stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 471820
  • 29 اسفند 1402 - 14:16
1

چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟

چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: قیمت طلا از ابتدای اسفند برخلاف نرخ دلار که مدتی را ثابت مانده بود یا به عبارتی در محدوده کوچکی در دامنه ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان رفت و آمد می‌کرد، نوسان زیادی داشته است. اقتصاد۲۴، در این بازار پرنوسان گاهی خانواده سکه راهش از طلا جدا می‌شد و گاهی هم طلای ۱۸ عیار مسیر دیگری را انتخاب کرده است. اما هر چه هست این نوسانات تحت تاثیر دلاری اتفاق افتاده که به گفته «برزو حق شناس» کارشناس بازار‌های مالی همچنان زیر ارزش ذاتی‌اش نگه داشته داشته شده است.

 

بر این اساس قیمت طلای ۱۸ عیار در لحظه تنظیم این گزارش افزایشی است و در نزدیکی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار دارد. سکه امامی نیز مرز ۳۸ میلیون تومانی را رد کرده و هر مثقال طلا ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این نوسان در حالی روی داده که ممکن است بسیاری با انجام تسویه حساب‌های پایان سال خود در این بازار سرمایه گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری روی طلا و ابهامی به نام مالیات در سال آینده!
بررسی ریسک‌ها و فرصت‌های موجود در بازار طلا می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد. برزو حق شناس، تحلیلگر بازارهای مالی  به بررسی تفاوت‌های سرمایه‌گذاری در بازارا‌های مختلف طلا پرداخته و می‌گوید: برای خرید، سکه توصیه نمی‌کنم، چرا که حباب زیادی دارد. به خصوص سکه‌های نیم و ربع. علاوه براین این نوع سکه‌ها و سکه‌های گرمی و… یکسری ریسک‌ها مبنی بر تقلبی بودن و کم بودن عیار بودن دارند ولی سکه طلای آبشده و طلای شکسته که در بازار به طلا‌های قدیمی اطلاق می‌شود، گزینه‌های بهتری هستند.

به گفته او البته باید یادآور شد بازار‌های خارج از بورس کالا و خارج بورس مقداری بحث‌های امنیتی و بحث مالیاتی دارند که همچنان مبهم است. خود ممیز‌های دارایی الان دقیقا نمی‌دانند چیست، چرا که اصولا وقتی شما وقتی یک یونیت طلا می‌گیرید، یک یونیت طلا دارید. اینکه بیایند بگویند این طلا مشمول سود شده، حرف مسخره‌ای است چرا که این همان تورم است و نمی‌توان مالیات گرفت.

گواهی سپرده شمش در بورس کالا
بر این اساس حق شناس توصیه می‌کند: گواهی سپرده شمش در بورس کالا جای خوبی برای سرمایه گذاری هستند، چرا که معاف از مالیات است و افراد با هر مبلغی می‌توانند سرمایه گذاری کنند. علاوه بر این اگر بخواهند می‌توانند فیزیکی‌اش را از بورس کالا تحویل بگیرند. همچنین صندوق‌های طلا مورد دیگری است برای کسانی که می‌خواهند با تضمین سرمایه گذاری کنند. با توجه به اینکه هم انس جهانی به نظر من صعودی است و هم دلار که مشخص است در مسیر صعودی قرار دارد می‌تواند سرمایه گذاری خوبی باشد.

پیش بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳
هشتمین حراج سکه در مرکز مبادله در حالی انجام شد که طبق پیش بینی کارشناسان تاثیری بر بازار سکه و از بین بردن حباب آن نگذاشته است. این تحلیلگر بازارهای مالی، معمای حباب سکه را وابسته به بهبود روابط خارجی کشور می‌داند. به باور او اگر شرایط کشور به لحاظ روابط بین الملل به طور واضح برجام و اتفاقات منطقه و… به همین صورت پیش برود حباب سکه هم کم نمی‌شود.

این حباب سکه سال‌هاست که وجود دارد و هر سال تشدید می‌شود. این تشدید شدن نشانه این است که فعالین اقتصادی وزن را به این می‌دهند که وضعیت روابط بین الملل ما درست نمی‌شود. وضعیت اقتصادی و تورمی ما بدتر می‌شود. روند حباب سکه این را دارد نشان می‌دهد که قرار نیست بشکند.

کمین دو موتور محرک قیمت طلا برای صعود
حق شناس با پیش بینی انس جهانی طلا می‌گوید: انس جهانی عملا سقف قبلی خودش را زده و دارد اعداد بالایی را نشان می‌دهد. به نظر من انس جهانی هم صعودی است، علتش هم لزوما رکود نیست. خیلی از تحلیلگران می‌گویند باید یک اتفاقی در حوزه اقتصاد‌های غربی به خصوص آمریکا بیفتد. بله به لحاظ تاریخی اینطور بوده و انس در دوره‌های رکودی رشد کرده است. ولی الان این را نشان نمی‌دهد. به نظر من انس دارد به استقبال آقای ترامپ می‌رود. هر چقدر انتخاب ترامپ جدی‌تر بشود، همانطور که در نظرسنجی‌ها به صورت جدی جلوتر از بایدن است، به نظر من انس جهانی رشد بیشتری خواهد کرد.

این تحلیلگر بازارهای مالی در مورد روند دلار در شروع سال آینده نیز یادآور می‌شود: دلار همین الان زیر ارزش ذاتیش که چیزی حدود ۶۵ یا ۶۶ هزار تومان است قرار دارد. متاسفانه با سیاست‌های غلطی که بانک مرکزی طی یک سال گذشته در پیش گرفت، سیاست مسخره تثبیت اجرا شد.

اجرای این سیاست در مملکتی که تورمش بالای ۵۰ درصد شده باعث تعجب است. چطور در چنین شرایطی چیزی را باید تثبیت کنیم؟ با این همه در سال آینده به نظرم دلار یک مدت ممکن است حباب مثبت هم بگیرد. برای سه ماه اول سال من پیش بینی میانگین ۶۵ هزار تومان را دارم. به این معنی که قیمت ممکن است تا ۷۱ یا ۷۲ هزار تومان هم برود و بعد روی ۶۵ هزار تومان بماند، ولی عملا اگر وضعیت روابط بین المللی ما به طور مشخص برجام بخواهد همینطور ادامه پیدا کند، شاهد اعداد بالاتری هم خواهیم بود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.