stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 468330
  • 09 آذر 1402 - 14:16
3

عربستان ۱۰ درصد از سهام فرودگاه هیثرو را خرید

عربستان ۱۰ درصد از سهام فرودگاه هیثرو را خرید
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: صندوق ثروت ملی عربستان ۱۰ درصد از سهام بزرگترین فرودگاه بین‌المللی لندن، هیثرو، را به ارزش یک میلیارد پوند خرید.
شرکت فروویال اسپانیا ۲۵ درصد سهم خود در فرودگاه هیثرو لندن را به ارزش ۲.۴ میلیارد پوند به معرض فروش گذاشته بود که ۱۰ درصد آن را صندوق ثروت ملی عربستان و ۱۵ درصد بقیه را شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ادریان فرانسه خریدند.
صندوق ثروت ملی عربستان با ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه، یکی از بزرگترین و فعال‌ترین صندوق‌های دولتی در جهان است که در پروژه‌ها و دارایی‌های زیادی در جهان، حتی فوتبال و گلف، نیز سرمایه‌گذاری کرده است.
این صندوق در راستای تنوع‌بخشی به اقتصاد عربستان و افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور راه‌اندازی شده و به سرعت در حال سرمایه‌گذاری‌های غیرنفتی در داخل و خارج از کشور است.
آخرین گزارش سالانه این صندوق دولتی عربستان نشان می‌دهد که آن باعث ایجاد حدود ۶۵۰ هزار شغل شده که ۱۸۰ هزار شغل آن فقط در سال گذشته ایجاد شده است.
گزارش صندوق ثروت ملی عربستان همچنین نشان می‌دهد که بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ادریان فرانسه را نیز در اختیار دارد.
شرکت فروویال اسپانیا سال ۲۰۰۶ سهمی ۵۶ درصدی در فرودگاه هیثرو داشت، اما در سال ۲۰۱۳ بخشی از سهام خود را فروخت و با فروش بقیه ۲۵ درصد سهام، دیگر هیچ سهمی در فرودگاه یاد شده ندارد.
لوک بوججا، مدیر عامل این شرکت غول اسپانیایی، روز چهارشنبه اعلام کرد بسیار خوشحال است که شرکت تحت مدیریت او در تبدیل فرودگاه هیثرو به یکی از پیشروترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا سهیم بوده است.
هم‌اکنون قطر با ۲۰ درصد سهم، بزرگترین سهام‌دار این فرودگاه است و نهادها و شرکت‌هایی از بریتانیا، سنگاپور، استرالیا و چین نیز در آن سهم دارند.
شرکت فروویال اسپانیا با این حال اعلام کرده است که به سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های بریتانیا ادامه خواهد داد. این شرکت هم‌اکنون در فرودگاه‌های گلاسکو، ابردین و ساوت‌همپتون بریتانیا سهم دارد و به غیر از بریتانیا در فرودگاه بین‌المللی جان‌اف کندی نیویورک و دالامان ترکیه نیز صاحب سهم است.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.