stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 466716
  • 29 مهر 1402 - 18:12
3

لزوم احیاء شورای سیاست‌گذاری اقتصاد منطقه آزاد اروند

لزوم احیاء شورای سیاست‌گذاری اقتصاد منطقه آزاد اروند
خوزستان - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، گفت: شورای سیاست‌گذاری اقتصاد منطقه با مشارکت فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران آبادان و خرمشهر تشکیل و با برگزاری جلسات منظم، منسجم و احصاء مشکلات، اقدامات ماندگاری را در حیطه اقتصاد منطقه رقم خواهد زد.
قلم | qalamna.ir :

در نشست مشترکی که میان مدیرعامل، معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد اروند با مسئولان و اعضاء اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان آبادان برگزار شد، پیرامون موضوعات مختلف، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

علی زارعی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، در این نشست ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و رقم خوردن هلوکاست واقعی در غزه و عرض تسلیت شهادت تعداد کثیری از مردم فلسطین، اظهار کرد: برگزاری نخستین نشست مشترک میان سازمان منطقه آزاد اروند و اتاق بازرگانی آبادان قابل تأمل است و باید این ارتباط در راستای تقویت اقتصاد منطقه، ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی، کمک و تعامل گامی در راه حل مشکلات منطقه برداشته شود، گفت: وجود سبقه شهرهای آبادان و خرمشهر در حیطه گردشگری، تجارت و صنعت با شرایطی که اکنون در حال مشاهده آن هستیم، به هیچ وجه در شأن مردم دو شهر نیست.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه وضعیت موجود وظایف و مسئولیت‌ها را دو چندان خواهد کرد، تصریح کرد: حجم مشکلات و نابسامانی‌ها و کاستی‌ها بسیار و مقارن با آن، منابع ما محدود است. اما این دلیلی بر کم‌کاری نیست، قطعاً تمامی مشکلات موجود یکباره مرتفع نخواهد شد، بنابراین اگر بر چند موضوع اولویت بخشیده و در راستای رفع آن تمرکز کنیم، با یک هم‌افزایی و همکاری بین‌بخشی، شاهد تأثیرپذیری بهتری خواهیم بود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در پیشبرد اهداف توسعه‌محور منطقه اثرگذار خواهد بود، همکاری‌های میان‌بخشی معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی دو شهرستان است که می‌توان با یک خرد جمعی، تعامل و ارتباط مستمر، مسیر رسیدن به راه‌حل مشکلات و جمع‌بندی موضوعات کوتاه‌تر کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تأکید بر احیای شورای سیاست‌گذاری اقتصادی حوزه منطقه آزاد اروند، یادآور شد: این شورا باید با مشارکت فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران آبادان و خرمشهر تشکیل و با برگزاری جلسات منظم، منسجم و احصاء مشکلات، اقدامات ماندگاری را در حیطه اقتصاد منطقه رقم بزند.

زارعی، ادامه داد: موضوعاتی که می‌تواند انتقاع سریع‌تری به مردم برساند باید در اولویت اقدامات قرار گیرد تا شهروندان اثرات حضور در یک منطقه آزاد تجاری-صنعتی را در زندگی خود ملموس بدانند.

وی با تأکید بر استفاده از راهکارهای قانونی و ظرفیت‌های منطقه برای انتفاع مردم، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اروند دارای ظرفیت‌های بسیاری است که تا کنون از آن غفلت شده و مغفول مانده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به موضوعاتی که می‌شود بر اساس آن نسبت به بهبود معیشت شهروندان گام برداشت، گفت: اخیراً موضوع رونمایی از طرح جدید کارت شهروندی منطقه آزاد اروند مطرح شده که از اتاق بازرگانی انتظار داریم تا با استفاده از این ظرفیت، یک‌سری خدمات را برای شهروندان پیش‌بینی کرده و در این کارت‌ها بگنجاند.

زارعی، با اشاره به رویکرد جدید سازمان منطقه آزاد اروند در ارائه کارت‌های شهروندی، اظهار کرد: بر آن هستیم تا ابتدا خدمات لازم را روی این قبیل کارت‌ها تعریف کرده و سپس اقدام به توزیع آن کنیم. بر همین اساس، یکی از خدماتی که مدنظر این سازمان برای تعریف روی کارت‌های شهروندی موضوع واردات سه قلم کالای اساسی است تا شهروندان مرزنشین اروند بتوانند نسبت به تأمین مایحتاج خود از این طریق اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای توسعه گمرکات منطقه تغییر کاربری به «گمرک تخصصی» می تواند باشد، گفت: با توجه به شرایطی که در آبراه اروند موجود است، رفته رفته رونق دو بندر کاهش یافته که برای بازگشت این قابلیت‌ها، می‌توان در نشست‌هایی با وزارتخانه اقتصاد و گمرک جمهوری اسلامی ایران، گمرکات منطقه در برخی حیطه‌ها به‌صورت انحصاری و خاص فعالیت داشته باشند که امیدوارم اتاق بازرگانی نیز در این خصوص ابتکار عمل را در دست گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان مرتفع شدن موضوع کد واردات کالا از مرز شلمچه با راه‌اندازی آزمایشی آن؛ اشاره کرد: موضوع ریجستری تلفن همراه در مرز شلمچه نیز در نشست با گمرک مطرح شده و قرار شد که اقدامات لازم در خصوص راه‌اندازی مجدد آن صورت پذیرد و در بحث کالای همراه مسافر نیز، ظرفیت‌های خوب اروند در حیطه گردشگری دیده شده و می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه کارگر باشد.

زارعی با اشاره به به‌کارگیری تمهیدات ویژه جهت تکمیل زیرساخت‌های نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند تا زمستان سال جاری، تصریح کرد: تلاش داریم تا نمایشگاه اکسپو اروند را در این منطقه برگزار کنیم و در بلند مدت نیز از ظرفیت این مکان بهره‌مند باشیم.

وی با تأکید بر این موضوع که با وضعیت فعلی، تنها نام منطقه آزاد را یدک می‌کشیم، اظهار کرد: خروج گمرک از بنادر و استقرار در مبادی ورودی، یکی از سیاست‌های کلی سازمان منطقه آزاد اروند است که به‌صورت ویژه در سطح دولت و مجلس، در حال پیگیری است تا با استقرار و تثبیت آن، اروند تبدیل به یک بارانداز تجاری شده و منطقه آزاد به معنای واقعی در این دو شهرستان مستقر شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: خواسته تجار و بازرگانان به‌حق است، اما برخی از این موارد در چارچوب اختیارات منطقه آزاد اروند نیست و در سیاست‌های بالادستی جایی ندارد و برخی از این گزینه‌ها نیز با فلسفه مناطق آزاد در تناقض است، اما حل این مسائل به پیگیری بلندمدت نیاز دارد که در حال انجام است. اگر بخواهیم زمان خود را با این موضوعات از دست بدهیم از سایر امورات منطقه غافل خواهیم شد.

زارعی، یادآور شد: سایت صنعتی در زیرساخت‌ها دچار معضل است، اما همکاران ما در حوزه عمران پروژه‌های خوبی تعریف و در حال انجام دارند. در خصوص حاکمیت شهرک‌ها نیز اقدامات لازم در راستای تملک سایت صنعتی صورت گرفته اما متأسفانه سیستم قضایی رأی به نقض آن داده که پیگیر این موضوعات نیز هستیم. اما در حال حاضر با تعاملی که میان این سازمان و شرکت شهرک‌های صنعتی موجود است، سعی داریم با یک مفاهمه سازنده کار را پیش ببریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تأکید بر کاهش بروکراسی‌ها و حذف پیچ و خم‌های اداری برای بخش تولید و سرمایه‌گذاری، گفت: در حال حاضر اگر سرمایه‌گذاری با طرح کاملی مراجعه داشته باشد، در حداقل زمان ممکن واگذاری زمین به وی انجام خواهد شد. بسته‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادی و مجوزهای بدون نام سازمان منطقه آزاد اروند نیز ابتکار خوبی بود که می‌تواند در تسریع کار مؤثر باشد.

زارعی خاطرنشان کرد: به‌هر حال با توجه به حجم مشکلات و معضلات منطقه، کار سنگینی را در پیش داریم و منابع مالی و انسانی ما نیز محدود است، اگر قرار بر ایجاد تغییر باشد، این تحول نیازمند همکاری و همدلی همه بخش‌ها خواهد بود و سازمان منطقه آزاد اروند به تنهایی توان برچیدن این مشکلات را نخواهد داشت.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.