stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 470045
  • 22 دی 1402 - 2:15
1

جزئیات توقیف یک نفتکش توسط ایران 

جزئیات توقیف یک نفتکش توسط ایران 
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: روابط عمومی نیروی دریایی ارتش اعلام کرد، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش آمریکایی را با حکم قضایی در آب‌های دریای عمان توقیف کرد.
تابناک، پیش از این رویترز در خبری اعلام کرده بود که یک نفتکش حامل نفت در نزدیکی دریای عمان توسط ایران توقیف شده است. با این حال جزییات بیشتری از این خبر اعلام نکرده بود.به‌گفته نهاد امنیت دریایی بریتانیا یک نفتکش پس از توقیف «توسط افرادی با لباس نظامی» در دریای عمان به سمت آب‌های ایران تغییر مسیر داد.
در این گزارش آمده است که نفتکش توقیف شده توسط مردان مسلح با یونیفرم مشکی و ماسک سیاه در دریای عمان به سمت آب‌های ایران در حرکت است. بصره عراق بارگیری شده و عازم بندر علی آقا در غرب ترکیه بود که توسط مردان مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفت و توقیف شد.نفتکش توقیف شده زمانی در کانون تنش میان ایران و ایالات متحده قرار داشت.
با این حال، بنا آسوشیتدپرس این کشتی زمانی با نام «سوئز راجان» شناخته می‌شد و پیش‌تر درگیر یک مناقشه یک ساله بر سر حمل نفت خام ایران بود.
وزارت دادگستری ایالات متحده در نهایت حکم به توقیف و تخلیه یک میلیون بشکه نفت خام ایران موجود در این کشتی داد و این محموله در سواحل تگزاس واقع در خلیج مکزیک به یک نفتکش دیگر منتقل شد.نهاد موسوم به «عملیات تجارت دریایی بریتانیا» در گزارشی از ورود ناگهانی چند مرد ناشناس به این کشتی در نزدیکی بندر «صحار» عمان خبر داده‌اند.
این حادثه اوایل صبح روز پنجشنبه در آب‌های میان عمان و ایران و در منطقه‌ای که محل عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز بوده روی داده است.
گروه مشاوره‌ایِ تحت هدایت ارتش بریتانیا اعلام کرده است که گزارشی از مدیر امنیتی کشتی مبنی بر شنیدن «صدا‌های ناشناس» افرادی در نزدیکی ناخدای کشتی از طریق تلفن دریافت کرده است.پس از گزارش این حادثه، تلاش‌ها برای برقرار تماس با این کشتی نتیجه‌ای به همراه نداشته است.
از سوی دیگر، شرکت اطلاعاتی خصوصی «آمبری» نیز تایید کرده است که «شش مرد نظامی» وارد یک کشتی در دریای عمان شدند که به عنوان «نفتکش سنت نیکلاس» شناسایی شده است.در گزارش این شرکت اطلاعاتی آمده است که افراد مهاجم هنگام سوار شدن به کشتی، دوربین‌های نظارتی را پوشاندند.نفتکش «سنت نیکلاس» قبلا «سوئز راجان» نامیده می‌شد و با یک شرکت کشتیرانی یونانی Empire Navigation مرتبط بود.
سوئز راجان از فوریه ۲۰۲۲، زمانی که گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» برای نخستین بار اعلام کرد که این کشتی مظنون به بارگیری نفت خام ایران از جزیره خارک در خلیج فارس است، در کانون توجهات قرار گرفت.این کشتی ماه‌ها در دریای چین جنوبی در سواحل شمال شرقی سنگاپور قرار داشت، اما ناگهان به سمت سواحل تگزاس حرکت کرد.
در آن زمان، گمانه‌زنی‌ها حول این موضوع بود که این کشتی توسط ایالات متحده توقیف شده است؛ واقعیتی که پس از تخلیه محموله کشتی در سواحل تگزاس مورد تایید قرار گرفت.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.