stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 468606
  • 16 آذر 1402 - 2:15
2

ماجرای نمایش اطلاعات مسافران مترو مشهد 

ماجرای نمایش اطلاعات مسافران مترو مشهد 
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: روز گذشته تصویری از دوربین مداربسته قطارشهری مشهد منتشر شد که دارای قابلیت شناسایی چهره افراد بود.
 پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این دوربین‌ها صرفا تصویر افراد را نشان می‌داد و قابلیت شناسایی افراد (مشخصات) را ندارد.این دوربین‌ها ظاهرا ۶ماه است که در راه‌آهن مشهد و یک ماه است که در فرودگاه نصب شده است.
با این حال رییس شورای شهر مشهد ازبرگزاری جلسه‌ای برای بررسی اتفاق اخیر متروی این شهر خبر داد.
اکوایران، ماجرا از استوری دبیر روزنامه خراسان شروع شد. تصویری که نشان می‌داد مشخصات مسافران متروی مشهد روی مانیتور منتشر می‌شود. اتفاقی که واکنش دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی هم به دنبال داشت.
«سکینه سادات پاد» نمایش چهره شهروندان در فرودگاه، برخی ایستگاه‌های مترو و راه آهن در مشهد را مصداق نقض حقوق شهروندی دانست و گفت: این اقدام کرامت انسانی و حریم خصوصی را نقض می‌کند و در واقع ناقض اصول ۲و ۲۵ قانون اساسی است.
دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی با فراقانونی خواندن این اقدام تاکید کرده هیچ فرد و مقامی حق ندارد با هر بهانه‌ای به حقوق شهروندان تعرض کند و اقدام و رفتار فراقانونی داشته باشد.
پاد با تاکید این‎که با ناقضین حقوق مردم و مرتکبین رفتار‌های فراقانونی برخورد شود، بیان کرد: از استاندار محترم خراسان رضوی انتظار می‌رود به عنوان نماینده عالی دولت مردمی که حفظ کرامت شهروندان پیوست ناگسستنی تمام تصمیمات و اقداماتش است به این موضوع ورود کند و با ناقضین حقوق مردم و مرتکبین رفتار‌های فراقانونی برخورد شود.
حسن موحدیان رئیس شورای شهر مشهد هم گفت که قرار است در جلسه‌ای این موضوع پیگیری شود. این اتفاق در مشهد سابقه نداشته و در جلسه‌ای که امروز برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. شهردار مشهد هم می‌گوید این موضوع را باید از فرمانداری پیگیری کنیم.
اما روزنامه خراسان در گزارشی از توقف چهره زنی در برخی از ایستگاه‌های مترو خبر داده است. در این گزارش آمده است: دوربین‌هایی در گیت‌های ورودی نصب شده و مانیتور‌هایی که در منظر عمومی چهره افراد ورودی به ایستگاه را به صورت تفکیک شده و با انتشار برخی اطلاعات شخصی از جمله سن، جنسیت، احساسات و… نمایش می‌داد و موجب نگرانی شهروندان و افکار عمومی شد و البته واکنش دستیار رئیس جمهور را هم به دنبال داشت؛ هر چند که پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که از ظهر دیروز و بعد از پیگیری‌ها در این زمینه و مطالبه افکار عمومی، در اقدامی قابل تحسین این کار غلط یعنی چهره زنی شهروندان که به تشویش اذهان عمومی انجامیده بود، متوقف شد.
مجید نژادحسین رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر به این روزنامه گفته است: ببینید بد منتقل شده است، اطلاعات شخصی مردم نیست. این نرم افزارِ هوش مصنوعی است. همه افرادی که رد می‎شوند، حتی من و شما هم که رد شویم عکسمان را می‎گیرد و نرم افزار تشخیص می‌دهد این شخصی که رد می‌شود، مرد یا زن است.
نژاد حسین در پاسخ به این سوال که هدف از نصب مانیتور‌ها چیست؟ هم گفته است: در ۵ ایستگاه مترو و همچنین در فرودگاه و پایانه نیز هست. کلیاتش را پرسیده ام، اما جزئیاتش را بهتر است از زبان خود دوستانی که هماهنگ کرده اند بپرسید که با چه رویکردی است.
این عضو شورای شهر مشهد می‌گوید از کلیت کار اطلاع داشته است. به گفه او یک تا یک ماه و نیم پیش من در جریان کلیت موضوع بودم که در ابتدای کار از پایانه شروع شد. حالا یک تصمیم گرفتند که در ایستگاه‎هایی که تلاقی دو خط هست مثل پارک ملت، هفت تیر، غدیر و شریعتی نیز قرار بگیرد، اما مجوزی از شورا در این خصوص نگرفته اند. وقتی این موضوع رسانه‌ای شد، اعضای شورا با هم درباره آن صحبت می‎کردیم و کسی از اعضای شورا اطلاع نداشت. حالا من از کلیتش اطلاع داشتم، اما این که از شورا مجوز بگیرند، خیر.
موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد هم به روزنامه پیام ما گفته این اتفاق «سهوی» است و قرار نیست این اتفاق به رویه تبدیل شود، چراکه نقض حقوق شهروندی است و ما نه اجازهٔ این اقدام را داریم و نه از سوی قانونگذار چنین دستوری برای ما صادر شده است.
به گفته او اشکالی در شبکه‌های فناوری مترو پیش آمده بوده که این تصاویر سهوی منتشر شده است، این دوربین‌ها پیروی هوشمندسازی شهر و در راستای پدافند غیرعامل نصب شده و هدفش شناسایی دشمنان نظام است که هر لحظه به‌دنبال ضربه زدن به ما هستند. همچنین، پیروی رخ دادن عملیات تروریستی در برخی شهر‌های کشور، واجب بود که این دوربین‌ها نصب شود. بااین‌حال انتشار این تصاویر عمدی نبود و به‌طور سهوی رخ داده و ما از ارگان مسئول پیگیری کرده‌ایم و خواستار ارائهٔ توضیحات شده‌ایم.
پس از حواشی ایجاد شده سرانجام مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد از توقف نمایش چهره و برخی اطلاعات افراد در تلویزیون‌ها خبر داد. مهدی تناکی گفت این تلویزیون همچنان در جای خود فعال است، اما اطلاعاتی که در کنار تصاویر هوش مصنوعی منتشر می‌شد، متوقف شده است.
او با بیان این که مانیتور سالن مترو در حال حاضر صرفا تصاویر دوربین مدار بسته را نشان می‌دهد گفت: طی امروز برخی کاربران ادعا کردند که در تلویزیون قطار شهری اطلاعات خصوصی افراد منتشر شده است در حالی که در کنار تصاویر چهره افراد، صرفا اطلاعاتی مانند جنسیت و سن آنان منتشر شده است و این گونه نبوده که حتی نام کسی منتشر شود. به ادعای برخی افراد، در بعضی موارد، حتی سن افراد به اشتباه به نمایش در آمده است. چون تصاویر و سن افراد از طریق هوش مصنوعی بر روی تلویزیون به نمایش در آمده است. ابتدا قرار بوده صرفا تصویر افراد روی تلویزیون پخش شود، اما اپراتور، برخی موارد دیگر را به آن افزوده است که از صبح امروز این فرایند متوقف شده است.
مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد گفت: موضوع انتشار تصاویر افراد از حدود یک سال پیش در فرودگاه و راه آهن بوده و عینا همین روند ادامه داشته است. در عین حال با برخی حواشی، انتشار تصاویر متوقف شده و تصاویر زنده دوربین‌های مداربسته همچنان پخش می‌شود.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.