stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 471138
  • 24 بهمن 1402 - 14:19
1

اقدام جسورانه خریداران در بازار مسکن تهران

اقدام جسورانه خریداران در بازار مسکن تهران
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: متوسط قیمت مسکن در تهران برای ششمین ماه متوالی در محدوده متری ۸۰ میلیون قرار گرفت. همزمان با ثبات نسبی شکل‌گرفته در بازار و فروکش کردن التهاب ماه‌های ابتدایی سال، ظرف یک ماه حدود ۱۰ درصد به حجم خریدوفروش خانه در پایتخت اضافه شد و می‌توانیم مثل سال‌های گذشته با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال منتظر ادامه این روند باشیم.
فرارو؛ گزارش جدید مرکز آمار از بازار مسکن تهران که به وقایع دی‌ماه اشاره دارد، مشخص می‌کند قیمت خانه در هفت نقطه از مناطق ۲۲ گانه تهران نسبت به میانگین شهر پیشی گرفته است. منطقه یک با متوسط قیمت متری ۱۶۶ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان کماکان جایگاه گرانقیمت‌ترین نقطه بازار مسکن تهران را دراختیار دارد و آنطرف کف قیمت مسکن در تهران در منطقه ۱۸ که جنوب شهر قرار گرفته، متری ۴۲ میلیون ۳۴۹ هزار تومان اعلام شده است.
متوسط قیمت مسکن در تهران؛ متری ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان
متوسط قیمت مسکن در تهران براساس جدید‌ترین بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی مرکز آمار ایران که برمبنای معاملات رسمی در بستر سامانه املاک و مستغلات به‌دست آمده، متری ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان اعلام شده است.
متوسط قیمت مسکن در تهران به‌این ترتیب درحالی ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان اعلام شده که این عدد برآیندی از تمام خریدوفروش‌های انجام شده در دی‌ماه امسال است و نشان می‌دهد خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در تهران در ماه گذشته به‌طور میانگین هشت میلیارد و ۶۱ میلیون تومان بودجه احتیاج داشته و آن‌هایی که سراغ خرید خانه ۵۰ متری و نقلی رفتند، به‌شکل متوسط چهار میلیارد و ۳۰ میلیون پول وسط گذاشتند.
متوسط قیمت مسکن در تهران براساس محاسبات مرکز آمار، شاخصی است که اصطلاحا با کمک گرفتن از روش هدانیک به دست می‌آید و عدد نهایی نسبت به روش‌های دیگر از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است.
ثبات قیمت مسکن در محدوده متری ۸۰ میلیون
متوسط قیمت مسکن در تهران دی‌ماه امسال اختلاف زیادی با فعل‌وانفعالات آذرماه پیدا نکرد و اساسا مختصات بازار مسکن پایتخت از تیرماه امسال تغییر محسوسی نداشته است.
متوسط قیمت مسکن در تهران که در گزارش جدید مرکز آمار متری ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان محاسبه شده، درقیاس با یک ماه قبل یعنی آذر امسال فقط متری ۳۱۲ هزار تومان بالا رفته است.
خرید آپارتمان در تهران آذر امسال به‌شکل متوسط متری ۸۰ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان هزینه داشته و کارنامه بازار مسکن نشان می‌دهد این عدد از تیرماه امسال افت‌وخیز زیادی نداشته است.
متوسط قیمت مسکن تیرماه امسال به مزر متری ۸۰ میلیون تومان نزدیک شد و مرداد ماه موفق به عبور از آن شد. از آبان امسال، اما روند صعودی و رشد میلیمتری قیمت مسکن در تهران متوقف شد و حالا بعد از شش ماه همچنان متوسط قیمت مسکن در تهران در محدوده متری ۸۰ میلیون قرار دارد. با این حال وقتی به یک سال قبل نگاه می‌کنیم، متوجه رشد ۴۶.۵ درصدی قیمت مسکن در پایتخت می‌شویم. عددی که ثابت می‌کند خرید آپارتمان در تهران به‌همین اندازه نسبت به دی‌ماه سال قبل خرج و هزینه بیشتری دارد.
بیشتر بدانید| تورم نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن در تهران در کمترین سطح از یک سال قبل به اینطرف قرار گرفته است. به‌زبان ساده التهاب بازار مسکن پایتخت نسبت به ماه‌های گذشته تاحدود زیادی فروکش کرده و حالا به‌موازات این اتفاق حجم خریدوفروش‌ها بالا رفته
سبقت هفت منطقه تهران از متوسط قیمت شهر
متوسط قیمت مسکن در هفت نقطه از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، نسبت به میانگین کل شهر پیشی گرفته است.
منطقه یک تهران که محله‌های گرانقیمتی مثل نیاوران، فرمانیه، زعفرانیه و … در خود جای داده، به‌رسم ماه‌ها و سال‌های گذشته جایگاه خودش به‌عنوان گرانقیمت‌ترین منطقه بازار مسکن پایتخت را حفظ کرده و به‌جز آن، مناطق دو تا شش هم در فهرست گران‌ترین مناطق بازار مسکن پایتخت به‌چشم می‌خوردند.
متوسط قیمت مسکن در تهران درحالی به مرز متری ۸۰ میلیون تومان رسیده که طبق محاسبات مرکز آمار این عدد در منطقه ۲۲ واقع در غرب پایتخت نیز بیشتر است و متری ۸۳ میلیون و ۳۴۱ تخمین زده می‌شود. آنطرف متوسط قیمت مسکن در مناطق هفت تا ۲۱، عددی کمتر از متری ۸۰ میلیون تومان برآورد شده است.
قیمت مسکن در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران تقریبا متری ۱۲۴ میلیون تفاوت دارد
گران‌ترین مناطق بازار مسکن تهران
متوسط قیمت مسکن در منطقه یک دی‌ماه امسال متری ۱۶۶ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان اعلام شده است. این بالاترین قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه پایتخت است و نسبت به دومین منطقه گرانقیمت تهران، تقریبا متری ۳۲ میلیون بیشتر تخمین زده می‌شود.
قیمت مسکن در منطقه یک با این اوصاف به‌شکلی است که یک خانه ۱۰۰ متری در بالای شهر به‌طور متوسط ۱۶ میلیارد و ۶۳۹ میلیون تومان ارزش دارد و طبیعاتا این عدد برای خانه‌های نوساز و اصطلاحا فول‌امکانات بالاتر هم می‌رود.
قیمت مسکن در منطقه سه که پشت‌سر منطقه یک، گران‌ترین محدوده بازار مسکن تهران معرفی شده، متری ۱۳۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و در منطقه دو متری ۱۱۴ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان است. ماه گذشته در مناطق چهار، پنج و شش با عددی بین متری ۹۴ تا مرز ۱۰۰ میلیون روبرو بودیم و در منطقه ۲۲ هم که بالاتر از متوسط شهر قرار گرفته، با عدد متری ۸۳ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان سروکار داشتیم.
بیشتر بدانید| منطقه پنج تهران که نسبت به بقیه نقاط پایتخت از تراکم بیشتری برخوردار است، طبق روال ماه‌های گذشته، پرمعامله‌ترین محدوده بازار مسکن تهران معرفی شده و به‌تن‌هایی ۱۵ درصد از خریدوفروش‌ها را در دل خود جای داده است. آنطرف در منطقه ۱۹ واقع در جنوب شهر شاهد کمترین میزان معاملات رسمی بودیم؛ فقط ۴۷ معامله در ۳۰ روز
ارزان‌ترین مناطق بازار مسکن تهران
کف قیمت مسکن در تهران براساس داده‌های جدید و رسمی به متری ۴۲ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان رسیده است. این عددی است که به‌عنوان شاخص قیمت مسکن در منطقه ۱۸ واقع در جنوب شهر اعلام شده و به‌زبان ساده نشان می‌دهد قیمت مسکن در این بخش از تهران تقریبا به نصف کل شهر رسیده.
متوسط قیمت ۴۲ میلیون و ۳۴۹ هزار تومانی که شاخص منطقه ۱۸ تهران تعیین شده، معادل رقم چهار میلیارد و ۲۳۴ میلیون بابت خانه‌های ۱۰۰ متری در منطقه ۱۸ است و بعد از منطقه ۱۸، باید مناطق ۱۵ و ۱۹ را ارزان‌ترین محدوده‌های بازار مسکن تهران بدانیم.
متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۵ که محله‌هایی مثل خاوران و میدان خراسان را در دل خودش جای داده، متری ۴۳ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان است و این عدد در منطقه ۱۹ یعنی محله‌هایی مثل خانی‌آباد و یاخچی‌آباد، ۴۵ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.
رشد ۱۰ درصدی حجم معاملات بازار مسکن تهران
متوسط قیمت مسکن در تهران تقریبا از شش ماه قبل در محدوده ۸۰ میلیون قرار گرفته و آخرین ماهی که مرکز آمار سراغ تحولات بازار مسکن پایتخت رفته، شاهد رشد ۱۰ درصدی میزان خریدوفروش‌ها بودیم.
مرکز آمار ایران در گزارش جدید خودش تعداد دقیق معاملات رسمی بازار مسکن تهران را چهار هزار و ۴۶۵ مورد دانسته است. برای شهری مثل تهران با جمعیت بالای ۱۰ میلیون، عدد بزرگی نیست، اما رشد ۱۰ درصدی حجم خریدوفروش‌ها درمقایسه با آذر امسال را می‌توانیم اقدام جسورانه خریداران بدانیم.
خرید مسکن و افزایش تعداد معاملات در ماه‌های پایانی سال، البته اتفاقی است که به‌شکل سنتی در بازار تکرار می‌شود. معمولا در این فصل از سال بخش قابل توجهی از خریدارانی که وارد بازار می‌شوند، جزو متقاضیان واقعی به‌حساب می‌آیند و از ترس تورم احتمالی در ماه‌های آتی، قبل از عید به فکر خرید خانه می‌افتند. مشابه این وضعیت برای صاحبخانه‌ها و فروشنده‌ها وجود دارد و آن‌ها هم به‌خاطر تق‌ولق بودن بازار در ماه‌های ابتدایی سال بعد، قبل از شب عید دنبال مشتری می‌گردند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.