stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 469425
  • 07 دی 1402 - 2:15
0

فروپاشی توافق نانوشته ایران و آمریکا

فروپاشی توافق نانوشته ایران و آمریکا
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک رسانه آمریکایی با توجه به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک در ماه‌های گذشته برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا نوشت که ایران تولید اورانیوم نزدیک به سطح تسلیحاتی خود را سه برابر کرده و این نشان‌دهنده بی‌اثر ماندن تلاش‌های دیپلماتیک بی‌سروصدا میان واشنگتن و تهران برای کاهش تنش‌هاست.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با ادعای مرتبط بودن اقدامات اخیر نیرو‌های مقاومت منطقه با ایران، نوشت «این تحول در پی گسترش نقاط پرتنش میان آمریکا و ایران انجام شده که این نیرو‌ها بارها، از زمان در گرفتن جنگ خون‌بار میان اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، با نیرو‌های آمریکایی در منطقه تبادل آتش کرده‌اند».
این رسانه آمریکایی، نوشت: این افزایش تولیدات اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد، ایران را به میزان ۹ کیلوگرم در ماه و به سطح آن در ابتدای سال رساند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در این گزارش محرمانه به اعضای خود بیان کرده که ایران زنجیره سانتریفیوژ‌های خود را دوباره متصل کرده است، به نوعی که به آن اجازه می‌دهد تولید اورانیوم در سطح تسلیحاتی را سریع‌تر انجام دهد.
با این حال، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره فضاسازی رسانه‌های غربی درباره فعالیت هسته‌ای ایران، گفت: کار رسانه‌ای جدیدی که در خصوص غنی سازی ایران آغاز شده، حرف جدیدی نیست و ما فعالیت جاری خود را در چهارچوب ضوابط دنبال می‌کنیم.
رسانه آمریکایی در ادامه، نوشت: پس از برخی مذاکرات غیرمستقیم در عمان در بهار امسال که میزبان‌ها نقش میانجی را در مذاکرات مقامات آمریکا و ایران داشتند، تهران و واشنگتن اقداماتی انجام دادند که آمریکا امیدوار بود تنش‌ها را کاهش دهد و از ایجاد یک بحران در آستانه انتخابات آمریکا در نوامبر جلوگیری شود.
این اقدامات دیپلماتیک در پی متوقف شدن مذاکرات تابستان ۲۰۲۲ درباره احیای توافق هسته‌ای انجام شد که ایران در ازای لغو گسترده تحریم‌هایش با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود موافقت کرد.
مقامات آمریکایی اقدامات متعددی را تعیین کرده بودند که امیدوار بودند ایران آن‌ها را انجام دهد. این اقدامات شامل تبادل زندانیان میان ۲ کشور بود که در ماه سپتامبر انجام شد. متوقف شدن حملات نیرو‌های مقاومت در منطقه علیه نیرو‌های آمریکایی و متوقف شدن برنامه هسته‌ای ایران، به ویژه کاهش یا متوقف تولید اورانیوم با خلوص بالا توسط ایران نیز در میان این اقدامات در نظر گرفته شده بود.
در عوض، آمریکا نیز آماده بود به ایران دسترسی به میلیارد‌ها دلار پول بلوکه شده آن را تحت تحریم‌های آمریکا بدهد. واشنگتن همچنین سیگنال‌هایی مبنی بر این فرستاده بود که در اجرای تحریم‌های نفتی خود علیه ایران سختگیری نخواهد کرد و آماده ازسرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.
وال استریت ژورنال، اما با اشاره به بهانه‌جویی آمریکا برای مذاکره نکردن با ایران، در بخش دیگری از این گزارش نوشت: برای برگزاری مذاکرات بیشتری در نیمه اکتبر در عمان نیز برنامه‌ریزی شده بود، اما آمریکا آن را پس از حمایت تهران از حمله ۷ اکتبر حماس علیه اسرائیل لغو کرد.
این بهانه آمریکا در حالی است که «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری بامداد ۱۹ مهر خود گفته بود: «ما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران این حملات از سوی حماس را هدایت یا هماهنگ کرده است. ما هنوز چیزی مبنی بر این که آن‌ها از این حمله حمایت کرده یا پشت پرده آن بوده‌اند، ندیده‌ایم».
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز آبان ماه و در مصاحبه با سی‌ان‌ان، گفت: «ما از فلسطین حمایت می‌کنیم و آن را انکار نکرده‌ایم، اما ایران هیچ ارتباطی با عملیات طوفان الاقصی ندارد. آنچه که در روز هفتم اکتبر رخ داده است، تصمیم خود فلسطینی‌ها بوده است».
با وجود آنکه آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای پیشتر تلاش کرده بودند روند مذاکرات را به مسائل فرابرجامی از جمله مسائل داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از جنگ اوکراین گره بزنند، امری که منجر به وقفه‌ای طولانی در مذاکرات وین شده است، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرف مقابل در توافق حسن نیت و اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو کلیه تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملی ایران باشد.
رسانه آمریکایی در پایان، نوشت: هیات ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخی فوری به درخواست اظهارنظر در این باره نداده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.