stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 468844
  • 21 آذر 1402 - 21:13
0

کاهش تولید خمیرمایه خوزستان برای کنترل آلودگی

کاهش تولید خمیرمایه خوزستان برای کنترل آلودگی
خوزستان - مدیر کارخانه خمیرمایه خوزستان گفت: ظرفیت تولید این کارخانه با توجه به شرایط محیطی و تعامل با محیط زیست و اهالی شهر‌ها و شهرک‌های اطراف از ۳۵ تن در روز به ۱۵ تن کاهش یافته است.
قلم | qalamna.ir :

عبداله سعیدی مدیر کارخانه خمیر مایه خوزستان با اشاره به تولید ۱۰ هزار تن خمیر مایه طی پارسال گفت : این میزان در سال جاری به حدود یک سوم کاهش می‌یابد ولی با وجود کاهش میزان تولید، تعدیل نیرو نداشتیم.

این مقام مسئول افزود : اقداماتی درخصوص تصفیه فاضلاب این شرکت از سال ۱۳۹۱ تاکنون یعنی از زمان واگذاری به بخش خصوصی انجام شده است. با توجه به اینکه پساب خمیر مایه دارای COD بالا و رنگ تیره است هیچ کدام از شرکت‌های داخلی و مشاوران، کمکی در این زمینه به ما نکردند لذا وارد فاز مطالعاتی و امکان سنجی شدیم.

فعال شدن تصفیه خانه بیولوژیکی در کارخانه خمیرمایه خوزستان

سعیدی با اشاره به احداث دستگاه تغلیظ چهار مرحله‌ای در کارخانه خمیر مایه بیان کرد: تصفیه خانه بیولوژیکی نیز در کارخانه فعال شد که مراحلی نظیر بی‌هوازی، هوادهی، آرام کننده‌ها و ته نشینی و درنهایت تصفیه در آن انجام می‌شود. نماینده شرکت و آزمایشگاه معتمد محیط زیست(شرکت فردوس طب) به صورت فصلی از پساب خروجی شرکت خمیر مایه خوزستان نمونه گیری و به اداره حفاظت محیط زیست گزارش می‌کند که خوشبختانه در ۲ سال گذشته نمونه‌های پساب تصفیه شده خمیر مایه زیر ۱۰۰ و مطابق با استاندار محیط زیست بوده‌اند.

مدیر کارخانه خمیر مایه خوزستان گفت: در گذشته در زمانی که شرکت هنوز دولتی بود، فاضلاب به صورت غیراصولی رهاسازی می‌شد اکنون نیز گسترش شهر‌ها تا اطراف کارخانه و بوی نامطبوع ناشی از تخمیر خمیر مایه منجر به افزایش اعتراض اهالی شهر‌ها و شهرک‌های اطراف شده است.

وی با بیان اینکه شرکت خمیر مایه خوزستان(دزفول) در حال حاضر با روستا‌ها و شهر‌های حسین کلولی، حمزه و سیاه منصور احاطه شده است، افزود: در گذشته محل احداث شرکت خمیرمایه، سایت پسماند شهرداری بوده و زباله‌های زیادی در این نقطه دفن شده لذا شیرابه‌ها به آب‌های زیر زمینی نفوذ کرده است.

سعیدی با بیان اینکه اخیرا شیطنت‌هایی نظیر تخریب و سرقت خط لوله فاضلاب خمیر مایه انجام شده است، اظهارکرد: این شیطنت‌ها منجر به سرازیر شدن فاضلاب تصفیه شده خمیر مایه در اراضی اطراف شد. به طور قطع رصد بیشتری از خط لوله انجام خواهد شد تا درصورت بروز هر اتفاقی، مشکل در اسرع وقت برطرف شود.

اقدامات رفع آلودگی های زیست محیطی

مدیر کارخانه خمیر مایه خوزستان گفت: اقدامات زیادی از ابتدای امسال تاکنون برای مباحث زیست محیطی شرکت انجام شده و بخش عمده‌ای از فروش خود را به رفع مشکلات زیست محیطی اختصاص یافته است. محل تجمع فاضلاب پشت کارخانه گودبرداری و با خاک تمیز جایگزین شد و نزدیک به ۷۰۰ نهال فقط در این نقطه کاشته شد.

وی افزود: یک فضای دیگر نیز در پشت کارخانه محل تجمع پساب و آب بارندگی بود که تسطیح شد و در حال فضاسازی در این نقطه با گیاه و آلاچیق هستیم.

مدیر کارخانه خمیر مایه خوزستان گفت: اداره حفاظت محیط زیست و فرمانداری دزفول نسبت به وضعیت یک استخر دیگر کارخانه به دلیل تجمع پساب اعتراض داشتند که خاکبرداری این استخر برای رفع مشکل انجام و با خاک جدید جایگزین شد.

سعیدی با بیان اینکه در گذشته دفع فاضلاب کارخانه به صورت سنتی بوده که با اقدامات انجام شده اصولی و صنعتی شده است، گفت: با توجه به نبود پوشش محافظ در این استخر، ادعا می‌شد که پساب به آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده که طبق بررسی‌های صورت گرفته و عمق کم استخر نفوذی صورت نگرفته است.

مدیرکارخانه خمیر مایه خوزستان ظرفیت این استخر را نزدیک به سه هزار مترمکعب اعلام و بیان کرد: تمام استخر‌هایی که باعث آلودگی و بوی بد می‌شدند خاکبرداری و خاک آن‌ها جایگزین شد و در حال حاضر هیچ گونه نفوذ پساب از سطح به آب‌های زیرزمینی نداریم.

وی با بیان اینکه پساب شرکت به استخر جدید وارد و از آنجا به دستگاه تغلیظ و سپس به تصفیه خانه بیولوژیکی منتقل می‌شود، افزود: فاضلاب سبک کارخانه پس از طی مراحل بی‌هوازی، هوادهی و رنگ بری وارد قسمت نهایی می‌شود و آزمایشگاه معتمد حفاظت محیط زیست از آن نمونه برداری می‌کند ضمن اینکه پساب خروجی از این ناحیه دوباره در سالن تولید و آبیاری درختان محوطه استفاده می‌شود.

مدیر کارخانه خمیر مایه خوزستان درخصوص فرآیند تصفیه فاضلاب در شرکت خمیر مایه گفت: فاضلاب سنگین و فاضلاب شست و شو از قسمت بی‌هوازی وارد تصفیه خانه شده و بعد از آن وارد جایگاه هوادهی می‌شود؛ نزدیک به ۴۰ درصد لجن فعال در این قسمت وجود دارد که باعث رنگ بری و کاهش آلایندگی COD و BOD فاضلاب می‌شود.

وی با بیان اینکه لجن در این مرحله ته نشین و وارد قسمت آرام کننده‌ها می‌شود، افزود: در نهایت آبی زلال با COD و BOD زیر ۱۰۰ و مطابق با استاندارد محیط زیست از کارخانه خارج می‌شود که البته اغلب به چرخه تولید و آبیاری فضای سبز باز می‌گردد. کارشناس حفاظت محیط زیست هر فصل از این خروجی نمونه گیری و رنج مجاز یا غیرمجاز را به ما ابلاغ می‌کند که براساس این نمونه گیری‌ها، طی ۲ سال گذشته در رنج استاندارد بوده‌ایم.

مدیر کارخانه خمیر مایه خوزستان گفت: هفته گذشته ایجاد نشتی در یکی از شیرآلات منجر به سرازیر شدن پساب به پشت کارخانه شد که مراتب به سرعت به اداره حفاظت محیط زیست و فرمانداری دزفول گزارش شد.

وی افزود: با خراب شدن این شیرآلات بخشی از فاضلاب خط تولید همزمان با ورود به تصفیه خانه، از این نقطه به بیرون از کارخانه سرازیر شده بود.

سعیدی با بیان اینکه پایش بیشتری برای جلوگیری از اتفاقات مشابه انجام می‌شود، اظهارکرد: بخشی از خط انتقال پساب پشت کارخانه نیز چند بار به سرقت رفته و مشکلاتی برای پساب شرکت ایجاد کرده است. پساب خروجی از کارخانه مضر نیست و برخی کشاورزان تلاش دارند از این آب خروجی برای آبیاری زمین کشاورزی خود استفاده کنند.

وی افزود: پسماند خمیر مایه نه تنها آلودگی ندارد بلکه به دلیل داشتن انواع فسفات، اوره و پتاسیم برای مصارف کشاورزی بسیار مفید است؛ کشاورزان این کود‌ها را برای زمین زراعی خود خریداری می‌کنند.

سعیدی با بیان اینکه شرکت خمیر مایه، مخمر را که موجودی زنده است پرورش می‌دهد، گفت: این مخمر در محلولی متشکل از انواع مواد مغذی نظیر ویتامین‌ها، بیوتین، تیامین، کلسیم و … پرورش می‌یابد.

وی ملاس را به عنوان ماده اولیه خمیر مایه، منبع مغذی انواع ویتامین‌ها دانست و ادامه داد: شرکت خمیر مایه به دنبال استفاده از پساب خود برای تولید نوعی کود کشاورزی است که تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است.

صادرات محصول خمیر مایه خوزستان به ۲۰ کشور دنیا

سعیدی با اشاره به صادرات محصول خمیر مایه به ۲۰ کشور دنیا اظهارکرد: در حال حاضر کشور‌های آلمان، ازبکستان، لبنان، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه به صورت پیوسته و کشور‌های هلند، سنگال، الجزایر، قرقیزستان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان، ساحل عاج، غنا و تانزانیا به صورت ناپیوسته مشتری خمیرمایه خوزستان هستند.

وی مساحت شرکت خمیر مایه خوزستان را هفت هکتار اعلام کرد و افزود: محصول شرکت خمیر مایه خوزستان در بسته بندی‌های مختلف ۸۰ گرمی، ۵۰۰ گرمی و ۱۰ کیلوگرمی برای مصرف داخلی و خارجی با برند‌های شتاب، ایکس پاور و دزمایه تولید و توزیع می‌شوند.

مدیر کارخانه خمیر مایه خوزستان بیان کرد: در حال حاضر چهار شرکت معتبر در سطح کشور در زمینه تولید خمیر مایه فعالیت دارند که شامل ۲ شرکت در مشهد، یک شرکت در اهواز و یک شرکت در دزفول است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.