stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 470181
  • 26 دی 1402 - 14:15
1

نامه ایران به شورای امنیت درباره یمن

نامه ایران به شورای امنیت درباره یمن
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: امیرسعید ایراوانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نامه‌ای جدید به شورای امنیت در مورد اتهامات آمریکا پیرامون نقش ایران در تحولات اخیر دریای سرخ ارسال کرد.
نامه نماینده ایران در سازمان ملل به شرح زیر است:
پیرو نامه مورخ ۸ ژانویه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۳)، مکاتبه حاضر در پاسخ به اتهامات بی‌اساس دیگری که توسط نماینده آمریکا علیه ایران در جلسات اخیر شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد، تهیه شده است. در جلسه شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ۲۷۲۲ (۲۰۲۴) که در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ برگزار شد، در دستورکار «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» (S/۲۰۲۴/۹۵۲۷) و همچنین جلسه توجیهی بعدی در همین دستور کار در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۹۵۳۲)، مایه تاسف است که نماینده آمریکا بار دیگر از بستر شورای امنیت برای پیشبرد برنامه سیاسی خود با انتشار اکاذیب و اطلاعات نادرست عمدی و ایراد اتهامات بی‌اساس به ایران در رابطه با وضعیت کنونی منطقه دریای سرخ استفاده کرده است.
این سوءاستفاده به‌ویژه با توجه به نقض جدی قوانین بین‌المللی اخیر از سوی آمریکا و انگلیس در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه نظامی به یمن نگران کننده است. در این چارچوب، مایلم مجددا موضع ایران را در این مورد به شرح زیر تایید کنم:
۱. جمهوری اسلامی ایران صریحا ادعا‌های بی‌اساس مطرح شده در جلسات فوق را محکوم و قاطعانه رد می‌کند و بر تعهد خود به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید می‌کند. با وجود نگرانی‌ها و ملاحظات جدی درباره رویکرد شورای امنیت در قبال مناقشه یمن و قطعنامه‌های آن درباره یمن، ایران هرگز هیچ‌گونه فعالیتی را که نقض قطعنامه ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت باشد، از جمله هرگونه معامله در فروش یا انتقال تسلیحات یا تسلیحات انجام نداده است. علاوه بر این، ایران همواره از حل بحران یمن از طریق ابزار‌های سیاسی دفاع کرده است.
۲. ایران تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن را به شدت محکوم می‌کند. این اقدام غیرقانونی نه تنها غیرقانونی و غیرقابل توجیه است، بلکه آشکارا حاکمیت، تمامیت ارضی، حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت یمن را نقض می‌کند و در نتیجه تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه به شمار می‌رود. استناد آمریکا و انگلیس به حق دفاع از خود براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای توجیه اقدامات نادرست بین‌المللی خود گمراه‌کننده بوده و فاقد پایه قانونی در حقوق بین‌الملل است. علاوه بر این، قطعنامه ۲۷۲۲ (۲۰۲۴) به صراحت بر پایبندی کشور‌های عضو به حقوق بین‌الملل تاکید می‌کند.
پذیرش سریع قطعنامه ۲۷۲۲ (۲۰۲۴) از سوی آمریکا، سوءظن تلاش برای مشروعیت بخشیدن به به اصطلاح «ائتلاف بین‌المللی دریایی» و خدمت به اهداف سیاسی منطقه‌ای خود را ایجاد می‌کند. استفاده از شورای امنیت به‌عنوان مبنایی برای توجیه اقدامات غیرقانونی آن‌ها و محافظت از اسرائیل در برابر مسئولیت جنایات جنگی و جنایات نسل‌کشی در غزه مشهود است. در این چارچوب حقوقی، ایران هرگونه تفسیر خودسرانه و گمراه‌کننده قطعنامه ۲۷۲۲ از سوی آمریکا و متحدانش با هدف توجیه استفاده از زور غیرقانونی و تجاوز نظامی به یمن را به شدت رد و محکوم می‌کند.
۳. بر همگان روشن است که ریشه‌های وضعیت کنونی دریای سرخ، نسل‌کشی و کشتار‌های وحشیانه است که از سوی رژیم اسرائیل و حمایت کامل آمریکا علیه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری انجام می‌شود. آمریکا نمی‌تواند این واقعیت غیرقابل انکار را رد کند یا سرپوش بگذارد که حوادث اخیر در دریای سرخ به‌طور مستقیم با ادامه جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه مرتبط است. می‌خواهم تاکید کنم که دولت موقت در صنعا حاکمیت مستقل خود را حفظ می‌کند، تصمیم می‌گیرد و اقداماتی را به نفع خود انجام می‌دهد. هرگونه تلاشی برای نسبت دادن اقدامات آن‌ها به ایران صرفا انحراف از واقعیت میدانی در یمن و همچنین انحراف از جنایات رخ داده در غزه است. آمریکا، انگلیس و متحدان مشارکت‌کننده آن‌ها مسئولیت کامل نقض قوانین بین‌المللی در ارتکاب تجاوز نظامی به یمن را بر عهده دارند.
۴. از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن را به صراحت محکوم کند. این نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور ملل مستلزم محکومیت شدید است. جمهوری اسلامی ایران نسبت به ماهیت مداوم چنین تجاوزاتی هشدار می‌دهد، زیرا تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه است، امنیت دریایی و آزادی دریانوردی در دریای سرخ را به خطر می‌اندازد، و تلاش‌های میانجیگری سازمان ملل و فرآیند‌های سیاسی را که برای دستیابی به اهداف راه‌حلی پایدار و صلح در یمن انجام می‌شود، تضعیف می‌کند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.