stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
  • کد خبر : 468788
  • 20 آذر 1402 - 18:27
1

چرا بایدنگران همکاری ایران با روسیه باشیم؟

چرا بایدنگران همکاری ایران با روسیه باشیم؟
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در حوزه امنیت اطلاعات به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران رسید. این تصمیم مسئولان بهانه خوبی برای مرور چند و چون روابط ایران و روسیه ، همچنین تاثیر این موافقتنامه بر آن است.
در همین خصوص رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره تصویب موافقت‌نامه همکاری امنیت اطلاعات بین تهران و مسکو گفت: دو نوع موافقت نامه معمولا در مجلس تصویب می شود؛ یک نوع از موافقت‌نامه‌ها روتین است و در سراسر دنیا بین کشورها امضا می شود اما یکسری موافقت نامه ها براساس روابط خاصه بین دو کشور شکل می گیرد؛ موافقت نامه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه از نوع دوم است.
حشمت الله فلاحت پیشه  با بیان اینکه در دنیای امروز امنیت اطلاعات ارتباط تنگاتنگی با حوزه آی تی دارد، افزود: یکی از مهمترین مسائل دهه آتی دنیا امنیت اطلاعات است؛ البته امروز نیز کشورها با چالش بزرگی در حوزه حمله سایبری مواجه‌اند اما هر چه زمان می گذرد پیش بینی می شود که این مشکل حادتر شود. از این رو داده های اطلاعاتی نیازمند یک فضای امن هستند.
این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: ایران و روسیه دو کشوری هستند که دوران پرنوسانی را گذراندند. روسیه بعد از فروپاشی بلوک شرق، در سال ۱۹۹۴ به عضویت طرح مشارکت برای صلح ناتو درآمد؛ معنای این عضویت آن بود که در حوزه های مختلف اطلاعاتی، امنیتی و حتی ناوبری و لجستیک نظامی، روس ها با ناتو همکاری می کنند.
وی ادامه داد: بعد از اشغال اوکراین، همکاری ناتو با روسیه به حالت تعلیق درآمد ولی کماکان با توجه به نوسانات سیاسی که در روسیه وجود دارد، ایرانی ها حق دارند که درباره ارتباطات اطلاعاتی ثالث روسیه نگران باشند چون در این موافقت نامه آمده است که کشورها می توانند اطلاعات مشترک را با رضایت طرفین در اختیار طرف ثالث قرار دهند اما در همکاری اطلاعاتی، وزن همکاری اطلاعاتی مهم است و نه رضایت طرف مقابل؛ پس ایران با این مورد باید با حساسیت کامل برخورد کند.
فلاحت پیشه گفت: روسیه سابقه این را داشته که در زمان جنگ افغانستان و عراق، اطلاعاتی را در اختیار آمریکا قرار دهد بنابراین در همکاری امنیت اطلاعات با روسیه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد. اگر اقدامات صیانتی لازم در این زمینه صورت بگیرد؛ اصل گسترش همکاری های امنیتی ایران با کشورهای خارج از دنیای غرب و همسو با غرب امری ضروری است و باید از آن دفاع کرد.
بنا نداریم همه تخم‌مرغ هایمان را در سبد روسیه بگذاریم
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به مسکو عنوان کرد: در چند روز گذشته بعد از حوادث خونین غزه شاهد تحرکات دیپلماسی در منطقه بودیم که به نوبه خودش کمتر چنین اتفاقاتی می‌افتد و دال بر ترمیم دیپلماسی بین کشورهای منطقه است.
فداحسین مالکی گفت: روس‌ها سیاست خودشان را دارند ما هم بنا نداریم همه تخم مرغ‌هایمان را  در سبد روس‌ها قرار دهیم به هر حال روابط راهبردی با هم داریم و روس‌ها هم به نوعی ملاحظات خودشان را نسبت به اسرائیل دارند زیرا روابطشان از قدیم بوده است ولی جنایاتی که اخیرا اسرائیل انجام داد، قطعاً روس‌ها را مانند سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی عصبانی کرد. 
روس‌ها در منطقه و حتی معادلات بین‌المللی هنوز جایگاه خودشان را حفظ کرده‌اند، درست است که جنگ اوکراین به آنها لطمه زد اما معمولاً روس‌ها جایگاه خودشان را در منطقه حفظ کرده‌اند. 
آمریکایی‌ها هم که ابتدای جنگ غزه و آن عملیات متحیرانه‌ای که فرزندان فلسطین انجام دادند برای حمایت از اسرائیل لشکرکشی کردند و این اواخر حماس تنها با اسرائیلی‌ها جنگ نداشت بلکه با آمریکایی‌ها هم جنگ داشت.آمریکایی‌ها می‌دانستند برخی کشورهای قدرتمند منطقه و حتی روسیه و چین را با اقدامات جنایتکارانه خود تحریک می‌کنند و همین اتفاق هم افتاد، اگر آمریکایی‌ها پیش‌دستی زیادی می‌کردند، یقین داشته باشید روسیه در کنار کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران و بقیه کشورها منطقه در کنار فلسطین است و ایستادگی می‌کند.
در جنگ خونین داعش در عراق و سوریه، روس‌ها را به عنوان شریک راهبردی دیدیم و ملاحظه هم داشتیم آمریکایی‌ها را چگونه پس زدند این‌ها تجربیاتی است که آمریکایی‌ها باید در هر اقدامی در آینده به آن توجه داشته باشند و فتنه‌انگیزی نکنند.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.