stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 470235
  • 27 دی 1402 - 18:27
2

کانادا همکاری با ۱۲ موسسه ایرانی را ممنوع کرد

کانادا همکاری با ۱۲ موسسه ایرانی را ممنوع کرد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: دولت کانادا با انتشار فهرستی از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در ایران، چین و روسیه هشدار داد به پژوهشگرانی که با این مراکز همکاری کنند، بودجه دولتی پژوهشی اختصاص نخواهد داد.
دولت کانادا  با انتشار فهرستی از موسسات پژوهشی در ایران، چین و روسیه به پژوهشگران هشدار داد “در صورتی که با این مراکز همکاری تحقیقاتی داشته باشند، بودجه دولتی پژوهشی دریافت نخواهند کرد.” در این فهرست نام ۱۲ موسسه پژوهشی ایرانی از جمله دانشگاه صنعتی شریف به چشم می‌خورد.
“جلوگیری از خطرات امنیتی ناشی از به اشتراک‌گذاری فناوری‌های پیشرفته توسط دانشگاه‌های کانادا با پژوهشگران کشورهای مذکور”، هدف این تصمیم دولت کانادا اعلام شده است.
دانشگاه‌های صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، موسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و ۸ مرکز دیگر از جمله مرکز تحقیقات انفجار، انستیتو پاستور ایران، موسسه تحقیقات هوا و فضا، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع، دانشگاه امام حسین، مرکز مطالعات فیزیک و دانشگاه نیروی هوایی شهید ستاری از جمله این موسسات هستند.اتاوا همچنین ۸۵ موسسه پژوهشی از چین و شش دانشگاه از روسیه را در این فهرست جای داده است. این سیاست جدید قرار است در ماه‌های آینده اجرایی شود.
دولت کانادا تاکید کرده که “به هیچ وجه نمی‌خواهد تحقیقات در حوزه‌هایی از جمله هوش مصنوعی، علوم کوانتومی، روباتیک، بیوتکنولوژی، سلاح‌های پیشرفته، فناوری فضا و ماهواره و ادغام ماشین و انسان با پژوهشگران ایرانی، چینی و روسی به اشتراک گذاشته شود.”
این تصمیم پس از آن اعلام شد که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا هشدار داد “چین، برای مثال، از فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک دانشگاهی با کانادا برای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های اقتصادی و نظامی استفاده می‌کند.”رسانه‌های کانادایی می‌گویند “محققان ۵۰ دانشگاه کانادا تا به حال مقالات علمی مشترکی را در حوزه‌هایی مانند رمزنگاری کوانتومی و محاسبات و فناوری‌های فضایی با دانشمندان مرتبط با ارتش چین منتشر کرده‌اند.”
 
 

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.