stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 471041
  • 21 بهمن 1402 - 2:17
1

سیاسی باشیم، اما سیاسی‌کاری نکنیم

سیاسی باشیم، اما سیاسی‌کاری نکنیم
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه گفت: ما در قوه قضاییه متمرکز و معطوف بر انسداد گلوگاه‌های فساد و خشکاندن ریشه‌های فسادزا هستیم.
غلامحسین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دومین گردهمایی ملی هیئت مدیره‌های وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، ضمن تبریک عید مبعث و ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله مبعوث شدند تا انسان‌ها را از گمراهی و ضلالت و جهالت نجات دهند و امروز صراط مستقیم و حبل‌الله‌المتین اطاعت از، ولی فقیه است و امروز حجت خدا بر ما، ولی‌فقیه است.
رئیس قوه قضاییه در ادامه با برشمردن برخی از خصایص و ویژگی‌های «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» گفت: در کشور مجموعه‌ای وجود ندارد که هر سه امر وکالت، کارشناسی و مشاوره، در آن تجمیع شده باشد؛ لذا شما در مرکز، از این حیث، خاص و منحصربه‌فرد هستید؛ علاوه بر آن، شما در زیرمجموعه و ذیل قوه قضاییه قرار دارید؛ قوه‌ای که به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، نهادی حساس و تعیین‌کننده در کشور است؛ لذا همین وابستگی شما به یکی از ارکان نظام، وجه متمایزکننده مجموعه شما محسوب می‌شود، که البته از این حیث نیز تکالیف و مسئولیت‌های خطیری نیز برعهده شما و مجموعه شماست.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: یکی دیگر از خصایص و ویژگی‌های «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» ارتباط گسترده و موسّع این مجموعه با اقشار و طیف‌های مختلف مردم است؛ شاید هیچ‌کدام از بخش‌ها و زیرمجموعه‌های قوه قضاییه به اندازه مجموعه شما با عموم مردم در ارتباط نباشند؛ این امر یک مزیّت به حساب می‌آید و مجموعه شما از این حیث می‌تواند وجهه عمومی و مردمی دستگاه قضا را بیشتر و بهتر به منصه ظهور برساند و در امر خطیر و مهم «تحقق عدالت» که از مسئولیت‌ها و اولویت‌های اصلی عدلیه است، نقش‌آفرینیِ برجسته داشته باشد.
رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی مستمرِ روند‌ها و فرایند‌های قضایی و حقوقی در کشور، بیان داشت: «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» به سبب گستره وسیع ارتباطاتش با بخش‌های مختلف مردمی و حکومتی، می‌تواند در امر آسیب‌شناسی روند‌ها و فرآیند‌های قضایی و حقوقی و سایر رویه‌های مرسوم در بخش‌های مختلف کشور، ایفای نقش کند.
قاضی‌القضات تصریح کرد: ما در قوه قضاییه متمرکز و معطوف بر انسداد گلوگاه‌های فساد و خشکاندن ریشه‌های فسادزا هستیم، لذا شما در «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» به سبب نوع وگستره ارتباطات‌تان با بخش‌های مختلف مردمی و حکومتی می‌توانید منشاء‌های مشکلات و معضلات را شناسایی کنید و در جهت رفع آنها، راهکار‌های لازم را ارائه دهید. باید به دقت و وضوح مشخص شود که چه میزان از مشکلات و معضلات ناشی از قوانین است و چه میزان از این امر، به فرآیند‌ها و رفتار‌ها و نوع عمل به قوانین بازمی‌گردد.
محسنی اژه‌ای تاکید کرد: بنابراین شما در «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» با آسیب‌شناسی مستمرِ فرآیند‌ها و رویه‌های آسیب‌زا و موجد فساد، و به دنبال آن، ارائه راهکار‌های تخصصی و کارشناسی، می‌توانید یاریگر نظام جمهوری اسلامی در تحقق اهداف بلند و متعالی‌اش باشید؛ این امر، بسیار امر مهم و خطیری است و نباید از آن غفلت شود.
رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» علاوه بر آسیب‌شناسی فرآیند‌ها و روند‌های معیوب، می‌تواند در مسیر اصلاح رفتار‌های مسئولان و متصدیان بخش‌های مختلف قضایی و حکومتی نیز گام بردارد و این امر نیز ناشی از همان گستره وسیع ارتباطات این مجموعه با بخش‌های مختلف مردمی و حکومتی است. باید با نگاه دلسوزانه و خیرخواهانه و اصلاح‌جویانه، هر جا را که بروز رفتاری از ناحیه کارگزاران حکومتی موجب نارضایتی مردم و سوء‌استفاده‌های احتمالی می‌شود، تصحیح و اصلاح کرد.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: من نیز که مسئولیت ریاست قوه قضاییه را برعهده دارم و تکالیف سنگینی بر دوش دارم، بیش از همه نیازمند مشورت و نصیحت هستم؛ لذا من را نیز از مشاوره‌های خود بی‌بهره نگذارید و اطمینان داشته باشید که من و همکارانم گوش شنوایی برای استماع مشورت‌ها و اهتمام برای عمل به آن‌ها داریم.
رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت امر صیانت از مجموعه دستگاه قضایی گفت: دشمن بر روی برخی نهاد‌ها در نظام جمهوری اسلامی، متمرکزتر است؛ قوه قضاییه از جمله این نهادهاست؛ پس باید به شدت مراقب دشمن و توطئه‌ها و شرارت‌های او باشیم؛ دشمن می‌داند که برخی نهاد‌های نظام عملکرد مؤثرتری دارند و با جدیت مانع از تحقق توطئه‌هایش می‌شوند؛ لذا بیشتر برای تخریب آن‌ها متمرکز است؛ بنابراین ما نیز باید در امر صیانت از خود و مجموعه خودمان متمرکز و ساعی باشیم و اجازه ندهیم خود و مجموعه‌مان دچار کوچکترین لغزش و اعوجاجی در امور مختلف مادی و معنوی شود.
قاضی‌القضات تصریح کرد: مسئولیتی که امروز من و شما بر عهده داریم، حاصل مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های شهدا و رزمندگان در طول تاریخ سرافراز اسلام و انقلاب اسلامی است؛ لذا ما باید با جدیت و اهتمام در عمل به وظایف‌مان، پاسدار راه شهدا و ایثارگران باشیم و برخلاف رضایت خداوند و مردم، کوچکترین کاری را انجام ندهیم. محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت انضباط و شفافیت در همه امور بویژه امور مالی، گفت: همه بخش‌ها و زیرمجموعه‌های قوه قضاییه باید در تمامی امور خود بویژه امور مالی از انضباط و شفافیت برخوردار باشند و با جدیت و اهتمام از بیت‌المال حفاظت و صیانت کنند و امور مالی و غیرمالی خود را به گونه‌ای تمشیت کنند که کوچکترین سوء‌استفاده‌ای در مجموعه‌شان، رخ ندهد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری تمام و کمال از فناوری‌های نوین در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر حقوقی و قضایی به مردم، گفت: ما در بخش‌های مختلف قوه قضاییه باید بر مسائل روز و شیوه‌های نوین و فناورانه مسلط باشیم تا بتوانیم در رسیدگی به امور قضایی و حقوقی مردم، سرعت و سهولت هر چه بیشتر ایجاد کنیم. ما نباید بر دانسته‌های خود در حوزه و دانشگاه متوقف شویم و باید مستمراً بر ارتقاء علمی خود بیفزاییم و مجهز به روش‌ها و ابزار‌های فناورانه برای خدمت مطلوب‌تر به مردم شویم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت پرهیز از سیاسی‌کاری در عینِ سیاسی بودن، گفت: ما نباید به هیچ‌وجه سیاسی‌کاری کنیم؛ سیاسی باشیم، اما سیاسی‌کاری نکنیم؛ اگر به سیاسی‌کاری افتادیم آنجا نقطه انحطاط ماست و به عدالت لطمه می‌زنیم؛ البته باید سیاسی باشیم و اولویت‌های زمان را تشخیص دهیم و شگرد‌ها و حربه‌های دشمن را بشناسیم.
رئیس عدلیه در ادامه از اقدامات «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» طی مدت اخیر قدردانی به عمل آورد و گفت: حقیقتاً آقای «عبدلیان پور» و همکارانش، مرکز را زنده کرده و به معنای واقعی کلمه، تحول ایجاد کرده‌اند.
من اگر امروز بخواهم سرم را بالا بگیرم و بگویم که یک بخش از «سند تحول» عملیاتی شده است، آن بخش، مربوط به وظایف و تکالیف «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» است؛ شما در ارتباط‌گیری با عموم مردم موفق عمل کردید و مستمراً و بدون واسطه به مشکلات آن‌ها در مساجد و سایر مجامع رسیدگی کردید و مشاوره‌های لازم را به آن‌ها ارائه کردید؛ شما با بخش‌های مختلف کشور ارتباط گرفتید؛ شما در مواقع و موارد حساس همچنین عملیات «طوفان‌الاقصی» و جنایات رژیم منحوس صهیونیستی، اعلام موضع کردید؛ این‌ها نکات ارزنده‌ای است و قابل تقدیر می‌باشد؛ این امور و نکات مثبت را باید تقویت کنید.
قاضی‌القضات در پایان بار دیگر به مسئولان «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» دستور داد: در راستای کاهش هزینه‌های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم به‌ویژه اقشار کم‌بضاعت، هر چه بیشتر اقدام و تلاش کنید.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.