اپل از مدلهای قدرتمندی که باعث جذب کاربران به سمت دستگاههای گران قیمت شده، بهره برده است. اپل با وجود استقبال نه چندان گرم از آیفون ۱۵ در چین که بزرگترین بازار بین المللی این گوشی است و در آنجا با محبوبیت روزافزون شرکت فناوری هواوی و ممنوعیت گسترده استفاده از دستگاههای خارجی در سازمانها و نهادی دولتی، روبرو شده است، موفق شد در سال ۲۰۲۳ فروش خود را افزایش دهد.
نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات IDC گفت: هر چند شاهد رشد قوی از سوی بازیکنان رده پایین اندروید مانند ترانسیون و شیائومی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بودیم که ناشی از رشد سریع در بازارهای نوظهور بود، واضح است که بزرگترین برنده اپل است. این نقطه عطف با وجود افزایش چالشهای نظارتی و رقابت مجدد هواوی در چین حاصل شد. موفقیت و تاب آوری همیشگی اپل، تا حد زیادی به دلیل روند رو به رشد دستگاههای گران قیمت است که اکنون بیش از ۲۰ درصد از بازار را تشکیل میدهند.
طبق گزارش موسسه IDC، اپل تنها سازنده گوشی بود که در بین سه شرکت برتر جهان، رشد ۳.۷ درصدی را به ثبت رساند، اما از کاهش بیشتر مصون نمانده است. فروش جدیدترین نسل آیفون در چین نسبت به نسل قبلی خود، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و برخی از تحلیلگران انتظار دارند که این کاهش بیشتر هم شود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، بخشی از چالش اپل در بزرگترین بازار تلفن همراه جهان، ناشی از قدرت گرفتن دوباره هواوی است که با عرضه گوشی هوشمند «میت ۶۰ پرو» مجهز به یک پردازنده پیشرفته ساخت چین، بخشی از سهم بازار را که پس از تحریمهای آمریکا از دست داده بود، پس گرفت. اپل برای جلوگیری از کاهش بیشتر فروش، در هفته جاری، تخفیفهای کم سابقهای را برای جدیدترین مدلهای آیفون در این کشور عرضه کرد که معادل پنج درصد قیمت هر گوشی بود.