در این مورد یحیی رحیم صفوی، مشاور رهبری در ششمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان فلسطینی گفت که ما از این عملیات حمایت می‌کنیم. مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.
او ادامه داد: «ما به خاطر این عملیات به مجاهدان فلسطینی تبریک می‌گوییم. کشتار کودکان و نوجوانان فلسطینی توسط صهیونیست‌ها در سایه سکوت سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود. ما هیچ واکنشی از سوی سازمان‌های بین‌المللی در برابر این کشتار‌ها شاهد نیستیم.»
چه زمانی آتش‌بس می‌شود؟
احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی درباره در یادداشتی در روزنامه هم‌میهن به جنگ حماس و اسرائیل پرداخت. او در این یادداشت نوشت اینکه جنگ جاری در چه مرحله‌ای به آتش‌بس منجر شود، پیامد‌های سیاسی دامنه‌دار در داخل اسرائیل به دنبال خواهد داشت. روشن است که دولت نتانیاهو از عملیات طوفان‌الاقصی به شدت تحقیر شده است. او برای جبران این حقارت، نیاز به پیروزی قاطع و بی‌چون و چرایی در برابر حماس دارد.
به گفته زیدآبادی حتی یک پیروزی نسبی نیز برای ائتلاف تحت رهبری او بحران‌زا خواهد بود؛ چه برسد به وضعیت بینابین یا تن دادن به ادامه وضعیت گذشته از راه اعلام آتش‌بس.
خاورمیانه دستخوش دگرگونی بی‌سابقه‌ای می‌شود
با توجه به آنچه زیدآبادی نوشته اگر نتانیاهو بتواند در این تنش به پیروزی دست یابد احتمال دارد که در میان افکار عمومی موقعیت دولت راستگرای او تقویت شود.
در ادامه یادداشت او آمده که اگر نتانیاهو به عنوان رهبری شکست‌خورده یا بدون پیروزی قاطع، تن به آتش‌بس با حماس دهد، تدوام حیات ائتلاف تحت رهبری او غیرممکن خواهد بود.
در چنین شریطی، احزاب اپوزیسیون با متهم کردن او به تضعیف قدرت دفاعی ارتش اسرائیل از طریق دامن زدن به اختلافات داخلی، راهی جز استعفا برای او باقی نخواهند گذاشت.
استعفای نتانیاهو، اما مانند زلزله‌ای است که ابعاد و پیامد‌های داخلی و منطقه‌ای آن بسیار وسیع خواهد بود. نخستین پیامد استعفای او، هموار شدن راه عادی‌سازی رابطه اسرائیل با سعودی و سپس کشور‌های عربی و اسلامی خواهد بود. به این ترتیب، عملیات طوفان‌الاقصی و نتیجه عملیات متقابلی که اسرائیلی‌ها با نام شمشیر آهنین بر آن گذاشته‌اند، چه بسا نظم خاورمیانه را دستخوش دگرگونی بی‌سابقه‌ای کند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.