stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 470055
  • 22 دی 1402 - 14:15
1

مردم توان خرید بلیت با قیمت فعلی را هم ندارند

مردم توان خرید بلیت با قیمت فعلی را هم ندارند
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی:پس از مخالفت‌های پی در پی با خواسته شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما بیش از آن میزانی که توصیب شد، این بار ایرلاین‌دار از کانال دیگری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما وارد شدند و با رای دیوان عدالت اداری دوباره قیمت‌ها را بالا بردند. اساس و پایه این رای دیوان هم، موضوع مطرح شده در برنامه پنجم توسعه مبنی بر شناور سازی نرخ بلیت هواپیما بوده که البته این موضوع در برنامه ششم تکرار نشد.      
 

ایلنا،در گذشته هر بار که شرکت‌های هواپیمایی قصد افزایش قیمت بلیت را داشتند بهانه‌ای برای افزایش کیفیت مطرح می‌کردند که در عمل اتفاقی حداقل در رشد کیفیت دیده نمی‌شد اما چند سالی است که رمز علمیات افزایش قیمت به «نوسان ارز» تغییر کرده و حتی دیگر برای اقناع تصمیم‌گیر بحث افزایش کیفیت را هم مطرح نمی‌کنند بلکه برای رسیدن به سود بیشتر و چانه‌زنی‌ها، تصمیم‌گیر را تغییر می‌دهند و در حالی که تنها تعیین کننده نرخ بلیت شورای عالی هواپیمایی است، این بار از دیوان عدالت اداری مجوزی برای افزایش قیمت بلیت گرفته‌اند.

از سیاست‌های سودجویی برای بالا بردن قیمت بلیت همین که حتی در بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نسبت به اعمال کف قیمتی اقدام کردند تا برخی از ایرلاین‌ها با فروش بلیت با قیمت کمتر از اوقات کم مسافر، نرخ شکنی نکنند و قیمت پایین نیاید.

البته دور از انصاف است که هزینه‌های تحمیلی از سوی دولت به ایرلاین‌ها که در نهایت منجر به افزایش قیمت بلیت است را در نظر بگیریم و اگر دولت هم دغدغه توان خرید مردم را دارد چرا هزینه‌هایی مانند مالیات و انواع عوارض برای دستگاه‌های متعدد سازمانی را بر بلیت هواپیما وضع می‌کند؟

درباره این افزایش قیمت بلیت بدون مجوز متولی، رحمت‌الله فیروزی پوربادی، رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس و عضو کمیسیون عمران  گفت: تنها نهاد مجاز برای افزایش قیمت بلیت هواپیما شورای عالی هواپیما با محوریت سازمان هواپیمایی کشوری است.وی ادامه داد: هر چند که دولت خود برنامه‌ای در نظر گرفت که نرخ بلیت آزاد باشد اما در نهایت متولی تصمیم‌گیر در این باره هم سازمان هواپیمایی کشوری است که در نهایت نرخ تعیین شده باید به تایید ستاد تنظیم بازار برسد تا با توجه به شرایط درباره قیمت نهایی بلیت تصمیم گرفته شود.

رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس و عضو کمیسیون عمران ادامه داد: مردم توان خرید بلیت هواپیما با همین قیمت‌های موجود را هم ندارند و قیمت‌گذاری‌ها باید به طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود.وی افزود: البته باید شرایط شرکت‌های هواپیمایی را هم در نظر گرفت و مدیران ایرلاین‌ها می‌گویند این نرخ بلیت، افزایش نرخ ارز، افزایش سایر هزینه‌ها و … را پوشش نمی‌دهد. اما در نهایت متولی دولت است و دولت می‌تواند با اقداماتی هزینه تمام شده بلیت برای مردم را کاهش دهد و بخشی از افزایش هزینه‌ها را به ایرلاین‌ها منتقل نکند.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.