stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 470064
  • 22 دی 1402 - 14:17
0

تلاش دولت برای چینش صندلی های مجلس آینده

تلاش دولت برای چینش صندلی های مجلس آینده
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: «علی لاریجانی را یک واقعیت برای نظام می داند و تاکید دارد بخاطر وزنی که دارد ردصلاحیت شده است»، «از مشارکت حداکثری دفاع می کند و معتقد است مجلس ضعیف یعنی استمرار وضع موجود» ، «شریان و پایداری را کاوری برای کاندیداهای احمدی نژادی می داند اما این را هم می گوید که احمدی نژاد پتانسیلش را وارد انتخابات ۱۴۰۴ خواهد کرد نه ۱۴۰۲»، «به لیست واحد اصولگرایان خوش بین نیست و تاکید دارد شاید لیست واحد بیرون بیاید ولی اختلاف سرلیستی پابرجاست»
این جملات بخشی از گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین  با منصور حقیقت پور، از نمایندگان ادوار مجلس و چهره های تایید صلاحیت شده از سوی هیات نظارت است. او که چند روز قبل از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها از سوی هیات های نظارت مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود تاکید بر قهر نکردن مردم با صندوق رأی دارد و این سوال را طرح می کند که«اگر مشارکت در انتخابات اسفند ۲۰ یا ۲۵ درصد بود باید یقه چه کسی را بگیریم؟»
حقیقت پور در مقابل سوالی درباره عملکرد قالیباف هم می گوید؛« جای او در خیابان بهشت است نه مجلس»
مشروح گپ و گفت خبرگزاری خبرآنلاین با منصور حقیقت پور که پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها بوده است را در ادامه می خوانید؛
*************
آقای حقیقت پور! قرائن و نشانه هایی از جدی بودن دولت و طرفدارانش برای افزایش مشارکت در انتخابات می بینید؟
مقام معظم رهبری در ابتدای سال اهمیت انتخابات را گوشزد کردند ودر ماه مبارک رمضان در ضیافت کارگزاران نظام چهار هدف را مشخص و معین کردند، اصل امنیت، اصل سلامت، اصل رقابت و اصل مشارکت. مقام رهبری تاکید کردند من از مقامات و مسئولین درخواست می کنم که راهبردهای تحقق این اهداف را تعیین کنند. این در حالی است که ما هیچ تحرکی برای تبیین و ترسیم این راهبردها مشاهده نکرده ایم.
دو اصل امنیت و سلامت از این چهار اصل وظیفه دولت است، امنیت باید طوری باشد که تمامی رای دهندگان با طیب خاطر بروند در حوزه انتخابیه و رای خود را بدهند که عموما دستگاه های انتظامی و و بسیج و اینها اینکار را زیر نظر وزارت کشور انجام می دهند. سلامت هم این است که اگر بنده یک رای دادم این رای بنام خود من ثبت شود و جابجایی در این حق الناس نداشته باشیم. اینها راهبرد می خواهد و سوال این است که آیا خود دولت که مجری است می تواند برای تحقق این ۲ اصل مهم، راهبرد بنویسد یا یک سطح بالاتر از دولت باید این راهبرد را بنویسد و دولت آن راهبرد را عملیاتی و اجرایی کند.
شاید بشود اینگونه گفت که ما نمی دانیم کدام نهاد باید بنویسد ولی می دانیم که مجری دولت است. ما می دانیم اجرا به چه کسی تعلق دارد ولی راهبرد را نمی دانیم چه کسی باید ارائه دهد. نمی شود وزارت کشور برای خودش راهبرد بنویسد و اجرا کند، این منطقی نیست و باید یک سطح بالاتر این راهبرد را بنویسد.
مشارکت حداکثری از دل انتخابات رقابتی بیرون می آید
راهبر مشارکت و رقابتی شدن انتخابات نیز باید نوشته می شد اما اینکار هم نشده است. فراموش نکنیم پرشور شدن انتخابات از دل انتخابات رقابتی بیرون می آید، باید فضا را برای رقابت ایجاد کنیم تا مشارکت نیز پرشور باشد. با توجه به اینکه نکاتی از ملاقات شورای محترم نگهبان با حضرت آقا منتشر شد که مقام معظم رهبری درخواست پر شور شدن انتخابات را کرده بودند، پس مخاطب می تواند شورای نگهبان باشد. هرچند فرصت برای این دو اصل از دست رفته است، خیلی از چهره های شاخص جریان های سیاسی ما حاضر نشدند ثبت نام کنند، بنده خودم با خیلی از عزیزان سیاسی از هر دو جناح مذاکره کردم که بیایید ثبت نام کنید و بسیاری از آنها دغدغه داشتند که نکند بیاییم و با آبرویمان برخورد شود لذا حاضر به ثبت نام نشدند، بنابراین فرصت رقابتی شدن تقریبا از دست رفت.
یعنی نگران ردصلاحیت ها بودند؟
درکل نگران بودند و برای خیلی های دیگر نیز این اتفاق افتاد. اگر مخاطب مقام معظم رهبری برای رقابتی کردن و پر شور کردن انتخابات را شورای نگهبان بدانیم، این شورای نگهبان باید یک مقدار با سعه صدر بیشتر صلاحیت ها را بررسی کند و اجازه دهد که تنوع کاندیدها مکفی باشد که مردم بتوانند مشارکت بیشتری داشته باشند و انتخابات را پر شور کنند. ما از مقامات مملکت توقع داریم که به صراحت بگویند که مسئول پر شور بودن و رقابتی بودن انتخابات ۱۴۰۲ کیست؟
اگر مشارکت در انتخابات اسفند ۲۰ یا ۲۵ درصد بود باید یقه چه کسی را بگیریم؟
اگر ۱۲ اسفند آمد و خدای نکرده انتخابات با ۲۰ یا ۲۵ درصد مشارکت برگزار شد، باید از چه کسی درباره عدم مشارکت در انتخابات سوال کنیم و یقه چه کسی را بگیریم و بگوییم که وظیفه خود را انجام نداده است؟ همانطور که گفتم براساس حدسی که می زنیم مخاطب بیانات رهبری شورای نگهبان است و باید زمینه رقابت در انتخابات و مشارکت حداکثری را فراهم کند.
قهر با صندوق رأی یعنی استمرار وضع موجود
مخالفان دولت سابق، علت کاهش مشارکت در انتخابات ۹۸ را ناشی از عملکرد دولت آقای روحانی می دانستند، در این دوره اگر پیش بینی ها محقق شود و کاهش مشارکتی را شاهد باشیم، طرفداران دولت فکر می کنید اینبار توپ را به زمین چه کسی بیندازند؟ آیا دولت رئیسی مقصر این کاهش مشارکت می شود؟
مجموعه ای از عوامل که البته دولت ها هم در شکل گیری این عوامل سهم هستند باعث شده اند که مردم ما آزرده شوند، مجموعه این عوامل باعث شده که نیازهای مردم، انتقادات مردم، پیشنهادهای مردم دیده نشود. بنظر من دولت ها در این قضیه می توانند سهم داشته باشند. گرانی که در صحنه امروز داریم و ناکارآمدی که در تدابیر اتخاذ شده برای حل مشکلات داریم می تواند علل این قضیه باشد یا درگذشته نیز شاید دولت های دیکر مقصر بوده اند، اینها سرجمع دست به دست هم داده و یک زمینه قهری را با صندوق ها فراهم کرده که من از کلام مقام معظم رهبری بهره می گیرم که فرمودند اگر مردم دنبال این هستند که دیکتاتوری ایجاد نشود و هرج و مرجی رخ ندهد و خواهان تفییر در روند و اجرائیات و تصمیمات اساسی نظام هستند راهشان را از پای صندوق های رای جدا نکنند، قهر با صندوق ها ادامه استمرار وضع موجود خواهد بود.
اگر مردم با صندوق رای قهر کردند وضع همین است و اگر آمدند موجبات یک انتخابات حداکثری را براساس منویات مقام معظم رهبری فراهم کردند آنوقت می توان انتظار داشت که تغییراتی هم بوجود بیاید ضمن اینکه همانطور که حضرت آقا هم فرمودند هستند جریاناتی که به دنبال کم شور کردن انتخابات هستند، عواملی الان دارند نقش بازی می کنند که با راهبرد حداقلی بتوانند حداکثر منافع را برای قبیله خودشان درو بکنند که حضور حداکثری مردم در پای صندوق هاز رای می تواند آنها را مایوس گرداند.
وقتی مجلس قوی نباشد، یک لایحه با ۳۰ غلط املایی به شورای نگهبان می رود
و با همین فضایی که توصیف کردید، پیش بینی تان از مجلس آینده چیست؟
اگر مجلس با مشارکت حداکثری مردم شکل بگیرد، مجلسی قوی خواهد بود. باید شورای نگهیان در حوزه نظارتی سهل تر بگیرد و آدم های بیشتری مشارکت داشته باشند ضمن اینکه تا همین جای کار هم فرصت بزرگی را هم از دست داده ایم. اگر از دل این رقابت ها آدم های قوی وارد مجلس نشوند می شود همین که لایحه حجاب را با ۳۰ غلط املایی به شورای نگهبان بفرستند، این برای مجلس زیبنده نیست که لایحه ای را با ۳۰ غلط املایی به شورای نگهبان ارسال کند و شورای نگهبان ده ها اشکال محتوایی به آن بگیرد در حالی که هنوز مجمع مصلحت تشخیص نظام نظری در مورد آن ارائه نداده است.
برخی ها ایران را ملک پدری خود می دانند نه برای همه ایرانیان
معلوم است که برخی ها می خواهند مجلسی وجود داشته باشد که در رأس امور نباشد و با حضور حداقلی مردم این اتفاق می افتد ولی اگر می خواهند مجلس در رأس امور باشد و بتواند حسابرسی بکند و بتواند از گروه های مختلف سوال کند، استیضاح کند، تحقیق و تفحص کند، باید آدم های حرفه ای و با عقلانیت وارد مجلس بشوند، آدم های متعادل وارد مجلس بشوند، آدم هایی که برای جمهوری اسلامی ایران تحرک بین المللی را مشروع بدانند و برای جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری خارجی را مشروع بدانند و ایران را برای همه ایرانیان بخواهند.
خیلی ها ایران را برای همه ایرانیان نمی خواهند و فکر می کنند ایران ملک مطلق پدری و مادری آنهاست، ایران را برای قبیله خودشان می خواهند، انقلاب را برای قبیله خودشان می خواهند و دوست دارند ولی فقیه که برای همه ایرانیان است را در دایره خودشان محصور کنند.
مجلس ضعیف یعنی استمرار وضع موجود و عدم پیشرفت و توسعه
و اگر مجلس قوی شکل نگیرد، ۴ سال آینده را چطور پیش بینی می کنید؟
استمرار وضع موجود، درجا زدن، عدم پیشرفت و توسعه، عدم نظارت بر امورات جاری کشور از جمله خسارات مجلس ضعیف است. مثل مجلسی که این مملکت را چند روز فلج کرد و با ادعای تخلف در یکی از واحدهای فولادی کشور همه را ناامید کرد و بعد معلوم شد که دروغ و بی اساس اس. وقتی گزارش تحقیق و تفحص مجلش دروغ از آب در آمد چه توقعی داریم این دستگاه بتواند بر سایر امورات کشور نظارت کند.
آقای حقیقت پور! رصد رسانه های اصولگرا و طیف تندرو حکایت از نگرانی آنها از تحرکات انتخاباتی آقایان لاریجانی و روحانی دارد درحالیکه این دو چهره اصرارشان بر حضور مردم در صحنه و مشارکت است، چرا تندروها انقدر از تحرکات روحانی و لاریجانی نگرانی دارند؟
این لاریجانی همان لاریجانی است که تایید صلاحیت نشد دیگر ؟
دقیقا.
آقای لاریجانی وزن سیاسی دارد که اینها نگرانند یا وزن سیاسی ندارد؟
قطعا دارد.
لاریجانی بخاطر وزنی که داشت ردصلاحیت شد
پس آقای لاریجانی به دلیل وزنی که داشت و تاثیری که می توانست در روند انتخابات ۱۴۰۰ بگذارد ردصلاحیت شد، در این رابطه هم حرف های زیادی داریم که می گذاریم برای بعد از انتخابات و الان نمی خواهیم فضا را مشوش کنیم. بنظر من الان خیز آقای روحانی هم برای مجلس خبرگان است و من تحرکی از رفتار انتخاباتی ایشان در مجلس مشاهده نمی کنم. چیزی هم که از آقای دکتر لاریجانی مشاهده می کنم همین منویات مقام معظم رهبری است، یعنی داغ کردن تنور انتخابات، دعوت مردم به مشارکت و دعوت نمایندگان گذشته به هدایت مردم به سمت صندوق های رأی. آقای دکتر لاریجانی یک واقعیت برای نظام است و همه باید این را بپذیرند.
آقای حقیقت پور! بالاخره شورای نگهبان آن ظلم به آقای لاریجانی را جبران کرد؟ علنا که چیزی مشخص نشد اما…
طبق آن چیزی که مشاهده می شود جبران نشده است، چقدر زیباست که رسانه شما اعضای محترم شورای نگهبان را بخواهد و سوال کند مقام معظم رهبری به صراحت گفتند به یکی ظلم شده و باید جبران شود، چرا جبران نشد. بگذارید عزیزانی که در شورای نگهبان هستند آنها بیایند جواب بدهند ما که انتظار داشتیم جبران شود.
هیات های اجرایی انحصارا در اختیار یک طیف خاص بود
*آقای حقیقت پور! عملکرد هیات های اجرایی در بررسی صلاحیت ها بسیار انتقادبرانگیز بود، چقدر این عملکرد نتیجه نحوه چینش این هیات ها بود؟ (گفتگو چند روز پیش از اعلام صلاحیت های شورای نگهبان انجام شده است)
هیات های اجرایی به صورت انحصاری در اختیار یکی دو جریان بیشتر نبود، در گذشته معتمدین شهر این تیم را آرایش می دادند ولی امسال هیات های اجرایی که از یک طیف خاصی انتخاب شدند تعداد قابل توجهی فرماندار بالای سر اینها نشسته بود که اینها فرماندار اول بودند, یعنی اولین انتخابات شان بود و شاید بعضی از این فرمانداران آن پختگی لازم را نداشتند و حاصل این شد که بعضا نشان دادند که قانون را رعایت نمی کنند. مثلا اینها نمی توانستند بگویند صلاحیت فلان کاندید احراز نشد، حق زدن این حرف را نداشتند و قانون این اجازه را به آنها نمی دهد. اینها ۲۸درصد از کاندیداهای موجود را رد صلاحیت کردند در حالی که این عدد در دوره های قبل ۷ تا ۸ درصد بوده است.
شورای نگهبان عادلانه بیندیشد
انتظاری که از شورای نگهبان است این است که نگذارد این مملکت به سمت دیکتاتوری و زورگویی جلو برود. دوست داریم و اعتقاد داریم که شورای نگهبان می تواند یک عدالت پایدار را برای احقاق حق افرادی که به ناحق توسط هیات های اجرایی ردصلاحیت شده اند پی ریزی کند. انتظار داریم که شورای نگهبان عادلانه بیاندیشد، عادلانه پی ریزی کند و عادلانه و با شجاعت اگر اشتباهی رخ داده است اعلام بکند و از آن کاندیدا عذر خواهی هم بشود. چرا که وقتی یک کاندیدا اعتبار و آبرویش از دست می رود، بهتر است شورای نگهبان به نحوی آبروی از دست رفته بعضی از این عزیزان را جبران کند.
تفکری وجود دارد که به رأی و جمهوریت اعتقادی ندارد
چقدر رویکرد هیات های اجرایی را در راست نگاه آیت الله مصباح و جدی نگرفتن رأی مردم می بینید؟
خُب بالاخره یک تفکری در مملکت وجود دارد که اینها جمهوریت نظام را که حاصل و یادگار پر ارزش امام و رهبری است را زیر سوال می برند و این جریان دنبال اداره کشور با دو بال اسلامیت و جمهوریت نیست.مدلی از اسلامیت که اسلامیت خاصی است ارائه می دهد که در آن مدل نیاز به فکر و اندیشه مردم و جمهور مردم نیست و این را در رفتارها، فتواها و در موضع گیری ها و در راهبردهایی که امروز تنظیم کرده اند بعنوان راهبردهای حداقلی و بهره برداری حداکثری مشاهده می کنیم.
قطعا جریاناتی این مدل را دارند پیگیری می کنند و احساس من این است که مقام معظم رهبری در همین سخنان شان با مردم خوزستان و کرمان این را مطرح کردند که برخی دنبال انتخابات حداکثری نیستند و دنبال حضور حداقلی هستند و مردم را مایوس می کنند. باید مقابله جدی با این موضوع در افکار وتدابیر خودمان داشته باشیم.
چقدر این تفکر در دولت نفوذ کرده است؟
ما باید پشت صحنه دولت را ببینیم و ببینیم دولت را چه کسانی محاصره کرده و مدیریت می کنند، آنها بی ارتباط با این تفکر و اندیشه نیستند.
اصولگرایان به لیست واحد نخواهند رسید
آقای حقیقت پور! بحث اصولگرایان بر سر لیست های انتخاباتی بالا گرفته است، به نظر نمی رسد این دوره شاهد خروج یک لیست از اردوگاه اصولگرایان باشیم، پیش بینی شما چیست؟
قرائن و شواهد نشانگر این است که آنها با دو سه تا لیست خواهند آمد، احتمال این وجود دارد که در دو لیست یک سری آدم ثابت داشته باشند یک تعدادی افراد غیر ثابت. الان برآورد می شود که آنها به یک لیست نخواهند رسید چون رقیب جدی هم در صحنه نمی بینند از این رو احساس می کنند باید رقابت در خانواده اصول گرایی نزدیک به حاکمیت (اصولگرایی که الان حاکم است) باید صورت بگیرد.
بر اساس مصاحبه آقای حدادعادل و چمران و عدم توفیق برخی افراد که می خواهند بین اینها و پایداری و دیگر طیف ها یک سازشی را ایجاد کنند آنها به لیست واحد نخواهند رسید ولی بنظر می رسد قطعا تا نیمه دوم بهمن ماه این وضعیت تعیین تکلیف بشود.
اصولگرایان در ظاهر هم یک لیست بدهند بازهم در سرلیستی اختلاف خواهند داشت
پیش بینی می کنید اینبار هم قالیباف دقیقه نود تن به ائتلاف با پایداری ها بدهد؟
الان نه،به ذهنم می رسد که اگر عوامل بیرونی ورود نکنند اینها به یک لیست نخواهند رسید ولی اگر عوامل بیرونی ورود بکنند احتمال دارد اینها ضمن حفظ مرزهای سیاسی خودشان بتوانند به ظاهر یک لیست بدهند که البته باز هم در سر لیستی مشکل خواهند داشت.
پس این احتمال وجود دارد که قالیباف با پایداری ها به تفاهم برسد.
شاید یک تکلیف شرعی از یک جانبی به آنها بشود و آنها این تکلیف شرعی را بپذیرند و بیایند دور یک میز بنشینند ولی به نظر می رسد دعواها و اختلاف هایشان بر سر جای خود خواهد بود ولی حالا یک لیست ظاهری هم خواهند داد.
احتمال اینکه پایداری ها با تکیه بر حمایت های دولت اینبار وارد ائتلاف نشوند وجود دارد و اگر وجود دارد این احتمال چقدر است؟
بله ،یک درصدی احتمال دارد که اینها به توافق نرسند و یک درصدی هم احتمال دارد که به توافق برسند که این موضوع ده بیست روز دیگر شفاف تر می شود.
شریان و پایداری نیروهای احمدی نژاد را کاور خواهند کرد
بنظرشما احمدی نژادی ها ذیل چه لیستی ورود به انتخابات خواهند داشت؟
بنظر من احمدی نژادی ها برای انتخابات ۱۴۰۴ تخلیه خواهند شد.
یعنی احمدی نژاد لیستی ارائه نخواهد کرد؟
چیزی از تحرک سیاسی این جریان مشاهده نشده است.
فکر می کنید شریان و پایداری می توانند پوششی برای نیروهای احمدی نژاد باشند؟
بله می توانند،خُب اینها نیروهای مشترکی دارند که قبلا در دولت نهم و دهم دور یک میز نشسته اند و از این رو می توانند بعضی از نیروهای آقای احمدی نژاد را کاور کنند.
احمدی نژاد از مرزهای سیاسی و ارزشی کشور عبور کرده است
و پیش بینی می کنید احمدی نژاد خودش برای ۱۴۰۴ بیاید؟
معلوم نیست آقای احمدی نژاد بتواند برای ورود به انتخابات ۱۴۰۴ تایید صلاحیت بگیرد چون ایشان از خیلی از مرزهای سیاسی و ارزشی کشور عبور کرده است و بعید می دانم شورای نگهیان در مورد این خروج ها و عدول ها بتواند اغماضی بکند. ولی من فکر می کنم ظرفیت و پتانسیل خودشان را برای انتخابات ۱۴۰۲ خرج نمی کنند و می روند به سمت انتخابات ۱۴۰۴.
تلاش دولت برای چینش صندلی های مجلس آینده
گفته می شود دولت رئیسی در تلاش برای چینش صندلی های مجلس دوازدهم است، شما نشانه های آن دیده اید؟
بله.
به صورت مصداقی می فرمایید.
حضور معاون پارلمانی ایشان در جلسه مبنا در حرم حضرت امام از جمله این موارد است. ایشان یا به دستور آقای رئیسی رفته که این نشان دهنده حضور آقای رئیسی در بحث انتخابات است، یا بدون نظر آقای رئیسی رفته که در این صورت باید توبیخ شود اما ما ندیدیم آقای رئیسی ایشان را توبیخ بکند.
ضمن اینکه برآورد خود بنده این است که تاکنون دولت برای پر شوری و برای حضور حداکثری مردم در انتخابات برنامه ای را ارائه نداده است و نگران این هستند که اگر حضور حداکثری ایجاد شود شاید اینها بهره ای از این حضور نبرند.
آقای حقیقت پور! به عنوان کسی که سابقه پارلمانی دارید پرحاشیه ترین رفتار مجلس یازدهم و تصمیم این مجلس از نگاه شما چیست؟
شما اجازه بفرمایید در یک جلسه ای مبسوط تر عملکرد، اهداف و توفیق یازده مجلس گذشته را مورد بررسی قرار دهیم .
وزارت کشور نمی تواند هزینه های تبلیغاتی کاندیداها را با یک شماره حساب کنترل کند
پیش آمده که رادیو مجلس باز باشد و شما از شنیدن نوع مذاکرات صحن یا مصوبه مجلس متعجب شوید؟
بله.
کدام اقدام؟ کدام اتفاق؟
مثلا همین قانون انتخابات. این قانون انتخابات با برخی از ترفندهای رای گیری که انجام دادند رای آورد والا نمایندگان نباید به این قانون رای می دادند.
این قانون برای کاندیداها، وزارت کشور و برای شورای نگهبان ایجاد مشکل کرده است. مثلا نماینده باید یک شماره حسابی را اعلام بکند، من صددرصد مطمئن هستم که وزارت کشور هزینه های یک کاندیدا را از طریق این شماره حساب نمی تواند کنترل کند. خیلی ها هستند که به نماینده کمک می کنند ولی پول نقد نمی دهند و به نماینده می گویند ما دفتر یا ماشین در اختیارت می گذاریم، یکی می گوید غذای شما با من، جای شما با من و …اینها را چطور می توانند کنترل کنند. وزارت کشور چگونه می خواهد گزارش اینها را تنظیم کند.
در دوره های گذشته یکی از تخلفات صورت گرفته در انتخابات مجلس همین خرید و فروش آراء بوده است، آیا پول خرید و فروش آراء از این حساب ها بیرون می آید. ما خودمان در انتخابات دوره قبل یک رقم قابل توجهی تراکنش مالی در حساب های بانکی آن روز منطقه مان داشتیم که با هفته ها و ماه های قبلش همخوانی نداشت.
قانون شفافیت آرا چه شد؟
یا در مورد خود نمایندگان، الان بعضی از افرادی که در مرحله اول ثبت نام کرده اند و در مرحله دوم نتوانسته اند ثبت نام کنند با این مشکل روبرو بودند که از نمایندگان هم سند خواسته بودند که شما سند ارائه دهید ۴ سال در فلان نقطه در این مملکت کار اجرایی کرده اید، خُب این نماینده بوده و حداقل نمایندگان را باید مستثنی می کردید و می گفتید نه، یا پیش ثبت نام را ایجاد کردید و راه را باز کردید و نزدیک ۵۰ هزار نفر ثبت نام کردند و بعد هم تبلیغات کردید که حجم قابل توجهی ثبت نام کرده اند و حالا آمده به جایی رسیده که شما نمی توانید صلاحیت های این آدم های که در مرحله اول قبول شدند را بررسی کنید و مانده اید.
اشکالات فراوان دیگری هم در این قانون وجود دارد و بنظر می رسد این قانون محل امتیاز دادن خوبی برای مجلس فعلی نیست.
قانون شفافیت آرا چه شد؟ شما در ابتدا با همین شعار آمدید چرا به آن عمل نکردید. یا مصوباتی که در بحث بودجه داشتید و آن چیزی که به شورای نگهبان منتقل شد با آن چیزی که در مجلس مصوب بود اعداد و ارقامش فرق کرد،چرا؟ کجا این اتفاق افتاده، اینها را خود دوستان در مجلس تعریف می کنند.
بهترین جا برای قالیباف خیابان بهشت است نه مجلس
عملکرد قالیباف در صندلی ریاست را چطور دیدید؟
بنظر می رسد بهترین جا برای آقای قالیباف خیابان بهشت و شهرداری تهران است. ایشان در شهرداری تهران خیلی موفق بود. در بحث مجلس با توجه به اینکه ایشان برادری هستند که کلا کار اجرایی کرده بودند در مدیریت مجلس و بحث قانونگذاری بنظر می رسد که برادران دیگر از ایشان موفق تر بودند.
ریاست آقاتهرانی یا ذوالنوری بر مجلس آینده یعنی ضعیف تر شدن مجلس
گفته می شود برنامه ریزی پایداری ها برای مجلس آینده فتح ریاست مجلس توسط آقاتهرانی یا ذوالنوری است؟ نگاه شما به مجلسی که ریاستش با این افراد باشد چیست؟
استمرار وضع موجود یا ضعیف تر شدن و عدم کارآمدی.
آقای حقیقت پور! همانطور که می دانید اکثریت مجلس یازدهم در اقدامی عجیب پای بیانیه کاندیداتوری رئیسی را امضا کردند و بعد هم از او حمایت کردند، طی ماه های اخیر اما عملکرد رئیسی مورد نقد برخی از همان امضاکنندگان قرار گرفته است، آن اقدام و این انتقادات را چطور تحلیل می کنید؟
ما مجلسی را دوست داریم و به آن گرایش داریم که مستقل باشد ،این چسبندگی مجلس به دولت که باعث شود مجلسی که دولت پیشنهاد می دهد فردا نتواند به دولت بگوید بالای چشمت ابروست مجلس خوبی نیست، مجلسی خوب است که بعنوان یک قوه مستقل باشد و دخالتی هم در شکل گیری قوه دیگر نداشته باشد و دفاع یا عدم دفاع از دولت را هم اقتضائی انجام دهد.
دولت اگر کار حق و درست را انجام داد وظیفه شرعی همه است که از آن حمایت کنیم ولی اگر دولت اشتباه کرد مجلس باید استقلال و صلابت خود را در مقابل آن اشتباه دولت بروز دهد. من نه می گویم مجلسی خوب است که مخالف قاطع دولت باشد و نه می توانم بگویم مجلسی خوب است که بطور قاطع موافق دولت باشد. مجلس مستقل، حرفه ای و عقلانی می تواند اقدامات شایسته دولت را حامی باشد وبا اقدامات سوءدولت مخالفت کند.
آقای رئیسی با شعار فساد زدایی وارد کارزار انتخابات شدند و دولت سیزدهم را با همین شعار پایه ریزی کردند اما برخی پرونده های فساد از جمله فساد چای دبش در این دولت روی میز قرار گرفت. در دولت مدعی ضدفساد بودن چرا چنین فسادی باید رخ دهد؟اشکال در کجاست؟
آقای رئیسی گفته بود که در دولت من گشت ارشاد مدیران برای جلوگیری از این تخلفات تشکیل خواهد شد و در دولت من تخلفی صورت نخواهد گرفت، بنظر من می رسد که آقای رئیسی در برابر این تخلفات شاید تلاش کرده و تا الان نتیجه مثبتی نداشته و نمونه آن نیز همین تخلف در چای دبش است.
حتما یک سری اشکالاتی متوجه دولت است، اولا من می خواهم بگویم سیاست گذاری غلط بوده، اگر سیاست گذاری درست بود مثلا معلوم می شد چند هزار تن چای در سال مصرف می کنیم پول آن هم مشخص می شد و می گفتند در سال ۱۴۰۱ ایکس مییلارد دلار بابت چای پرداخت می کنیم.
اصلا اگر سیستمی اینکار را می کردیم یک دلار اضافه می دادیم سیستم ارور می داد و می گفت حق ندارید بیشتر از مثلا یک میلیارد دلار بدهید. اول برنامه ریزی غلط بوده و دوم اینکه رفتار دولت رفتار سیستمی نبوده و هر کس در حوزه خود جزیره ای عمل کرده است.
اگر وزیری در پرونده فساد چای دبش تخلف کرده باید برخورد شود تا دل مردم روشن شود
ضمن اینکه آقای رئیسی اسامی افراد متخلف را باید اعلام می کرد چرا اعلام نکرده است. یک نفر در جمهوری اسلامی باید پیدا شود بایت چای دبش از مردم شریف ایران معذرت خواهی کند، چند نفر هم باید پیدا شوند و استعفا دهند، اینکه یک وزیری را بگویند برکنار شود قابل قبول نیست.
اگر این وزیر تخلف کرده است باید برق برخورد با او دل مردم را روشن و شاد کند که اراده ای در این نظام وجود دارد که این اراده نمی گذارد کسی خطا بکند. امروز نگران این هستیم که این تخلفات و سوء استفاده ها سیستمی شود چرا که اگر سیستمی شود دیگر نمی شود جمع کرد.
حالا ده بیست مورد خلاف است و می گوییم سیستم تقصیری ندارد و یک آدم اینکار را کرده است که با آن آدم هم باید برخورد قاطع شود و بالاتر از آن کسی که آن آدم را انتخاب کرده و آن مجلسی که به این آدم رای داده باید مورد سوال قرار بگیرد که چرا به چنین کسی رای داده است.
من امید دارم در این فرصتی که برای آقای رئیسی، دوست عزیزم باقی مانده است مغتنم باشد که آقای رئیسی به سیستم اجرایی کشور بپردازد و اجازه رخنه دنیاطلبان و غارتگران بیت المال به ساختار حاکمیت را ندهد حتی اگر این آدم جزو آقازاده ها باشد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.