stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 468849
  • 22 آذر 1402 - 2:15
2

افشاگری درباره دستکاری مصوبه کمیسیون عفاف و حجاب 

افشاگری درباره دستکاری مصوبه کمیسیون عفاف و حجاب 
قلم | qalamna.ir :
 گروه سیاسی: حسن نوروزی، عضو کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب در افشاگری تکان دهنده در مناظره خبرآنلاین خبر داد: «مصوبه کمیسیون ویژه لایحه عفاف و حجاب توسط فردی قبل از ارسال به شورای نگهبان و بعد از ارسال از سوی شورای نگهبان مورد دستکاری قرار گرفته است.» موضوعی که با تعجب نوری قزلجه روبه‌رو شد و این دستبرد در مصوبات را غیرقابل هضم دانست.
خبرگزاری خبرآنلاین مناظره‌ای با حضور غلامرضا نوری قزلجه، نماینده‌ فراکسیون مستقلین مجلس و حسن نوروزی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس یازدهم در «کافه خبر»خبرگزاری خبرآنلاین، برگزار شد که مشروح آن طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.
نکته جالب توجه در این مناظره مسائل تعجب آوری بود که حسن نوروزی درباره لایحه عفاف و حجاب و دستکاری در آن در دو مرحله اعلام کرد. نوروزی گفت که لایحه ارسال شده به شورای نگهبان آن چیزی نبوده که در کمیسیون مشترک مصوب شده است و تغییر دوم هم زمانی اعمال می شود که لایحه از شورای نگهبان به مجلس برمی گردد و مجدد ۳ ماده به آن اضافه می شود.
اما چه کسانی مسبب این دستکاری یا به تعبیر نوری قزلجه دستبرد در مصوبه کمیسیون ویژه بوده اند؟ آیا قالیباف در جریان بوده است؟ آیا این آفت اصل هشتادوپنجی شدن لوایح و طرح هاست و …
در ادامه قسمتی از اظهارات حسن نوروزی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب در مناظره با غلامرضا نوری قزلجه در خبرآنلاین را می‌خوانید:
*******
خبرآنلاین: بررسی طرح‌ها و لوایحی نظیر عفاف و حجاب و صیانت در کمیسیون ویژه و به عبارتی هشتاد و پنجی شدن آن تصادفی است؟
نوروزی: بنده با افتخار هم عضو کمیسیون مشترک طرح جوانی و جمعیت، هم عضو کمیسیون مشترک لایحه عفاف و حجاب و هم عضو طرح صیانت بودم و …
نوری قزلجه: حاج اقا عضو هرسه کمیسیون مشترک اصل هشتادوپنجی بودند(خنده)
نوروزی: و به هر ۳ مورد رأی دادم. واقعیت امر این است که اکثریت مجلس بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون ویژه را پذیرفته و رأی داده است. در مجلس هم روند به این ترتیب نیست که در گوش نماینده‌ها بگویند به این مود رأی بدید، در هر صورت قوه قضائیه و دولت لایحه ۱۵ ماده‌ای به مجلس آورده بود.
مبنای لایحه حجاب و عفاف قوه قضاییه مجازات است
نوری قزلجه: لایحه قوه قضاییه ۹ تا بود، دولت به ۱۵ ماده رساند و در مجلس به ۷۰ رسید.
نوروزی: مبنای آن لایحه قوه قضاییه حالت مجازات داشت، به کمیسیون مشترک (قضایی و حقوقی) دادند و این کمیسیون محور شد، علت هم این بود که تقریباً همه اعضا قاضی و حقوق‌دان بودیم و به عبارتی کار حقوقی انجام داده بودیم. تعداد مواد لایحه حجاب در کمیسیون ویژه به ۷۰ رسید و مفاد مذکور هم به این ترتیب نیست که بگوییم بله یک نفر کشف حجاب کرد از طریق حبس و جریمه نقدی می‌شود. ما در این کمیسیون وظایف دستگاه‌های دولتی، صدا و سیما، آموزش و پرورش و وزارت علوم را مشخص کردیم. همانطور که اگر دست‌های پشت‌پرده ورود پیدا نمی‌کرد طرح صیانت با موفقیت روند خود را طی می‌کرد و …
قضیه عفاف و حجاب مانند قضیه مواد مخدر است
نوری قزلجه: آنها که ورود کردند مصلح و اصلاح گر بودند.
خبرآنلاین: فقط من یک نکته ای مطرح کنم…
نوروزی: نه اجازه بدهید من یک موضوعی را مطرح کنم که دست شما هم آتو بیاید(خنده)
نوری قزلجه: اگر اینطوری است بفرمایید (خنده)
نوروزی: در مورد لایحه عفاف و حجاب هم دست‌های ناپیدایی قانون را اذیت می‌کند که از چارچوب خود خارج شود.
خبرآنلاین: یعنی قانون بی خاصیت شود؟
نوری قزلجه: داخل مجلس یا بیرون مجلس؟ من تکلیفم را بدانم؟
نوروزی: همه اش در داخل مجلس است. برای نمونه در لایحه عفاف و حجاب به این نکته اشاره کردیم که اگر کسی کشف حجاب کرد برای بار اول به دادگاه نرود و در حد تخلف به آن بپردازند.
خبرآنلاین: یعنی چطور شیطنت کردند در اینباره؟
نوروزی: وقتی می‌گویند اگر کسی کشف حجاب کرد باید به دادگاه برود…
خبرآنلاین: اینکه قانون را تشدید می کند، بی خاصیت نمی کند.
نوروزی: این یعنی بی‌خاصیت کردن لایحه عفاف و حجاب. ببینید قضیه عفاف و حجاب مثل موضوع مواد مخدر است، امروز دسترسی شما به مواد مخدر در شوش چند دقیقه است؟ ۲ دقیقه. این یعنی آن غلاظ و شداد تاثیری ندارد. اگر در مورد مواد مخدر به درستی عمل می‌شد، اعدام‌ها بی‌خاصیت نمی‌شدند، درباره حجاب هم وضعیت به همین منوال است، وقتی دختری را می‌گیرند و همان روز اول می‌گویند او را تحویل محکمه بدهند.
خبرآنلاین: خب هدفشان چه بوده است؟
نوروزی: از خود آنها باید پرسید.
خبرآنلاین: تحلیل شما چیست؟ هدف افراد از بی‌خاصیت کردن قانون عفاف و حجاب چیست؟
عده‌ای اجازه نمی‌دهند در لایحه عفاف و حجاب کار را به صورت فنی پیش ببریم
نوروزی: من می خواهم بگویم یک عده نمی گذارند ما کار را فنی پیش ببریم، قانون عفاف و حجاب بی‌خاصیت می‌شود. به این معنی که ابتدا وظایف دستگاه‌های دولتی را در مورد حجاب مشخص کنیم، سپس سراغ فردی که در خیابان است، برویم.
فردی لایحه ای دیگر را به جای لایحه عفاف و حجاب مصوب کمیسیون ویژه روی سامانه قرار داد که به شورای نگهبان برود
خبرآنلاین: منظور شما از دست‌های پشت پرده لایحه عفاف و حجاب می تواند جریان تندرو باشد؟
نوروزی: خیر، منظور بنده از دست‌های پشت پرده لایحه عفاف و حجاب جریان تندرو نیست.
نوری قزلجه: خب چه کسی می تواند، این لایحه که مصوبه کمیسیون شما بود؟ یعنی چه کسی مداخله کرد و نگذاشت.
نوروزی: منظور بنده از دست‌های پشت‌پرده همان فردی است که وقتی قرار بود لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان برود، به جای اینکه لایحه مصوب شده در کمیسیون ویژه را در سامانه قرار دهند، لایحه خود را گذاشتند.
خبرآنلاین: چقدر تفاوت داشت؟
نوروزی: خیلی تفاوت داشت. آنچه روی سامانه قرار گرفت تفاوت فراوانی با مصوبه مذکور داشت.
نوری قزلجه: همکارانتان می گفتند همان لایحه است یعنی اجماع داشتند که همین بوده است.
نوروزی: اینجوی نیست تفاوت لایحه مصوب کمیسیون ویژه با لایحه‌ای که در سامانه بارگذاری شد و برای شورای نگهبان ارسال شد، حدود ۲۷، ۲۸ مورد بود که چون شورای نگهبان ایراد گرفت و همان مواد اصلاح شد، نسبت به آن صحبتی نیست اما ۳ مورد بعد از بازگشت از شورای نگهبان به ایرادات این شورا اضافه شده که نسبت به آن اعتراض داریم.
خبرآنلاین: مگر می شود؟
نوری قزلجه: چه کسی چنین جرأتی دارد؟
نوری قزلجه: (با تعجب) چه کسی چنین جراتی دارد؟! مصوبه کمیسیون اصل ۸۵ که به جای مجلس تصمیم می گیرد چه کسی می تواند تصمیم بگیرد و تغییر دهد .
نوروزی: چه کسی همین الان که لایحه عفاف و حجاب از شورای نگهبان برگشته ۳ ماده دیگر به آن اضافه کرد، همان کسی که آن کار را کرده اینکارم می کند. طرح دیگری به جای لایحه مصوب کمیسیون ویژه در سامانه بارگذاری و برای شورای نگهبان ارسال کرد.
نوری قزلجه: این موضوع برای من ابهام دارد.
خبرآنلاین: یعنی یک نفر است که اینکار را انجام می دهد…
نوروزی: مجلس باید کار مجلسی انجام دهد و …
نوری قزلجه: حاج آقا برای خود من ابهام ایجاد شد. چه کسی حق دارد این همه در مصوبات دست ببرد من تعجب می کنم. اگر این لایحه در صحن مطرح می شد کسی جرات نمی کرد یک کلمه به آن اضافه یا کم کند چون همه آن را خوانده بودند. یکی از مضرات اصل ۸۵ همین است.
خبرآنلاین: آقای قالیباف در جریان چنین اتفاقی که در مورد لایحه عفاف و حجاب افتاده، قرار دارد؟
شاید قالیباف خبر دارد شایدم خبر ندارد!
نوروزی: از خودشان سوال کنید، شاید قالیباف در جریان این اتفاق باشد و شاید هم نباشد.
خبرآنلاین: شما پیگیری کرده اید؟
نوروزی: بنده به عنوان مجلسی کهنه‌کار می‌گویم که آنچه اکثریت مجلس قانون‌گذاری می‌کند، چه اصولگرا چه اصلاح طلب چه بی طرف، درست است. همیشه هم همین بوده و دست هایی..
نوری قزلجه: من در دوره نهم نشنیده ام که کسی در مصوبه دست ببرد اصلا چنین چیزی مطرح نشد. من هنوز فکرم درگیر لایحه حجاب است. یعی ایرادات و اشکالاتی که شورای نگهبان گرفته مربوط به قسمت هایی است که در غیاب کمیسیون شما دست بردند و دستکاری کردند؟
نوروزی: بخش زیادی بله وقتی از چارچوب خارج می شود.
نوری قزلجه: چرا در صحن کسی به این قضیه اعتراض نکرد؟
نوروزی: بنده اعتراض کردم و گفتم.
خبرآنلاین: چرا کمیسیون واکنشی به این قضیه نداشت؟
نوروزی: بنده حرفی زدم یک نفر هم هستم و پای حرفی هم که می زنم می‌ایستم.
لایحه عفاف و حجاب ۲ بار دستکاری شده و پای این حرف خود می‌ایستم
خبرآنلاین: این امکان وجود دارد که مجلس این اظهارات شما را تکذیب کند، و بگوید آقای نوروزی در جریان نیستند یا درست نگفتند. شما پای حرف خود هستید؟
نوروزی: بله، پای حرف خود هستم.
نوری قزلجه: ایشان می گوید من ماده به ماده می گویم.
خبرآنلاین: چند ماده بوده که دچار تغییر شده؟
نوروزی: لایحه عفاف و حجاب ۲ بار تغییر کرده که یک مورد قبل از ارسال به شورای نگهبان و مورد دیگر بعد از ارسال به شورای نگهبان است.
خبرآنلاین: یعنی دو مرحله تغییر کرده، یکی وقتی به شورای نگهبان ارسال شده و یکبارم بعد از بازگشت از شورا؟
نوری قزلجه: اصل ۸۵ این است، ما در جریان نیستیم.
نوروزی: نکته دیگر این است که وقتی شورای نگهبان ایراد می‌گیرد ما باید همان موارد را اصلاح کنیم نه اینکه ماده دیگری اضافه کنیم.
نوری قزلجه: دقیقا باید همان ها اصلاح شود.
نوروزی: اما تغییر کرده است.
خبرآنلاین: چند ماده تغییر کرده است؟
نوروزی: ۳ مورد.
خبرآنلاین: خاطرتان در چه موردی بوده است؟
نوروزی: اجاره بدهید من مستند دارم.
نوری قزلجه: حاج آقا مسلح آمده اند(خنده)
نوروزی: نه این برگه مدتی هست که در جیب من است (خنده) یکی در مورد کشف حجاب در ادارات است، دیگری درباره مجازات نهی از منکر است.
خبرآنلاین: یعنی مجازات چه بوده که…
نوروزی: حالا اجازه بدهید…سومی هم بحث این است که کشف حجاب باید خلاف عفت عمومی باشد یا خلاف عفت عمومی و اخلاق باشد. این ۳ مورد را کمیسیون ویژه قبول ندارد.
خبرآنلاین: یعنی بحث شده، قبول هم ندارید و …
نوروزی: نه بحث نشده، اصلا این موضوع تمام شده بود، آقای نوری قزلجه مجلسی هستند قانونگذارند و در جریان هستند، وقتی که مصوبه و مقرره‌ای از مجلس به شورای نگهبان رفت اگر شورا ۱۰،۲۰ و یا ۱۰۰ تا ایراد گرفت باید آن را برطرف کرد و مابقی را نباید دست کاری کرد یا موردی را اضافه کرد، لذا اضافه کردن این ۳ مورد به لایحه عفاف و حجاب غلط است.
خبرآنلاین: الان فکر می کنید شورای نگهبان چه واکنشی نشان دهد؟
نوروزی: من که شورای نگهبان نیستم. و من همان روز هم اعتراض کردم.
خبرآنلاین: این آفت اصل هشتادوپنجی شدن نیست؟
نوری قزلجه: بله بله دقیقا همین است. اگر در صحن بررسی شود در مشروح مذاکرات هم می آید و همه ملت می شنوند و کسی نمی تواند اضافه یا کم کند.
خبرآنلاین: شفاف‌تر هم است…
نوری قزلجه: ولی وقتی اصل هشتادوپنجی می شود خودشان می دانند که چه تصویب شده یا نشده. البته اینکه انجام شده هم قبلا مرسوم نبوده است. و کسی جرات دستبرد به مصوبات را نداشته و من اولین بار است که می شنونم و خیلی هم تعجب کردم و البته در قانون بودجه و اتفاقات این دو سه ساله شنیدیم که تغییر و تحولاتی صورت گرفته است، اما این دستبردها در موضوعی مثل حجاب که مبنای شرع و عرف دارد صورت می گیرد غیرقابل هضم است.

******************
محمد مهاجری به قالیباف: در مجلس «جن» وجود دارد؟!
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا به ادعای حسن نوروزی مبنی بر دستکاری مصوبه کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب واکنش نشان داد و کنایه‌ای را روانه قالیباف رئیس مجلس کرد.
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به انتشار مناظره دو نماینده مجلس و افشاگری درباره دستکاری مصوبه کمیسیون عفاف و حجاب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
«جناب آقای ⁧قالیباف⁩
‏آقای نوروزی نماینده مجلس با قطعیت می‌گوید ⁧ لایحه حجاب⁩ را که کمیسیون قضایی تصویب کرده با آنچه به شورای نگهبان ارسال شده فرق دارد و تازه بعد از اینکه به مجلس برگشت خورده، به طرز مشکوکی ۳ ماده دیگر به آن اضافه شده.
در مجلس “جن” وجود دارد؟»
********************
چرا باید هزینه این افتضاح را مردم و نظام قضایی پرداخت کنند؟

یک حقوقدان در واکنش به ادعای حسن نوروزی مبنی بر دستکاری مصوبه کمیسیون ویژه لایحه عفاف و حجاب، گفت: چرا باید هزینه افتضاح تقنینی در لایحه عفاف و حجاب را مردم و نظام قضایی پرداخت کنند؟
محسن برهانی، حقوقدان در واکنش به اظهارات اخیر حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در خصوص دستکاری در لایحه حجاب که در جریان مناظره با نوری قزلجه در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین مطرح کرد، در توئیتی نوشت؛
مجلس لایحه عفاف و حجاب را با اصل ۸۵ به پستو برد. حال ادعا شده است که شخصی آمده و بجای مصوبه کمیسیون، چیز دیگری را برای شورای نگهبان ارسال کرده و پس از بازگشت مصوبه، همان شخص سرخود ۳ ماده دیگر اضافه کرده است!!
********************
جز هیات رئیسه کسی به سامانه دسترسی ندارد

رئیس کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب ادعای حسن نوروزی دیگر عضو این کمیسیون درباره دستکاری مصوبه کمیسیون مذکور را رد می کند و به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: درست نیست، هیچ‌کس لایحه عفاف و حجاب را قبل از ارسال به شورای نگهبان دستکاری نکرده است.
ادعایی که با تعجب نوری قزلجه دیگر نماینده حاضر در این مناظره روبرو شد و وی گفت؛«چه کسی چنین جراتی دارد؟! چه کسی می تواند تصمیم بگیرد و تغییر دهد .» و پاسخ حسن نوروزی این بود که «چه کسی همین الان که لایحه عفاف و حجاب از شورای نگهبان برگشته ۳ ماده دیگر به آن ایردات شورای نگهبان اضافه کرد، همان کسی که آن کار را کرده اینکارم می کند. طرح دیگری به جای لایحه مصوب کمیسیون ویژه در سامانه بارگذاری و برای شورای نگهبان ارسال کرد.»
از آنجایی که نوروزی در اظهارات خود به این نکته تأکید کرد که روی حرف خود مبنی بر دستکاری در لایحه عفاف و حجاب به دور از چشم نمایندگان می‌ایستد، خبرگزاری خبرآنلاین خبر مذکور را از سایر اعضای کمیسیون پیگیری کرد. موسی غضنفرآبادی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ادعای نوروزی را رد کرد و گفت هیچ‌کس لایحه عفاف و حجاب مصوب کمیسیون ویژه را دستکاری نکرده است.
در ادامه گفتگوی خبرآنلاین با موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب را می‌خوانید:
********
* آقای غضنفرآبادی! اخیراً آقای حسن نوروزی، همکار شما در کمیسیون قضایی و کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب از دستکاری لایحه عفاف و حجاب خبر داده و گفته که لایحه مذکور ۲ بار به دور از چشم اعضای کمیسیون دستکاری شده که اولین بار قبل از ارسال لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان بوده و مصوبه کمیسیون مذکور در سامانه باگذاری نشد، و بار دوم مربوط به زمانی است که لایحه از شورای نگهبان به مجلس برگشت و ۳ ماده بدون هماهنگی به آن اضافه شد، جنابعالی از جزئیات بیشتر از این موضوع اطلاع دارید؟
خیر، این موضوع درست نیست، هیچ‌کس لایحه عفاف و حجاب را قبل از ارسال به شورای نگهبان دستکاری نکرده است. ما در صحن از لایحه عفاف و حجاب دفاع کردیم و صحبت کردیم، همچنین ایراداتی که اخیراً شورای نگهبان به لایحه گرفته بود را اصلاح کردیم و مجدداً به شورا ارسال کردیم.
* گفته شده بعد از برگشت لایحه عفاف و حجاب به مجلس، ۳ ماده دیگر به ایردات شورای نگهبان از این مصوبه کمیسیون اضافه شده، چه پاسخی به این ادعا دارید؟
اینکه ۳ ماده به لایحه عفاف و حجاب اضافه شده باشد، درست نیست واضح است که چنین ادعایی غلط است.
* منظور شما این است که در سامانه هیچ طرحی جایگزین مصوبه کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب نشد؟
بله، منظور بنده این است همان طرحی که در کمیسیون ویژه تصویب کردیم به شورای نگهبان رفت.
* آیا غیر از هیئت رئیسه فرد یا افراد دیگری به سامانه ارسال مصوبات به شورای نگهبان دسترسی دارند؟
تا جایی که اطلاع دارم، به غیر از هیئت رئیسه هیچ‌کس به سامانه دسترسی ندارد.
* اینطور که شما می گویید این ادعا صحت ندارد، یعنی فکر می کنید طرح این چنین موضوعاتی که بیشتر هم نگاه را به سمت هیات رئیسه و شخص رئیس مجلس معطوف می کند، هدفی خاص را دنبال می کند؟
در کل طرح چنین مواردی خوب نیست.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.