stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 467232
  • 14 آبان 1402 - 14:15
5

دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم

دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت ایالت متحده آمریکا صبح امروز (یکشنبه) ۱۴ آبان‌ماه در شعبه ۵۵ دادگاه امور بین الملل به ریاست قاضی حسین زاده برگزار  شد.
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالت متحده آمریکا با دادخواهی۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران برگزار شد.
در این دادگاه به دادخواهی خواهان پرونده مبنی بر مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از اقدامات تروریستی دولت ایالات متحده آمریکا و فرماندهان وقت و گروهی آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی جبهه‌های گروهک‌های تروریستی داعش، النصره، جیش الظلم و … رسیدگی خواهد شد.
قاضی حسین‌زاده در این جلسه دادگاه بیان کرد: خانواده معظم و مظلوم شهدای مدافع حرم در جلسه دادگاه حضور دارند. شهدای مدافع حرم از مظلوم‌ترین شهدا در کشور ایران هستند.
وی افزود: دادگاه حقوقی حاضر در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران ویژه رسیدگی به دعوای بین الملل کشوری تشکیل شده است و با استناد به قوانین و مقررات، این دادگاه صلاحیت استماع و رسیدگی به دادخواهی خواهان‌ پرونده را دارد.
قاضی حسین‌زاده گفت: مورد اول؛ براساس اصل ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دادخواهی حق مسلم هر فردی است و دادگاه مکلف به استماع دادخواهی و رسیدگی به آن است.
وی افزود: مورد دوم؛ براساس قانون محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران صلاحیت رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌هایی که مبادرت به نقض مصونیت قضایی دولت ایران و مقامات رسمی می‌کند، را دارد. لذا اتباع ایرانی می‌توانند علیه این دولت‌ها که مبادرت به نقض مصونیت دولت و مقامات ما را کرده‌اند اقدام کنند. دولت آمریکا وفق آرای متعدد موجود به کرات صلاحیت دولت ما را در محاکم داخلی خود نقض کرده و آرایی را بلاجهت و بدون استدلال‌های قضایی و قانونی علیه دولت جمهوری اسلامی و مقامات صادر کرده است، لذا ما می‌توانیم به طرفیت این دولت اقامه دعوی کنیم.
قاضی ادامه داد: مورد سوم؛ براساس بند ۱۰ ماده ۱ قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت‌های ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی، دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف است در کنار دستگاه قضایی نسبت به فراهم آوردن اقدامات و ملزومات جهت دادخواهی خانواده‌هایی که از جنایات و اقدامات آمریکا آسیب و خسارت دیده‌اند در دادگاه تهران دادخواهی کند، لذا دادگاه حاضر از این جهت به استناد این قانون نیز  صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.
وی افزود: اقدامات دولت امریکا مصداق بارز تروریسم بین المللی است.
قاضی حسین زاده گفت: مورد چهارم؛ براساس قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا، به صراحت به دولت ایران اجازه داده شده است در راستای اقدام متقابل علیه دولت متخاصم آمریکا تمام تدارکات و اقدامات را مبنی بر پذیرش دادخواهی اتباع ایرانی علیه متخاصمین و دول معاند علیه اتباع و دولت ایران فراهم کند؛ لذا این قانون نیز اجازه می‌دهد که نسبت به دعوا خواهان‌های پرونده اقدامات لازم را انجام دهیم. 
وی افزود: مورد پنجم؛ براساس ماده ۱ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی، به صراحت مقرر می‌دارد با عنایت به رفتارهای دولت آمریکا در حمایت از تروریست، فرقه گرایی و متعاقباً افراط‌گرایی با اعمال نظر به اینکه امریکا اقدامات متعددی را راستای نقض مصونیت ایران و سلب آسایش و امنیت اتباع ایرانی انجام می‌دهد از این حیث دولت مکلف به رسیدگی به این‌ موارد و قوه قضاییه مکلف به استماع دادخواهی است.
قاضی اظهار کرد: در نهایت براساس قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به صراحت در ماده ۱ بیان می‌دارد که اگر اقداماتی مانند ارتکاب، تهدید به ارتکاب هرگونه اقدام خشونت‌آمیز قتل، سوءقصد، آسیب جسمانی شدید، سلب نفس، جرح و… علیه اتباع ایرانی انجام شود، مصداق بارز اقدام تروریستی است. دولت آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی متعدد علیه اتباع ایرانی اقداماتی را انجام داده است که به استناد این قانون مصداق بارز بر تروریست است و دادگاه حاضر با استناد به قوانین موضوعه و کنوانسیون‌های موجود تشکیل و نسبت به دادخواهی ورود می‌کند.
در این جلسه دادگاه قاضی حسین‌زاده از وکیل اول نسبت به ارائه دفاعیات دعوت کرد تا در جایگاه حاضر شود.
****************
محمدی وکیل اول در این جلسه دادگاه اظهار کرد: براساس قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی مصوب ۱۳۹۵، قانون تشکیل مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب ۱۳۶۸ و قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه تروریستی آمریکا در منطقه مصوب۱۳۹۶، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب سال ۱۳۹۴، قانون اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا مصوب سال ۱۳۹۴ و قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی مبارزه با تروریست به صراحت بند الف و ب تبصره ۱ و مواد ۵ و ۶ قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی که در آن قانون‌گذار به صراحت احراز مسئولیت مدنی دول خارجی ناشی از خسارات، اقدامات و فعالیت‌های آنها در جهت مغایرت با حقوق بین‌الملل که منجر به ایراد خسارت به اتباع ایرانی شده است و دقیقا مصداق اقدامات دولت آمریکا در حمایت غیرمتعارف و خلاف حقوق بین الملل است.
وی افزود: پیگیری حقوق حقه اولیای دم شهدای مبارزه با تروریسم از وظایف قوه قضاییه است که در راستای اجرای عدالت و احقاق حقوق خواهان‌های صالح به رسیدگی قانونی است.
در ادامه تصاویری از اقرار خواندگان راجع به جنایاتی که دولت آمریکا مرتکب شده است در این جلسه دادگاه پخش شد.
پس از پخش تصاویر قاضی حسین زاده گفت که در این تصاویر منتشر شده نکاتی برای دادگاه قابل استنباط بود به طوری که در آن اقاییر مقرون به واقع مقامات دولت آمریکا اشاره شده بود گروهک داعش را راه اندازی کرده است و اقرار هم می‌کنند. جالب این است که به آن‌ها آذوقه و غذا هم می‌رسانند.
در ادامه جلسه دادگاه همسر شهید خیرالله صنعتگر در جایگاه حاضر شد و دادخواهی خود را بیان کرد.
پس از آن، با دستور رئیس دادگاه، مریم رخشانی همسر خبرنگار شهید مدافع حرم محسن خزایی از استان سیستان و بلوچستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: درهم تنیدگی تروریسم به‌گونه‌ای است که گروه‌های تروریستی مانند داعش، النصره، القاعده، جبهه الشام با استفاده از امکانات فضای مجازی به ترویج دیدگاه‌های تکفیری و منحرفانه خود اقدام می‌کنند و فضای مجازی از نظر عملکردی از ابزارهای ارتباطی و بسترهای چند رسانه‌ای به عنوان عاملی تسهیل کننده و اثرگذار بر مخاطب و جذب نیرو ایجاد و توسعه شبکه‌ای از سلول‌های تروریستی توسط این گروه‌های دست نشانده مورد بهره‌وری قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: واگذاری ظرفیت‌های رسانه‌ای به گروهک‌های تروریستی و تکفیری برای تبلیغ و ارعاب و جذب مخاطب برای اهداف نامشروع آن‌ها است.
همسر شهید خزایی افزود: آمریکا مستقیم و در جنایات جنگی و ضد حقوق بشری آن‌ها شریک و باید پاسخگوی همه این خسارات مادی و معنوی غیرقابل جبران مردم مظلوم عراق و سوریه و خانواده شهدای مقابله با تروریست‌ها از کشورهای مورد اشاره و یاران مهاجر و مجاهد سردار سلیمانی باشند.
همسر شهید خزائی گفت: وزارت امور خارجه آمریکا از طریق دو موسسه به نام‌های مراکز گزارش جنگ و صلح و خانه آزادی تروریست‌های داعش را تحت انواع آموزش‌های پیشرفته برای عملکرد در فضای مجازی قرار می‌دهد.
وی افزود: بزرگ‌نمایی موفقیت‌های داعش و دیگر گروه‌های ترویستی در مقابل شکست ارتش‌های سوریه و عراق و ضعیف جلوه داده ارتش‌های این کشورها از دیگر اقدامات دولت آمریکا بود.
همسر شهید خزائی اظهار کرد: هنوز ماشین رسانه‌ای آمریکا در شبکه‌های رسانه‌ای آشکارا از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و باید برای این همه حمایت و ترویج جنایت و خشونت پاسخگو و در مراجع صاحب صلاحیت و بین‌الملل محاکمه شوند.
وی افزود: هیچ دادگاه و مرجع بین‌المللی تحت سلطه قدرت‌های بزرگ و استعارگر نمی‌تواند عدالت در مورد آمریکا و تروریست‌های دست پروده جاری کند با این وجود دادگاه موجود برای ثبت جنایات و افشای استفاده ابزاری از ظرفیت امپراتوری رسانه‌ای آمریکا برای حفاظت از منابع نامشروع در غرب آسیا و تجارت بیشتر تسلیحاتی و غارت منابع و نقش منطقه‌ای خلیج فارس است.
همسر شهید خزائی اظهار کرد: اطمینان داریم نظام قضایی جمهوری اسلامی می‌تواند با ظرفیت‌های قانونی موجود مجازات قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریستی آمریکا در این پرونده صادر و ابلاغ کند.
قاضی دادگاه گفت: تحقیقات دادگاه و گزارش ضابطان، حضور آمریکا در جنگ نیابتی را تأیید می‌کند و راه‌اندازی جنگ در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران با هدف سلب امنیت مردم ایران یکی از اهداف امریکا برای حضور در این جنگ‌های نیابتی است.
در ادامه ملازاده مادر شهید محمود رادمهر از استان مازنداران با حضور در جایگاه گفت: فرصت را مغتنم می‌شمارم و به گوشه‌ای از اهداف آمریکا در طراحی و ایجاد گروه‌های تروریستی خطرناک مانند القاعده، داعش، جبهه النصر و… در منطقه غرب آسیا به خصوص در عراق و سوریه می‌پردازم.
وی با اشاره ‌های رسمی در بحران سوریه و حمایت ایالات متحده از گروه‌های نیابتی شورشی ضد دولت قانونی سوریه اظهار داشت: ششم آوریل ۲۰۱۷ میلادی با دستور رئیس جمهور وقت آمریکا نیروی دریایی آمریکا از دو ناوشکن خود در مدیترانه، ۵۹ فروند موشک کروز به پایگاه‌های هوایی سوریه در حال مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی در سرزمین خود بودند، شلیک کرد. این حمایت آشکار آمریکا از گروه‌های تروریستی سند حمایت مستقیم آمریکا از تروریست‌های دست‌نشانده خود در سوریه است. 
مادر شهید مدافع حرم رادمهر گفت: با توجه به جنایاتی که گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه و دیگر کشورها مرتکب شده اند و اعترافات صریح مقامات آمریکا از جمله آنچه در کتاب خاطرات خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمده است، آن‌ها حمایت مستقیم از گروهک‌های تکفیری و تروریستی داشتند.
وی افزود: آیا نباید بر اساس آموزه‌های عدالت مقامات گذشته و حال دولت امریکا که همان مسیر حمایت از تروریست‌ها به خصوص حمایت از تروریست دولتی رژیم غلصب صهیونیستی را ادامه می‌دهند و مکرر مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند، برخورد قضایی شود؟
وی گفت: دولت آمریکا با حمایت از تروریست‌ها برای براندازی نظام سوریه، سرانجام به تشکیل گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه اقدام کرده است، اما حتی از آن ابراز نگرانی نکرد، بلکه از آن استقبال هم کرده است، تحلیل اطلاعاتی درباره نتیجه حمایت‌های دولت آمریکا از تروریست‌های القاعده هشدار داده شده که گروه داعش همان گروهی که داعیه خلافت اسلامی، عراق و شام ممکن است با اتحاد با سایر سازمان‌های تروریستی در عراق و سوریه یک خلافت اسلامی اعلام کند، این موضوع خطرهای بزرگی علیه جبهه تکفیری در عراق و تهدید تمامیت ارضی آن ایجاد می‌کرد.
زینب محرابی فرزند شهید حسین محرابی نیز در ادامه گفت: این دادگاه بر ملا کننده بخشی از اهداف شیطانی و جنایات دولت امریکا با استفاده از مزدوران خود در غرب آسیا است.
وی ادامه داد: رشد تروریسم و افراط‌گرایی مذهبی در منطقه خاورمیانه در طول سال‌های اخیر از راهبردهای آمریکا و همپیمانان غربی و منطقه‌ای او است این سیاست نظم و ثبات منطقه‌ای و رشد و پیشرفت منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.
محرابی گفت: در چندین سال حاکمیت و حضور فعال نیروهای تکفیری مورد حمایت آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل موجب بروز عملیات انتحاری و تروریستی در بین مردم عادی در مساجد بازارها اماکن مقدس و … به صورت گسترده و سازمان یافته در عراق سوریه افغانستان و پاکستان میان مردم بی‌گناه به عنوان اسلام جعلی آمریکایی پدیدار شده است. این امر موجب رشد تعصب‌های مذهبی در بیش از یک دهه در کشورهای اسلامی در بین جوانان ناآگاه شد که هنوز آثار این در برخی از کشورهای منطقه بروز و ظهور داشته است و نتیجه آن به خاک و خون کشیده شدن مردم بی‌گناه بوده است.
وی ادامه داد: تلاش آمریکا برای علم کردن یک حکومت غارت‌گر با گرایش‌های افراط‌گرایانه و برداشت غلط و برخلاف نص قران کریم و سنت نبوی در میان مسلمانان بود موجب شد در برهه‌ای از زمان مشاهده صحنه‌های غیر انسانی در برخی از کشورهای اسلامی باشیم. به رغم برچیده شدن حکومت داعش با کمک مستشاران بدون مرز با فرماندهی سردار آسمانی هنوز جنایت‌های گروه‌های تکفیری ادامه دارد.
محرابی گفت: منشأ شکل‌گیری گروه‌های تکفیری تروریستی بر اساس افکار فرقه وهابیت انگلیسی دولت و مقامات سیاسی و نظام و امنیتی آمریکایی است لذا این دولت اساس قواعد بین‌المللی و قوانین داخلی کشورمان مسئولیت داشته و باید پاسخگوی و باید پاسخگوی همه این جنایات و بروز و توسعه نحله تکفیر و تفرقه و گمراه کردن جوانان ناآگاه در کشورهای اسلامی باشد. 
زینب محرابی گفت: شهید حسین محرابی یکی از رزمندگان داوطلب برای مبارزه با افکار انتقادی تکفیری در یک فرایند قانونی به صورت مستشاری به سوریه اعزام شد و در آنجا مظلومانه برای آزادی انسان‌های در بند مبارزه کرد.
فرزند شهید محرابی گفت: امروز سالروز تولد من است و هفت سال است در این روز همواره جای خالی او در کنارمان حس می‌شود، فقدان او همیشه احساس می‌شود و قابل جبران نیست.
محرابی گفت: ما با این دادگاه می‌خواهیم که در صفحه تاریخ جنایات آمریکا ودولت‌های غرب وحشی جنایات مستند و به آیندگان یادآوری شود این دادگاه تنها می‌تواند بهانه‌ای برای تسکین اندوه و آلام ابدی ما باشد لذا انتظار داریم حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریسم آمریکا صادر و صفحه‌ای از هزاران برگ جنایات آمریکا را در تاریخ ماندگار کند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.