stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 471435
  • 20 اسفند 1402 - 14:16
1

همه اهداف بایدن از راهکار ساخت بندر برای مردم غزه

همه اهداف بایدن از راهکار ساخت بندر برای مردم غزه

کارشناس مسائل آمریکا با تشریح اهداف آمریکایی‌ها از ساخت بندر برای ارسال کمک به مردم غزه و فلسطین گفت: اگر آمریکایی‌ها دغدغه حقوق بشری دارند ارسال بمب را متوقف کنند، آن‌ها نمی‌خواهند جنگ تمام شود، در حالی که اگر همین لحظه ارسال سلاح را متوقف کنند، جنگ متوقف می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سومین سخنرانی سالانه خود در کنگره از طرحی برای ساخت اسکله موقت توسط ارتش آمریکا در ساحل غزه خبر داد.

او همچنین با بیان این‌که بیش از ۳۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که اغلب آنها عضو حماس نیستند و هزاران زن و کودک بی‌گناهند، افزود: نزدیک به ۲ میلیون فلسطینی هدف بمباران روزانه‌اند و اسرائیل باید وظیفه خود را انجام دهد و اجازه دهد کمک‌های بیشتری وارد غزه شود. باید اطمینان حاصل کند که نیروهای امدادگر گرفتار تبادل آتش نمی‌شوند.

«فؤاد ایزدی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از طرح آمریکایی‌ها برای ایجاد اسکله که به ادعای آن‌ها در جهت کمک به مردم غزه است،‌ اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌گویند قصد دارند از طریق ایجاد یک بندر کمک‌های بشر دوستانه را ارسال کنند. سوال اینجاست اگر  دغدغه حقوق بشری دارند و می خواهند به مردم فلسطین کمک کنند،‌ راه‌های زمینی را که سال‌ها برای نقل و انتقال مواد غذایی از آن‌ها استفاده می‌شد باز کنند، امروز صدها کامیون پشت مرزها معطل هستند.

وی با بیان این‌که اقدام آمریکایی‌ها چیزی شبیه لقمه را از پشت سر خوردن است،‌ گفت:‌ اکنون کودکان به خاطر سوء تغذیه فوت می‌کنند. آمریکایی‌ها می‌دانند ساخت اسکله و ارسال مواد غذایی از این طریق طول می‌کشد.  در واقع بایدن تحت فشار افکار عمومی داخلی کشورش و دنیا قرار دارد و می‌خواهد بگوید ما دغدغه حقوق بشری داریم. 

همه اهداف بایدن از راهکار ساخت بندر برای مردم غزه

«پت رایدر»، سخنگوی پنتاگون درباره طرح آمریکا برای ساخت اسکله گفت که این بندر به ارائه بیش از ۲ میلیون وعده غذایی در روز به ساکنان نوار غزه کمک می‌کند و خاطرنشان کرد که واشنگتن به هماهنگی با طرف‌های شریک (که نامی از آنها نبرد و بدون اشاره به جزئیات بیشتر) از جمله اسرائیل که مسؤولیت امنیتی را برعهده خواهد داشت، به تلاش ادامه خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون به مطبوعات توضیح داد که ارتش ایالات متحده یک اسکله شناور در سواحل غزه ایجاد خواهد کرد تا کشتی‌های باری بزرگ را قادر سازد در آنجا پهلو بگیرند و کالاهای خود را در قایق‌های کوچک‌تر تخلیه کنند تا این کمک‌ها را به یک پل دریایی موقت که به ساحل غزه متصل می‌شود، منتقل کنند. در واقع این محموله‌ها به واسطه گذرگاه شناور که تقریبا ۱۸۰۰ فوت یا ۵۰۰ متر طول دارد به خشکی منتقل شده و در نهایت این کمک‌ها در غزه توزیع می‌شوند.

وی افزود: روند ساخت بندر و اسکله «بیش از ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی را می‌طلبد و تا ۶۰ روز» طول خواهد کشید.

پت رایدر همچنین گفت: وزارت دفاع آمریکا به سرعت در حال اقداماتی برای استقرار لجستیک مشترک خود در غزه به منظور تامین کمک‌های بشردوستانه از طریق هیئتی در این باریکه است.

ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل هدف دیگر آمریکایی‌ها برای ساخت بندر را به تاخیر انداختن ارسال کمک به مردم فلسطین عنوان کرد و افزود: آمریکایی‌ها به جای این‌که کمک کنند پروژه‌ای را تعریف  می‌کنند و به نوعی مخاطب را دنبال نخود سیاه می‌فرستند،  ضمن این که اقدام آن‌ها بُعد تبلیغاتی و همکاری با رژیم صهیونیستی دارد، اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند کمک‌ها به مردم غزه برسد و در تلاش هستند تا از گرسنگی مردم اهرم سیاسی بسازند و آمریکا هم در این مورد همانند سایر حوزه‌ها با اسرائیلی‌ها همکاری می‌کند. 

همه اهداف بایدن از راهکار ساخت بندر برای مردم غزه

ایزدی خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها دغدغه حوق بشری دارند، ارسال بمب را متوقف کنند، دوبار رسما وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که روش‌های معمول برای ارسال سلاح را که نیاز به مجوز کنگره داشته دور زدند و بدون مجوز کنگره هزاران تن بمب ارسال کرده‌اند. در واقع این‌ها می‌خواهند مردم این منطقه زنده نمانند و توسط این بمب‌ها کشته شوند. 

این استاد دانشگاه هدف دیگر ساخت اسکله را ابزاری برای اخراج فلسطینی‌ها عنوان کرد و گفت: مصر، اردن و لبنان از جمله کشورهایی هستند که مخالف کوچاندن مردم فلسطین هستند، مرزهای زمینی برای کوچاندن مردم فلسطین آمادگی ندارند، تنها مرز دریایی باقی می‌ماند که آن هم مدعی هستند بندر برای خدمات بشر دوستانه می‌سازند، اما در واقع کشتی در بندر غذا می آورد و بعد انسان‌ها را سوار کرده و به مناطق دیگری می‌برد ارتش اسرائیل هم که مستقر است با زور  اقدام به این کار می‌کند.

«مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حق غذا، در سخنانی تصمیم آمریکا برای ساخت اسکله را محکوم و آن را یک اقدام «خبیثانه» توصیف کرد؛ چراکه به عقیده وی، واشنگتن برای رژیم صهیونیستی مهمات ارسال کرده و همچنین از آن در جنگ غزه حمایت مالی ‌می‌کند.

وی در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: برای اولین بار می‌شنوم که شخصی می‌گوید ما باید از اسکله استفاده کنیم. هیچ‌کس؛ نه ملت فلسطین و نه جامعه بشردوستانه، چنین اسکله‌ای را درخواست نکرده‌اند.

این تصمیم آمریکا نگرانی فلسطینی‌ها نسبت به استفاده احتمالی از این اسکله متحرک برای کوچاندن آنها از نوار غزه را تشدید کرده است.

همچنین وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: تمرکز اسرائیل بر اعطای مجوز به خطوط دریایی و جلوگیری از عبور کمک‌های زمینی از طریق گذرگاه‌ها، با هدف اجرای طرح کابینه رژیم اشغالگر برای تداوم اشغالگری، جداسازی کرانه باختری و نوار غزه از یکدیگر و همچنین کوچاندن ملت فلسطین صورت می‌گیرد.

فؤاد ایزدی در ادامه یادآور شد: دلیل دیگر آمریکایی‌ها برای ساخت اسکله این است که سال‌ها اسرائیلی‌ها نسبت به مکانیزم سازمان آنروا (آژانس امداد رسانی به آوارگان فلسطینی) در سازمان ملل معترض هستند که چرا به طور مستقل عمل کرده و معتقدند که کمک‌های بشر دوستانه باید با کمک آمریکا و اسرائیل انجام شود. لذا این قبیل اقدامات خباثت آمریکایی‌ها  را در حد اعلاء نشان می‌دهد که ظاهر بشر دوستانه دارند.

همه اهداف بایدن از راهکار ساخت بندر برای مردم غزه

وی درباره‌ این‌که آمریکایی‌ها در روند مذاکرات آتش بس در غزه مداخله دارند نیز اظهار داشت: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند جنگ تمام شود، در حالی که اگر همین لحظه ارسال سلاح را متوقف کنند،  جنگ متوقف می‌شود. آن‌ها شکست اسرائیل را شکست خود می‌دانند؛ حتی در داخل رژیم صهیونیستی هستند کسانی که منتقد این سیاست‌ها هستند اما آمریکا تمام قد از اسرائیل حمایت کرده و این حمایت‌ها هم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.