stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 470033
  • 21 دی 1402 - 14:17
1

بورس سیگنال رشد می‌دهد؟

بورس سیگنال رشد می‌دهد؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: بازار سرمایه اگرچه این هفته را منفی آغاز کرد، اما در ادامه با ظهور و تقویت برخی از محرک‌ها که در راس آن‌ها رشد قیمت دلار در بازار آزاد به‌چشم می‌خورد، توانست روند روبه‌رشدی به خود بگیرد. رشدی که طی دو روز انتهایی و مخصوصا در آخرین روز هفته ثبت شد با بهبود ارزش معاملات نیز همراه بود. ارزش معاملات بورس بعد از ۱۲ روز متوالی مجددا به بالای ۵همت برگشت و شاخص‌کل نیز توانست با رشد حدود ۱۴‌هزار و ۶۰۰‌واحدی به محدوده دو‌میلیون و ۱۷۰‌هزار واحد وارد شود. همچنین بعد از ۸ روز متوالی خروج سرمایه بازار سرمایه دیروز توانست سرانجام ۷۸‌میلیارد‌تومان نقدینگی جذب کند.
روزنامه دنیای اقتصاد، در پی اتخاذ سیاست‌های انقباضی دولت سیزدهم بازار‌های مختلف از جمله بورس از حوالی اواسط دومین‌ماه سال به رکود سنگینی فرو رفتند. این رکود در بازار سرمایه با جلوگیری از ثبت منفی‌ها و مثبت‌های سنگین همراه بود.
البته در این میان اتفاقات متعددی از جمله افزایش ریسک‌های سیستماتیک منطقه‌ای که به واسطه جنگ حماس و اسرائیل رخ‌داد یا افزایش نرخ ارز صنعت پالایشی از ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان به ۳۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان تکانه‌هایی را در بازار ایجاد کرد، اما فضای کلی حاکم بر بازار که ناشی از نگاه رکودی به فضای کلی اقتصاد، بازار‌های مختلف و بورس بود، راکد ماند، اما این رکود به اعتقاد کارشناسان نمی‌توانست در بلندمدت دوام داشته‌باشد. با ورود به آخرین فصل سال بازار‌های مختلف رفته‌رفته سیگنال‌هایی مبنی‌بر خروج از رکود دادند و یکی از اولین بازار‌ها نیز بورس بود. طی یک ماه و نیم اخیر بازار سرمایه روند روبه‌رشدی را آغاز کرد. این روند که در ابتدا به واسطه اخبار منتشرشده از تجدید ارزیابی دارایی‌ها رخ‌داده بود در ادامه با محرکات دیگری تقویت شد.
این میل صعودی تا حدی زیاد بود که وقوع یک ریسک سیستماتیک دیگر هم نتوانست جلوی آن را بگیرد. شاخص‌کل با حفظ کف حمایتی دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد نشان‌داد امکان ریزش بیشتر در بازار سرمایه وجود ندارد. کارشناسان معتقدند با توجه به احتمال تقویت محرک‌هایی که بر بورس اثر گذاشته مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین تحرکات قیمت دلار از یک‌سو و گزارش‌های مطلوب فصلی در برخی از صنایع در سوی دیگر احتمال تداوم رشد وجود دارد. از طرفی بانک‌مرکزی این هفته حدود ۱۲.۳همت پول به بانک‌ها تزریق کرد. بانک‌مرکزی مجبور شده‌است از سیاست انقباضی خود چرخش داشته‌باشد و با تزریق پول به سیستم بانکی، مشکلات بانک‌ها، دولت و تامین‌مالی کنندگان را برطرف کند. این تزریق اولین تزریق سنگین زمستان است و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای زمستان چند تزریق سنگین به این شکل داشته‌باشیم.
محرک‌ها تقویت می‌شوند
برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: رشد یک ماه و نیم اخیر چند دلیل داشت، اما دلیل عمده آن مطرح‌شدن بحث افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود. بازار‌ها سیگنال‌هایی مبنی‌بر خروج از رکود می‌دهند و بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنی نیست و بورس هم جزو اولین بازار‌هایی بود که این سیگنال را داد. هفته‌جاری هم اگرچه در ابتدا پرعرضه بود، اما آخر هفته و در روز چهارشنبه طرف تقاضا تقویت شد. وی ادامه داد: ارزش معاملات بهبود پیدا کرده و نرخ دلار نیز به هر دلیلی افزایشی است و این‌ها عواملی است که باعث‌شده طرف تقاضا تقویت شود. محرک‌های اخیر نه‌تن‌ها ماندگارند بلکه به‌نظر می‌رسد مقداری تقویت نیز خواهند شد. از طرفی تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌نظر ادامه‌دار است و از طرف دیگر قیمت دلار نیز روبه‌رشد خواهد بود.
حرکت به سمت سقف تاریخی
ابراهیم سماوی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: سه‌شنبه این هفته بعد از ثبت سه روز تقریبا منفی، بازاری کاملا متعادل را شاهد بودیم و تقریبا ۵۰‌درصد از نماد‌ها مثبت و نیم دیگر آن‌ها منفی بودند. عموم مثبت‌ها در محدوده صفر تا مثبت یک و عموم منفی‌ها در محدوده صفر تا منفی ۲ بودند و این نشان می‌داد بازار سرمایه با توجه به ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌ها در بورس و فرابورس که حدود ۱۰ همت است، تقریبا در رکودی نسبی به‌سر می‌برد و یک استراحت زمانی در محدوده ۲‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد شاخص‌کل دارد.
وی ادامه داد: نکته بعدی که وجود دارد این است که هرچند که اول هفته یک‌سری اخبار منفی به دلیل حملات تروریستی هفته قبل در بازار وجود داشت، اما در مقابل اخبار مثبتی درخصوص خودرویی‌ها آمد و اگرچه بعدا تکذیب شد، اما ضربه‌گیر جو منفی و ریسک سیستماتیک بین‌المللی شد و بازار محدوده حمایتی دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار‌واحدی را از دست نداد. این تحلیلگر بورسی بیان کرد: در آخرین روز معاملاتی هفته با توجه به اینکه در بازار آزاد دلار تحرکاتی را شاهد بودیم و حتی نرخ دلار در بازار غیررسمی به بالای ۵۱‌هزار‌تومان هم رسید و از طرفی با نزدیک‌شدن به انتهای سال‌انتظار می‌رود بازار سرمایه با توجه به اینکه محدوده دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد را نیز ثبت کرده، تا آخر سال‌به‌صورت آهسته و پیوسته به محدوده سقف اردیبهشت ماه یعنی دو‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد نزدیک شود.
زمان انتخاب صنایع برتر
مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: طبیعتا اتفاقات ناگواری که چهارشنبه هفته گذشته در کرمان افتاد، این گمانه‌زنی‌ها را قوت بخشید که تاثیر منفی این اتفاق را بر بورس شاهد باشیم، اما شنبه بازار سرمایه به‌خوبی کار خود را شروع کرد و در ادامه هفته شرایط نسبتا خوب، آرام و بی‌حاشیه‌ای را در بازار شاهد بودیم و در نهایت طی دو روز انتهایی هفته رشد شاخص‌کل نیز ثبت شد. ساسانی ادامه داد: انتظار می‌رود با نزدیک‌شدن به انتهای دی ماه و ارائه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها بازار دوباره به سمت کدال و استقبال از صنایعی که گزارش‌های خوبی داشتند، برود. زمزمه‌هایی شنیده می‌شود از اینکه برخی از صنایع توانستند در سه‌ماهه پاییز شرایط بهتری را نسبت به سایر صنایع داشته باشند، از این‌رو با توجه به اینکه خیلی از این خبر‌ها قبل از کدال به برخی از مدیران و فعالان بورسی می‌رسد، انتظار می‌رود که بر روی تابلوی معاملات بهبود تقاضا را در این گروه‌ها به مرور در روز‌ها و هفته‌های آینده شاهد باشیم.
این تحلیلگر بورسی اظهار کرد: آنچه مشخص است تصمیم در بازار به این‌گونه گرفته‌شده که شیب صعود‌ها و افت‌ها ملایم باشد و سرمایه‌گذاران این انتخاب را داشته باشند که بین صنایع مختلف تحقیق و تحلیل کنند و صنایع برتر را انتخاب و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. طبیعتا شرایطی که در بازار وجود دارد، می‌تواند شرایط مناسبی برای کسانی باشد که با بینش و دانش بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما با گذر از این دوره و شفاف‌شدن شرایط بودجه در سال‌۱۴۰۳ و همچنین با آمدن گزارش‌های فصلی در انتهای دی ماه انتظار می‌رود بازار کم‌کم شرایط بهتری به خود بگیرد و سرمایه‌گذاران بتوانند در صنایع موردنظر نسبت به سرمایه‌گذاری و کسب سود، اقدام کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.