stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 471869
  • 01 فروردین 1403 - 18:24
1

 اختلاف بر سر تشدید تحریم‌های ایران

 اختلاف بر سر تشدید تحریم‌های ایران
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: روزنامه وال استریت جورنال از اختلاف آلمان و فرانسه با اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌های تازه علیه ایران به دلیل حمایت موشکی و نظامی جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی در خاورمیانه خبر داده است.
طبق این گزارش، فرانسه، آلمان، هلند و پنج کشور اروپایی دیگر ماه گذشته در یک نامه به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار تحریم ایران به دلیل تجهیز گروه‌هایی مانند حماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها به موشک‌ها و دیگر تجهیزات نظامی شدند. ولی اتحادیه اروپا می‌گوید که تحریم‌های جدید ممکن است دیپلماسی در قبال ایران را تضعیف کند و تنش‌های منطقه را افزایش دهد.
جوزپ بورل روز ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) در پاسخ به این هشت کشور اروپایی توصیه کرد که دو بحران «روسیه و خاورمیانه را با هم ترکیب نکنند» که می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد.
طبق این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار ارزیابی دقیق تأثیر بالقوه اقدامات بیشتر علیه ایران شده است تا مانع آن شود اتحادیه اروپا به عنوان عاملی برای تشدید تنش معرفی شود و دیگر اهداف مهم این اتحادیه به خطر بیفتد.
جوزپ بورل در ادامه گفته است: «مهار برنامه هسته‌ای ایران بیش از هر زمان دیگری ضروری است.»
این بخش از اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان‌دهنده تعهد مستمر این اتحادیه به دیپلماسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران است، آن هم درست در زمانی که تقریباً به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای موسوم به برجام کاملا از بین رفته است.در حالی وال استریت جورنال از این اختلاف خبر داده که هفته گذشته رویترز نوشت در نشست سران اتحادیه اروپا که قرار است روزهای ۲۱ و ۲۲ مارس برگزار شود و در پیش‌نویس بیانیه این نشست بر اتخاذ «اقدامات جدید و قابل توجه» علیه ایران در پاسخ به انتقال موشک به روسیه تأکید شده است.
شش منبع به رویترز گفته‌ بودند که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین-به-زمین قدرتمند به روسیه داده است که به تعمیق همکاری نظامی بین این دو کشور، که هردو تحت تحریم‌های آمریکا هستند، کمک می‌کند.
رویترز، در پیش‌نویس بیانیه اجلاس ۲۱–۲۲ مارس آمده است که این گزارش‌ها نگران‌کننده بوده و «اتحادیه اروپا آماده است تا به سرعت و در هماهنگی با شرکای بین‌المللی، از جمله با اقدامات جدید و قابل توجه علیه ایران، به این موضوع واکنش نشان دهد.»
در همین زمینه، مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده، گفته است که یکی از گزینه‌های در دست بررسی «می‌تواند منجر به پایان دادن به پروازهای ایران‌ایر، شرکت هواپیمایی دولتی ایران، به اروپا شود».
او افزوده است که گرچه ایالات متحده نتوانسته تأیید کند که انتقال موشک بالستیک به روسیه -آن طور که رویترز گزارش داده- پیشتر انجام شده، اما برای پیشبرد مذاکرات با مسکو در مورد این موشک‌ها به وضوح تلاشی از سوی تهران صورت گرفته است.
پیش از این گروه ۷ در بیانیه‌ای به ایران هشدار داده بود که به روسیه موشک‌های بالستیک ندهد و در صورت تداوم کمک نظامی به مسکو، این گروه آماده «اقدام هماهنگ و مهم» علیه جمهوری اسلامی است.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.